ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

علت دیر ارضا شدن مرد چیست؟ | شناخت علت و روش های درمان دیر انزالی


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با دیر ارضا شدن مرد پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.

علت دیر ارضا شدن مرد چیست؟ دیر انزالی نوعی اختلال در عملکرد جنسی مردان است که به دلایل بیولوژیکی، پزشکی یا روانی اتفاق می افتد و می تواند عامل ایجاد تنش و استرس بین زوجین باشد. ممکن است این بیماری تجربه و مسئله مردان زیادی باشد. درواقع اغلب مردها در دوره ای از زندگی دیر انزالی را به دلایل مختلف تجربه می کنند. قدم اول در درمان دیر انزالی شناسایی علل و برطرف ساختن آن ها است. همچنین شما می توانید با شرکت در جلسات مشاوره جنسی مشکلات خود را برطرف کنید.

تماس با مشاور

دیر ارضا شدن یعنی چه؟

دیر ارضا شدن مرد تجربه رابطه جنسی در مدت زمانی بیشتر از حالت طبیعی و انزال منی است. به بیانی دیگر، اگر پس از نعوظ آلت، رابطه جنسی با دخول، حدود 45 تا 60 دقیقه طول بکشد یا شخص اصلا به مرحله ارگاسم نرسد و یا اینکه انزال، تنها از طریق خود ارضایی اتفاق بیفتد، مسئله ی دیر ارضایی مطرح است. دیر انزالی(انزال دیر رس) را به این خاطر که خارج از زمان طبیعی اتفاق می افتد، انزال مهارشده یا نارس می نامند.
دیر ارضاشدن بعد از اختلال نعوظ و زود انزالی، سومین اختلال جنسی در میان مردان است که برای درمان آن بیش از هر چیز به علل وجود آن پرداخته می شود و عارضه ای است که اغلب یک پیش زمینه جسمی یا روانی دارد.
پیشنهاد می کنیم مقاله درمان زودانزالی را نیز مطالعه کنید.

علت دیر ارضا شدن مرد | انواع

عدم ارضای نیاز جنسی مرد می تواند به شکل های مختلف اتفاق بیفتد و از این رو می توان، دیر انزالی را به انواع متعددی تقسیم کرد.
1-انزال ناکام: در این حالت، ارضای نیاز جنسی مرد به هیچ عنوان انجام نمی شود و فرد، ارگاسم و اوج لذت جنسی را تجربه نمی کند. به همین خاطر می توان گفت انزال ناکام صورت گرفته است.
2-انزال با تاخیر: در ارضای تاخیری، فرد به انزال می رسد. اما برخلاف زود انزالی، در زمانی طولانی اتفاق می افتد که باعث ایجاد خستگی و کلافگی برای بیمار و حس تنش و رنجش، برای شریک جنسی می شود.
3-انزال در شرایط غیرمعمول: انزال به این شکل معمولا به شیوه ای خارج از فرایند طبیعی و آمیزش اتفاق می افتد. مثل این که فرد نیاز به سکس دهانی داشته باشد. یا از طریق خود ارضایی، ارگاسم را تجربه می کند و حتی ممکن است فانتری های جنسی نامتعارفی را برای رسیدن به اوج لذت جنسی تجربه کند. از عوارض ناخوشایند چنین رابطه ای نارضایتی شریک جنسی در دراز مدت و عدم تمایل به تجربه رابطه جنسی است.
4-انزال خارج از رابطه: در این مدل، فرد دیگر از رابطه جنسی نمی تواند به لذت جنسی برسد و باید خارج از رابطه، خود ارضایی انجام بدهد تا به مرحله انزال برسد. قطعا این نوع انزال، نابسامانی رابطه و سرخوردگی را به همراه خواهد داشت.

علت دیر ارضا شدن مرد | پیامدها

این اختلال در هر نوع آن، درجاتی از آسیب روحی و روانی را به همراه خواهد داشت. می تواند روی سطح رابطه ی عاطفی زوجین تاثیر نامطلوبی بگذارد. از جمله:

1-احساس ناکامی

در انزال دیرهنگام، اگر مرد به اوج لذت جنسی نرسد و  انزال اتفاق نیفتد، حس منفی زیادی نسبت به هویت جنسی فرد شکل می گیرد. حس بی کفایتی و سرخوردگی پیامد رابطه جنسی بوده که بدون انزال خاتمه یافته است. این حس بی کفایتی می تواند دوسویه و برای زوجین منشاء سوء تفاهم باشد.

2-تجربه رابطه ملال آور

در ابتدای رابطه جنسی، طرفین به دلیل میل شدید به رابطه جنسی از ارضای دیرهنگام استقبال می کنند و این موضوع باعث رضایت دو طرف است. اما به مرور، دیگر نمی تواند مانند روزهای اول رضایت بخش باشد. آستانه تحمل تداوم رابطه جنسی، بیشتر از زمان طبیعی باعث کلافگی و خستگی دو طرف و تجربه رابطه ملال آور می شود و حتی درصورت عدم درمان، ممکن است به انواع اختلالات جنسی بینجامد.

3-کاهش میل جنسی

وقتی رابطه آنطور که باید طبیعی ادامه پیدا نمی کند  و ارضای هم زمان اتفاق نمی افتد، ارضا نشدن یا دیر ارضایی شریک جنسی، کیفیت رابطه را از بین می برد و هر دو را  از نظر روحی بی انرژی می کند. طرفین، دیگر به اندازه قبل تمایلی به رابطه جنسی نشان نمی دهند. بنابراین کیفیت پایین رابطه جنسی روی کمیت آن تاثیر می گذارد و زوجین کمتر به آن رغبت نشان می دهند. ممکن است زن فکر کند در برآوردن نیازهای مرد ناتوان است یا برای او جذابیت لازم را ندارد. برای کسب آگاهی بیشتر درباره بی میلی جنسی کلیک کنید.
مردانی که مشکلات دیر انزالی دارند، دچار کمبود اعتماد به نفس می شوند. تحت فشار روانی که به آن ها وارد می شود ممکن است درگیر استرس و اضطراب شده، افسرده شوند و از رابطه جنسی با همسر خود فاصله بگیرند. ادامه این فرایند رابطه را دچار مشکلات جدی می کند. مخصوصا زمانی که زوجین قصد دارند صاحب فرزند شوند، شرایط سخت تری را تجربه می کنند.

علت دیر ارضا شدن مرد

علت دیر ارضا شدن مرد | علل جسمی

ارضای دیرهنگام در مردان، علل گوناگونی دارد که بعضی ریشه های روانی دارد و تعدادی ماحصل علل بیولوژیکی در بدن فرد است. در ادامه می توانید برخی از علت ها را دنبال کنید. عواملی وجود دارد که از نظر فیزیکی روی سیستم بدن و کارکرد اندام های بدن و مشخصا اندام تناسلی تاثیر می گذارد و ممکن است باعث انزال دیررس شود که در ادامه بیان می شود.

1-مصرف مواد مخدر و روانگردان

مواد مخدر، موادی هستند که ضد درد بوده و باعث تسکین می شوند. مانند تریاک و شیره و ... که امروزه بر اساس یک باور غلط برای بهبود عملکرد جنسی استفاده می شوند و اعتقاد بر این است در کوتاه مدت می تواند تاثیرات مطلوب داشته باشد. اما بعد از مدتی مانع انزال در مردها شده و دیر انزالی را موجب می شود. داروهای روان گردان هم به همین شکل روی سیستم عصبی و بعد از آن روی طول مدت انزال، تاثیر می گذارد. پیشنهاد می شود در این زمینه مقاله تاثیر مواد مخدر بر عملکرد جنسی را مطالعه نمایید.

2-اختلالات هورمونی

از دیگر علل موثر در دیرانزالی، اختلالات هورمونی است که در افزایش مدت انزال تاثیر می گذارد. مانند اختلال در غده هیپوفیز یا اشکال در عملکرد پروستات.

3-عوارض بعضی داروها

دسته ای از داروها هستند که پس از مصرف آن ها شخص دچار ارضای دیرهنگام می شود. البته بیشتر مربوط به طول دوره مصرف دارو بوده و می تواند بهبود یابد. مثلا داروهای افسردگی که روی میل جنسی، مدت ارضای شخص و.. تاثیرگذار است. همینطور داروهای فشار خون یا درمان اضطراب، داروهای اختلال روانی، کنترل کننده تشنج، برخی داروهای ادرار آور با عملکردی مشابه، باعث ارضای دیررس می شوند.

4-خود ارضایی

در خود ارضایی، شخص با استفاده از تصورات جنسی و ایجاد عادات خاصی به ارگاسم می رسد. بعد زمانی که رابطه جنسی طبیعی را تجربه می کند، نبود آن عادات یک ناهماهنگی روحی و جسمی ایجاد کرده و منجر به انزال دیرتر می شود. برای کسب آگاهی بیشتر از پیامدهای خودارضایی مردان و پسران کلیک کنید.

علت دیر ارضا شدن مرد | علل روانی

دلایلی که از نظر روحی در فرایند رابطه جنسی تاثیر گذار هستند به نسبت دلایل جسمی، بیشتر و از نظر روانی پیچیده تر هستند که به صورت مختصر به آن ها خواهیم پرداخت.

1-استرس علت دیر ارضا شدن مرد

عاملی که می تواند دوجانبه روی عملکرد جنسی تاثیر بگذارد. اگر شخص در رابطه جنسی نگران عدم نعوظ باشد یا ترس از انزال دیررس داشته باشد، نمی تواند رابطه خوبی تجربه کند. اضطراب و نگرانی، غالبا بر عملکرد جنسی و رسیدن به ارگاسم تاثیر منفی می گذارد. متاسفانه استرس بعد از ابتلا به دیر انزالی مزید بر علت شده و دامن گیر فرد می شود و نگرانی او را از ادامه دیر انزالی، بیشتر می کند. بنابراین باید علل استرس شناخته و درمان شود. در صورتی که شما هم از استرس رنج می برید می‌توانید از مشاوره کنترل استرس استفاده کنید.

2-تابوهای فرهنگی و مذهبی

بزرگ شدن در فضایی که رابطه جنسی را مذموم می شمارد به انسان احساس گناه می دهد و این موضوع بین ارضای نیاز جنسی و اعتقاد به آموزه ها، تعارض ایجاد می کند. این تناقض روی روان فرد تاثیر بدی گذاشته و بعد احساس گناه القا می کند. فرد در این شرایط نمی تواند به اوج لذت جنسی برسد و ارگاسم را تجربه کند و یا با کشمکش روانی تاخیر انزال را تجربه می کند.

3-سبک جنسی خاص

عده ای از مردان با داشتن فانتزی های خاص جنسی که بیشتر تحت تاثیر پورن اتفاق می افتد، نمی توانند با شریک جنسی خود رابطه طبیعی برقرار کنند و دیرتر به لذت جنسی می رسند و یا به سختی خود را با شریک جنسی یا رابطه معمولی تطبیق می دهند. این موضوع باعث دیر انزالی یا ناکامی در انزال می شود.

4-عدم اعتماد به نفس

نداشتن عزت نفس یا اعتماد به نفس کافی گاهی باعث می شود شخص تصویر خوبی از خود نداشته باشد. به طور مثال از اندام خود حس رضایت نمی کند و تصور می کند کامل نیست. این طرز فکر ناسالم در رابطه جنسی، خود را پررنگ نشان می دهد و مانع لذت و تمرکز فرد می شود. درواقع روی حس کفایت تاثیر منفی می گذارد و مانع از انزال طبیعی خواهد شد. برای آگاهی بیشتر از راه های افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

5-خشم انباشته علت دیر ارضا شدن مرد

در افرادی که به خاطر ناراحتی ها و تنش های گذشته، خشم زیادی را در خود جمع کرده اند و راهی برای تخلیه آن نیافته اند، در رابطه جنسی دچار تکانه های عصبی می شوند. نمی توانند به شکلی طبیعی از رابطه لذت ببرند و با ایجاد اختلال در عملکرد جنسی، انزال غیرطبیعی را تجربه می کنند.

6-اضطراب علت دیر ارضا شدن مرد

گاهی مردها در شروع رابطه جنسی دچار اضطراب عملکرد می شوند. یعنی نگران این هستند که بتوانند نقش خود را در رابطه جنسی خوب به انجام برسانند. این ممکن است به دلیل یک اتفاق ناخوشایند قبلی ایجاد شده باشد و باعث ایجاد حس ترس از نداشتن کارایی کافی به وجود بیاید. با ذهنی که درگیر چگونگی انجام رابطه است، رابطه به چالش کشیده می شود. فرد نمی تواند متمرکز بوده و از رابطه لذت ببرد. حتی در لذت دادن به طرف مقابل دچار مشکل می شود. زیرا اضطراب منتقل می شود. به این ترتیب انزال دیررس می تواند نتیجه چننی وضعیتی باشد. برای آشنایی با علائم استرس و اضطراب کلیک کنید.

علت دیر ارضا شدن مرد

عوامل خطرساز برای بروز دیر ارضا شدن مرد

تعدادی از موارد می تواند خطر تاخیر در انزال را افزایش دهد، از جمله:

بالا رفتن سن: با افزایش سن مردان طبیعی است که انزال طولانی تر شود.
شرایط روانی، مانند افسردگی یا اضطراب
شرایط پزشکی مانند دیابت یا مولتیپل اسکلروزیس
برخی درمان های پزشکی مانند جراحی پروستات
داروها به ویژه داروهای ضد افسردگی خاص، داروهای فشار خون بالا یا دیورتیک ها
مشکلات رابطه مانند ارتباط ضعیف با شریک زندگی خود
استفاده بیش از حد از الکل به خصوص اگر در طولانی مدت و با فراوانی زیاد مصرف شود.

رابطه بین کمبود تستسترون و دیر ارضا شدن مردان

به طور کلی، اختلال عملکرد جنسی به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی مردان تأثیر می گذارد. اختلال عملکرد جنسی به ویژه اختلال عملکرد جنسی ضعیف، کاهش نعوظ شبانه و صبحگاهی، اختلال نعوظ (ED)، تاخیر در انزال و دیر انزالی و کاهش حجم مایع منی در مردانی که سطح تستوسترون پایینی دارند برجسته و غالباً از علائم بارز هستند. در میان چندین علامت جنسی، عملکرد نعوظ بیشترین توجه را به خود جلب کرده است و در نظر گرفته شده است که بیشترین ارتباط را با سطح تستوسترون در سرم خون دارد. همچنین مشخص است که سطح پایین تستوسترون سرم به ندرت علت اصلی ED در مردان مسن است اگرچه تغییرات هورمونی ممکن است نقش فرعی در بسیاری از موارد ED داشته باشد.

علت دیر ارضا شدن مرد | درمان دیرانزالی در مردان

دیر انزالی اختلالی است که درمان مشخص و واحدی برای تمام بیماران ندارد. برای هر فرد بسته به علل زمینه ای متفاوت خواهد بود. عموما بعد از کشف علت بیماری یکی از راهکارهای زیر می تواند در درمان موثر باشد.

1-سکس تراپی

سکس تراپی، روان درمانی و مشاوره برای رفع مشکلات جنسی و مدیریت اختلالات جنسی است که زوجین می توانند برای درمان انتخاب کنند. درمان جنسی به زوجین کمک می کند با توجه به عوامل جنسی، روانی، فیزیکی یا بیولوژیکی به رضایت در رابطه جنسی برسند و مشکلات خود را حل کنند. برای کسب آگاهی و مشورت با مشاوره جنسی تلفنی کلیک کنید.

2-مراجعه به اورولوژیست

در اورولوژی به درمان بیماری های اندام تناسلی مردان رسیدگی می شود و فرد می تواند با مراجعه به متخصص در این زمینه و معاینه اندام تناسلی خود، نسبت به رفع مشکل احتمالی اقدام کند.

3-کاهش موانع تاثیرگذار

در طول رابطه موانعی برای رسیدن به ارگاسم دخیل هستند. با از بین بردن آن ها رابطه جنسی کیفیت خود را به دست می آورد. به طور مثال اگر موانع استرس و اضطراب در شریک جنسی از رسیدن به نقطه اوج لذت جنسی جلوگیری می کند باید علت اصلی این استرس پیدا شود و با از بین بردن علت واقعی مشکل رابطه جنسی را حل کرد. برای مدیریت استرس و اضطراب از مشاوره فردی تلفنی نیز می توانید راهنمایی بخواهید.

4-استفاده از درمان دارویی

گزینه دیگر که ممکن است درمان دیر انزالی باشد، استفاده از درمان دارویی است. بعضی از داروهایی که برای این بیماری تجویز می شود.

  • آمانتادین است که در درمان بیماری پارکینسون کاربرد دارد.
  • بوسییرین که برای رفع اضطراب استفاده می شود.
  • سیپروهپتادین که در برطرف کردن آلرژی مصرف می شود.
  • دیر انزالی داروی اختصاصی ندارد و برای هر کس با توجه به علت ایجاد بیماری، داروی خاصی تجویز می شود.

5-درمان روانی

استفاده از این راهکار در حل مشکلات روحی و روانی، نظیر افسردگی، اضطراب و اختلال مرتبط با دیر انزالی کمک شایانی به برطرف کردن ارضای دیرهنگام می شود. بیشتر از مشکلات جسمی، مسائل روانی روی سطوح رابطه تاثیر می گذارند. حتی وقتی یک مشکل روحی، رابطه عاطفی را تحت الشعاع قرار می دهد به طور قطع رابطه جنسی از این تنش بی نصیب نخواهد ماند. به اشکال مختلف از انزال دیررس تا ترک رابطه جنسی می تواند گسترش داشته باشد.

علت دیر ارضا شدن مرد | توصیه آخر

دیر انزالی یک اختلال جنسی است و ارتباط جنسی یکی از ارکان های اساسی برای ایجاد تعادل در تمامی ابعاد زندگی. بر کسی پوشیده نیست که آسیب وارده به رابطه جنسی قسمت های دیگر رابطه طرفین را تحت تاثیر قرار می دهد. به لحاظ روحی طرفین را دچار فرسودگی و خستگی می کند. بنابراین توصیه می شود زمانی که با یک بیماری جنسی برخورد می کنید قبل از این که مشکل، سوار زندگی شما شود با افزایش آگاهی، دریافت کمک های حرفه ای، مراجعه به متخصصین مربوطه نسبت به حل آن اقدام نمایید. مشاوره روانشناسی مرکز حامی هنر زندگی در این زمینه پاسخگوی شما خواهد بود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*