ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

قرص کپتاگون چیست | موارد مصرف، عوارض، نحوه ترک اعتیاد به آن

قرص کپتاگون چیست ؟ کپتاگون از خانواده مواد مخدر معروف به آمفتامین است. این داروها ساخت بشر هستند اما از نظر شیمیایی با انتقال دهنده های عصبی طبیعی مانند دوپامین و اپی نفرین (معروف به آدرنالین) مرتبط شده اند. وقتی فردی کاپتاگون را مصرف می کند، متابولیسم آن ها دارو را به خود آمفتامین و همچنین به تئوفیلین تجزیه می کند، مولکولی که به طور طبیعی در مقادیر کم در چای وجود دارد و همچنین دارای فعالیت تحریک کننده قلبی است. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد در زمینه قرص کپتاگون چیست کلیک کنید.

 

تماس با مشاور

 

 

قرص کپتاگون چیست ؟

اولین بار در سال 1961 به عنوان جایگزینی برای آمفتامین و مت آمفتامین که در آن زمان برای درمان نارکولپسی، خستگی و اختلال رفتاری "اختلال حداقلی مغز" استفاده می شد تولید شد. دگزامفتامین قبلاً توسط ارتش استفاده می شد تا سربازان را قادر سازد برای مدت طولانی بیدار بمانند و "شجاعت و تهور" را افزایش دهند. Captagon قرار بود نسخه ملایم تری از این داروها باشد. اما در دهه 1980، دولت ایالات متحده آن را یک ماده کنترل شده و بدون استفاده پزشکی پذیرفته شده در حال حاضر اعلام کرد. تولید این دارو در دهه 1980 متوقف شد.

با این حال، تولید غیرقانونی ادامه یافته است و اخیراً در چند سال گذشته در اروپا و خاورمیانه افزایش یافته است. برخی منابع نشان می‌دهند که Captagon یکی از محبوب‌ترین داروهای تفریحی در میان جوانان و نوجوان های مرفه خاورمیانه است.

1-مورد استفاده قرار گرفتن توسط گروه های تروریستی

بدون شک "کپتاگون" که امروزه توسط نیروهای داعش و سایر گروه های افراطی برای ارتقای توانایی های سربازان استفاده می شود، با کاپتاگون دهه هشتاد فاصله زیادی دارد. به جای تنها دو ماده اصلی، تولید غیرقانونی احتمالاً چندین محرک بسیار اعتیادآور را با اقدامات ترکیبی در یک قرص کوچک مخرب ترکیب می کند. این Captagon "عصر جدید"، مانند هرکدام از انواع مواد اعتیادآور، احتمالاً باعث ایجاد تغییرات برگشت ناپذیری در مدارهای مغزی می شود که بر کنترل تکانه و قضاوت حاکم است و توانایی استدلال یا تفکر منطقی را از افراد می گیرد.

رسانه‌ها از کپتاگون با عنوان «آمفتامینی که به جنگ سوریه دامن می‌زند» یا «مواد مخدر جهادگران» و قرص جهادی می‌گویند. گزارش‌ها در سال‌های اخیر حاکی از آن است که سوریه به منطقه اصلی تولید قرص‌های کاپتاگون تقلبی تبدیل شده است. از جمله توسط داعش که مقامات ایتالیایی گفته اند که به دنبال فروش این داروها برای تأمین مالی فعالیت‌های شبه‌نظامی‌اش است.

2-مهم ترین عوارض جانبی کپتاگون

عوارض جانبی استفاده بیش از حد یا استفاده نادرست می تواند از خفیف تا شدید متغیر بوده و شامل موارد زیر باشد:

  • شکست عضله
  • انسداد در عروق خونی کوچک (در صورت خرد کردن و تزریق دارو)
  • مشکلات قلبی عروقی (به عنوان مثال، اختلالات ریتم قلب، سکته قلبی، سکته مغزی)
  • مسائل مربوط به گردش خون
  • توهمات و سردرد و تشنج
  • فشار خون بالا
  • افزایش ضربان قلب
  • بیخوابی و سوء تغذیه و کاهش وزن
  • پارانویا و روان پریشی
  • کاهش توانایی شناختی

قرص کاپتاگون

سایر عوارض قرص کپتاگون چیست

آمفتامین ها گاهی اوقات می توانند عوارض جانبی یا واکنش هایی فراتر از موارد مصرف تجویز شده ایجاد کنند. چنین عوارض جانبی به این دلیل است که گاهی اوقات افراد از این داروها سوء استفاده می کنند. به عنوان مثال، ورزشکاران هیجان و سرعت را دوست دارند زیرا انرژی و استقامت آن ها را افزایش می دهد. بلافاصله پس از مصرف آمفتامین ها، کاربران افزایش هوشیاری و قدرت بدنی را تجربه می کنند که این احساس قدرتمند بودن را در آن ها ایجاد می کند بنابراین شروع به استفاده بیش از حد می کنند. هم چنین مصرف بیش از حد این دارو باعث موارد زیر نیز می شود: برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه ترک شیشه کلیک کنید.

1-کاهش خواب آلودگی

همراه با افزایش انرژی، آمفتامین ها از فازهای طبیعی خواب آلودگی و خواب جلوگیری می کنند. این یکی از دلایل محبوبیت سرعت در بین افرادی است که باید در حالت عادی بیدار بمانند، مانند کارگران شیفت شب و رانندگان کامیون که در سفرهای طولانی مدت هستند.

همچنین برای افرادی که می‌خواهند شب‌ها بیدار بمانند یا به دلایل تفریحی تا ساعات اولیه صبح، بیدار بمانند، جذاب است. استفاده مکرر از آمفتامین ها یا داروهای مشابه آمفتامین می تواند منجر به محرومیت شدید از خواب شود. به گفته موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، کم خوابی تاثیراتی بر گیرنده های دوپامین بدن دارد که تکانشگری و مصرف مواد مخدر را افزایش می دهد.

2-قرص کپتاگون چیست |کاهش عملکرد ذهنی

متأسفانه، زمانی که از آمفتامین ها برای مدت طولانی و در ساعاتی که به طور معمول می خوابید استفاده می کنید، تداخل خواب مشکل ساز می شود. دانش‌آموزان گاهی اوقات برای امتحان کردن از سرعت استفاده می‌کنند. علیرغم توانایی آن در افزایش انرژی و تمرکز، آمفتامین ها تأثیر پیچیده ای بر پردازش شناختی دارند و در واقع باعث بدتر شدن عملکرد ذهنی می شوند. خواب نقش مهمی در تثبیت خاطرات بازی می کند، بنابراین محرومیت از خواب تأثیر مخربی بر توانایی طی کردن مراحل یادگیری و ایجاد خاطرات جدید خواهد داشت.

3-گفتار سریع

گفتار تحت فشار، یا تمایل به صحبت کردن با الگوی گفتاری سریع، گاهی اوقات نشانه ای از یک بیماری روانی مانند اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی است. با این حال، اغلب با استفاده از داروهای خاص از جمله آمفتامین ها نیز همراه است.

در حالی که مصرف کنندگان آمفتامین اغلب بر این باورند که سرعت عملکرد اجتماعی و ذهنی آن ها را بهبود می بخشد، تحقیقات نشان می دهد که آمفتامین ها به بهای دقت، سرعت گفتار را افزایش می دهند. در مواقعی، افرادی که آمفتامین بالایی دارند  از نظر اجتماعی آزاردهنده هستند. آن ها ممکن است بی وقفه گپ بزنند و در مکالمه عادی مشکل داشته باشند زیرا نمی توانند به صحبت های دیگران گوش دهند.

4-قرص کپتاگون چیست |نوسانات خلقی و اضطراب

شاید قانع‌کننده‌ترین دلیلی که مردم برای مصرف آمفتامین‌ها ارائه می‌کنند، خلق و خوی موقتی است که اغلب تجربه می‌کنند. طرف دیگر این خلق و خوی خوب این است که پایین آمدن اغلب باعث "تصادف" و افزایش احساسات افسردگی می شود، بنابراین اگر از قبل احساس ناراحتی می کنید، آمفتامین ها راه حل خوبی نیستند.

همچنین این احتمال وجود دارد که مصرف آمفتامین ها در حالت بد خلقی فقط شما را تحریک پذیر و یا مضطرب کند. آمفتامین ها گاهی اوقات می توانند منجر به خستگی مزمن و تفکر پارانوئید یا هذیان شوند. استفاده نادرست از این داروها همچنین می تواند منجر به روان پریشی ناشی از آمفتامین شود، به ویژه زمانی که آن ها برای مدت طولانی یا در دوزهای بالا استفاده نادرست شوند.

قرص کپتاگون و مکانیزم اثر آن

کپتاگون متعلق به کلاس داروهای آمفتامین است. یک داروی مصنوعی است که از نظر شیمیایی با انتقال دهنده های عصبی دوپامین و اپی نفرین (آدرنالین) مرتبط است. وقتی فردی کاپتاگون مصرف می کند، ممکن است عوارض جانبی مشابه متامفتامین و کوکائین کند. متابولیسم فرد، دارو را به آمفتامین و تئوفیلین تجزیه می کند و باعث تولید یک ماده انرژی زا و تحریک کننده می شود. کپتاگون با افزایش دوپامین، اپی نفرین و نوراپی نفرین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و خلق و خو و برخی عملکردهای فیزیولوژیکی را تقویت می کند.

آمفتامین یک محرک سیستم عصبی مرکزی است که هوشیاری، اعتماد به نفس و تمرکز را افزایش می دهد و در عین حال احساس افزایش انرژی و کاهش اشتها را ایجاد می کند. آمفتامین با نسخه در دسترس است اما به طور غیرقانونی به عنوان یک داروی تفریحی نیز استفاده می شود. همچنین گاهی اوقات توسط ورزشکاران به عنوان یک داروی افزایش دهنده عملکرد استفاده می شود.

1-نحوه اثر قرص کپتاگون در بدن

نحوه اثر دارو به این صورت است که داروهای آمفتامین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کنند، هوشیاری را افزایش می‌دهند، تمرکز و عملکرد فیزیکی را افزایش می‌دهند و احساس ارزشمندی کاذب در فرد را ایجاد می‌کنند. داروهای تجویزی حاوی آمفتامین عبارتند از:

  • ادرال (دکستروآمفتامین/آمفتامین)
  • Adderall RX (شکل طولانی اثر دکستروآمفتامین/آمفتامین)
  • دزوکسین (متامفتامین)
  • دگزدرین (دکستروآمفتامین)

زمانی از آمفتامین ها برای درمان نارکولپسی و چاقی نیز استفاده می شد، اما امروزه کمتر رایج است. آمفتامین یک داروی برنامه دوم است. به این معنی که پتانسیل بالایی برای سوء استفاده دارد و مصرف آن به طور بالقوه منجر به وابستگی شدید روانی یا فیزیکی می شود. تا سه ماه با آزمایش های خاص قابل تشخیص است.

2-مدت باقی ماندن آمفتامین در بدن

نیمه عمر آمفتامین به طور متوسط ​​10 ساعت است. به این معنی که نیمی از دوز مصرفی متابولیزه شده و از جریان خون دفع می شود. زمانی که آمفتامین به صورت خوراکی مصرف شود، توسط معده و روده جذب جریان خون می شود. به همین دلیل است که آثار آمفتامین در خون و ادرار یافت می شود. زمانی که آمفتامین به صورت خوراکی مصرف شود، در 12 ساعت به اوج خود می رسد. در صورت مصرف داخل وریدی، نیمه عمر دفع حدود 12.2 ساعت است. Adderall XR، نوع طولانی اثر آمفتامین تجویزی، در اکثر کودکان سالم تا 12 ساعت دوام دارد. همچنین درمورد علائم اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

آمفتامین از دو تا 90 روز در سیستم بدن شما باقی می ماند. بسته به عوامل مختلفی مانند دوز دارو (میزان مصرف دارو) و میزان متابولیسم شما (سرعت پردازش بدن شما) ممکن است این زمان تغییر پیدا کند. ماندگاری این دارو در نقاط مختلف بدن انسان به شرح زیر است.

  • ادرار: تا پنج روز
  • خون: تا 48 ساعت
  • بزاق: تا پنج روز
  • مو: تا سه ماه. همچنین درمورد تست شیشه بخوانید.

3-اثرات دارو

اثرات آمفتامین نسبتاً سریع ظاهر می شود، اغلب در کمتر از یک ساعت، و شبیه کوکائین است، اما طولانی تر است. هنگامی که طبق تجویز مصرف می شود، داروهای حاوی آمفتامین می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. این موارد اغلب با عادت کردن بدن به دارو بهبود می یابند، اما می توانند شامل موارد زیر باشند:

4-عوامل موثر بر زمان تشخیص

تلاش برای تعیین دقیق مدت زمانی که آمفتامین در بدن قابل تشخیص است به متغیرهای زیادی بستگی دارد، از جمله دفعات مصرف، میزان مصرف و متابولیسم، توده بدن، سن و سلامت کلی فردی که آن را مصرف کرده است.

  • دوز: آمفتامین های تجویزی در دوزهای مختلف و همچنین اشکال فوری و طولانی رهش وجود دارند، که می تواند بر مدت زمانی که بدن طول می کشد تا دارو را متابولیزه کند، تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، دوز 5 میلی گرمی از Adderall زمان تشخیص کوتاه تری نسبت به دوز 5 میلی گرمی Adderall XR (شکل با رهش طولانی مدت) خواهد داشت. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.
  • تعداد دفعات استفاده: افرادی که به طور مکرر یا طبق تجویز پزشک از آمفتامین استفاده می کنند نسبت به افرادی که یک بار از دارو استفاده می کنند، زمان تشخیص طولانی تری خواهند داشت.
  • سرعت سوخت و ساز: افرادی که متابولیسم بالایی دارند، آمفتامین را سریع‌تر از افرادی که متابولیسم آهسته‌تری دارند، پردازش و دفع می‌کنند. میزان متابولیک را می توان تحت تأثیر سن، سطح فعالیت و سلامت کلی قرار داد.
  • روش استفاده: روش مصرف آمفتامین، بلعیدن، خروپف کردن، کشیدن سیگار یا تزریق، نیز بر زمان تشخیص تأثیر می گذارد. به طور کلی هر چه دارو سریع‌تر در جریان خون جذب شود، پنجره تشخیص کوتاه‌تر است، بنابراین اگر سیگار بکشید یا آمفتامین تزریق کنید، سریع‌تر از زمانی که آن را خرخر کنید یا ببلعید، از بدن خارج می‌شود. همچنین درمورد گرایش به سیگار بخوانید.

5-علائم مصرف بیش از حد

یکی از دلایلی که مهم است بدانید که چه مدت آمفتامین در سیستم شما باقی می ماند، خطر مصرف بیش از حد است. اگر برای شما یا کسی که دوستش دارید یک آمفتامین طولانی اثر مانند Adderall RX تجویز شده است، علائم مصرف بیش از حد آن عبارتند از:

  • رفتار خشونت آمیز و عصبانیت و احساس وحشت
  • تاری دید و گیجی
  • کما
  • اسهال
  • سرگیجه و غش کردن
  • تنفس سریع و یا علت تنگی نفس نامشخص
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • توهمات و تب
  • بی قراری و بیماری صرع
  • لرزش غیرقابل کنترل بخشی از بدن
  • ناراحتی معده و استفراغ

اگر مشکوک هستید که ممکن است شما یا یکی از افراد نزدیک به شما دچار مصرف بیش از حد مصرف شده باشید، با اورژانس تماس بگیرید یا فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

آیا قرص کپتاگون اعتیاد آور است؟

خطر دیگر مصرف بیش از حد تجویز شده دارو این است که می تواند اعتیادآور شود. هنگامی که آمفتامین طبق تجویز برای یک بیماری مانند اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD) مصرف شود، معمولاً اعتیادآور نیست، اما هنگامی که سوء استفاده شود، برای بالا رفتن یا بهبود عملکرد، افراد ممکن است به آن وابسته شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه انواع داروهای اعتیادآور کلیک کنید.

بدن همچنین می تواند نسبت به آمفتامین تحمل ایجاد کند. به این معنی که با گذشت زمان، ممکن است برای رسیدن به همان اثر، به مقدار بیشتری از دارو نیاز داشته باشد. مصرف بیشتر برای رسیدن به سطح بالا یا عملکردی که زمانی تجربه کرده اید می تواند منجر به اعتیاد یا مصرف بیش از حد شود.

راه ترک قرص کپتاگون چیست

کناره گیری از هر نوع محرکی می تواند خطرناک باشد و باعث عود بیماری شود. برای جلوگیری از هرگونه عارضه، توصیه می شود که هر فردی که اعتیاد به مواد محرک دارد، تحت یک سم زدایی تحت نظارت پزشکی قرار گیرد تا خطر عوارض جسمی و عود بیماری کاهش یابد. آمفتامین ها (گاهی اوقات "سرعت" نامیده می شود) گروهی از روانگردان هستند که سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کنند. پزشکان آن ها را برای اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD)، نارکولپسی و سایر شرایط سلامتی تجویز می کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه درمان بیش فعالی کلیک کنید.

ممکن است از خود بپرسید که چه اثراتی ممکن است پس از مصرف آن ها تجربه کنید. میزان تولید و عوارض جانبی آن ها به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • قرار گرفتن در معرض مواد دیگر، چه قبل و چه در طول دوره مسمومیت با سرعت
  • چقدر میگیرید
  • چگونه آن ها را می گیرید
  • سلامت روان و جسم
  • تجربیات گذشته استفاده از آمفتامین ها یا مواد مخدر دیگر
  • محیط اطراف
  • درد های بدنی
  • سردرد
  • افزایش اشتها
  • نوسانات خلقی
  • عدم تمرکز
  • اختلالات خواب
  • هوس شدید برای مصرف

اگر هنگام تلاش برای کاهش یا قطع مصرف آمفتامین، هر یک از علائم بالا را تجربه کردید، فوراً با پزشک مشورت کنید.در حالی که احساس مرتبط با مصرف آمفتامین برای همه افراد متفاوت است و حتی برای یک فرد در زمان های مختلف، ویژگی های مشترک خاصی برای وزوز آمفتامین وجود دارد.

علائم ترک کپتاگون از بدن

از آنجایی که Captagon از آمفتامین گرفته شده است، می توان گفت که علائم ترک آن ها مشابه است. ترک دارو به دوره ای اطلاق می شود که در آن بدن فرد نسبت به دوز کاهش یافته یا کمبود دارو واکنش نشان می دهد. معمولاً علائم ترک اعتیاد به دارو در افرادی رخ می دهد که وابستگی فیزیکی به یک ماده خاص ایجاد کرده اند. برای جلوگیری از قطع مصرف، افراد در این شرایط ممکن است مقدار بیشتری از دارو را مصرف کنند. در نهایت این رفتار تکراری مصرف مواد مخدر تبدیل به اعتیاد می شود.

از آنجایی که محرک‌ها باعث افزایش خلق و خو و انرژی می‌شوند، پایین آمدن از کاپتاگون بالا معمولاً با احساس افسردگی و خستگی همراه می‌شود. برخی از علائم رایج ترک کپتاگون عبارتند از:

  • خستگی
  • رویاها یا کابوس های واضح یا ناخوشایند
  • افزایش اشتها
  • انقباضات غیرقابل کنترل و حرکات حرکتی
  • واکنش کند شده
  • درد ها
  • تحریک پذیری یا تحریک پذیری
  • علائم افسردگی
  • خوابیدن برای مدت طولانی

قرص کاپتاگون چیست

سم زدایی از مواد محرک مانند قرص کپتاگون

سم‌زدایی از محرک‌هایی مانند کوکائین، آمفتامین‌ها یا مت آمفتامین‌ها معمولاً تحت نظارت پزشکی انجام می‌شود تا از ایمنی و راحتی فردی که این فرآیند را طی می‌کند اطمینان حاصل شود. هدف سم زدایی حذف این ماده از بدن در عین مدیریت علائم ترک و رسیدگی به هرگونه عوارض پزشکی بالقوه است. در اینجا برخی از روش های رایج مورد استفاده در سم زدایی محرک ها آورده شده است:

1. ارزیابی پزشکی

یک ارزیابی پزشکی جامع برای ارزیابی سلامت کلی فرد، سابقه مصرف مواد و هر گونه شرایط سلامت روانی یا جسمی همزمان انجام می شود. این ارزیابی به تعیین دوره مناسب سم زدایی و هرگونه مداخله پزشکی لازم کمک می کند.

2. ترک تحت نظارت پزشکی

سم زدایی محرک اغلب شامل دوره ای از ترک تحت نظارت پزشکی است. در طول این مرحله، متخصصان پزشکی به دقت علائم حیاتی، علائم و سلامت کلی فرد را تحت نظر دارند. آن ها ممکن است داروهایی را برای مدیریت علائم ترک و کاهش ناراحتی تجویز کنند. در حالی که هیچ داروی خاصی برای ترک محرک تایید نشده است، ممکن است از داروهای خاصی برای رفع علائم خاص یا شرایط همزمان استفاده شود.

3. حمایت روانی

سم زدایی از محرک ها می تواند از نظر احساسی چالش برانگیز باشد. حمایت روانشناختی، مانند مشاوره فردی یا گروه درمانی می تواند در این مرحله مفید باشد. این به افراد کمک می کند تا با هوس ها کنار بیایند، به مسائل اساسی رسیدگی کنند و استراتژی هایی برای پیشگیری از عود ایجاد کنند.

4. درمان اختلال همزمان

بسیاری از افراد مبتلا به اعتیاد به مواد محرک ممکن است اختلالات سلامت روانی همزمان داشته باشند. پرداختن به این شرایط در کنار سم زدایی ضروری است. درمان یکپارچه ای که به طور همزمان به اختلال مصرف مواد و هر گونه مسائل مربوط به سلامت روانی می پردازد، بهترین شانس برای بهبود موفقیت آمیز را فراهم می کند.

5. برنامه ریزی مراقبت های بعدی

سم زدایی تنها مرحله اولیه در روند بهبودی است. برای حمایت از هوشیاری مداوم، ایجاد یک برنامه مراقبت پس از آن بسیار مهم است. مراقبت های بعدی ممکن است مستلزم مشاوره مداوم، شرکت در گروه های حمایتی یا برنامه های 12 مرحله ای و دسترسی به منابع دیگر در جامعه باشد. هدف، ارائه پشتیبانی مداوم و منابع برای کمک به حفظ پرهیز و جلوگیری از عود است. برای دریافت خدمات مشاوره روانشناسی در زمینه قرص کپتاگون چیست کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*