ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

کنار آمدن با بازنشستگی | شروع مجدد زندگی در دوران بازنشستگی

کنار آمدن با بازنشستگی خیلی هم سخت نیست. شرایط شما هر چه باشد، پایان دادن به زندگی کاری شما همه چیز را تغییر می دهد. اما اگر از کارتان لذت می‌بردید، آن را خوشحال‌کننده می‌دانستید و زندگی اجتماعیتان را حول حرفه‌ خود بنا می‌کردید، بازنشستگی ممکن است چالش‌های سخت‌تری ایجاد کند. وقت آزاد زیاد، درآمد کمتر، از دست دادن هویت شغلی و ... ممکن است باعث بروز اضطراب و افسردگی نیز شود. لذا لازم است تکنیک هایی برای کنارآمدن با بازنشستگی را در دستور کار خود قرار دهید. برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه از مشاوره تلفنی شغلی کلیک کنید. 

تماس با مشاور


چالش های بازنشستگی

نگرش شما به زندگی می‌تواند بر نحوه انتقال از کار به بازنشستگی تأثیر بگذارد. اگر تمایل به داشتن دیدگاه مثبت و خوش بینانه دارید، احتمالاً بهتر از زمانی که مستعد نگرانی هستید یا برای کنار آمدن با عدم اطمینان در زندگی تلاش می کنید، با این تغییر برخورد خواهید کرد. چالش های رایج بازنشستگی عبارتند از:
  • از اینکه وقت بیشتری در اختیار داشته باشید، اما پول کمتری برای خرج کردن داشته باشید، مضطرب هستید.
  • پر کردن ساعات اضافی که اکنون دارید با فعالیت معنادار دشوار است.
  • از دست دادن هویت مثلاً اگر دیگر پزشک، معلم، طراح، فروشنده، برقکار یا راننده نیستید، چه کسی هستید؟
  • احساس انزوا بدون تعامل اجتماعی در کنار همکارانتان.
  • کاهش احساس مفید بودن، مهم بودن یا اعتماد به نفس خود را تجربه می کنید.
  • با تنظیم روال خود یا حفظ استقلال خود، اکنون در طول روز در خانه با همسرتان هستید.
  • برخی از بازنشستگان حتی در مورد دریافت پول از مستمری بدون اینکه مستقیماً برای آن کار کنند احساس گناه می کنند.
 

راهکارهایی برای کنار آمدن با بازنشستگی

اگر در مراحل اولیه بازنشستگی هستید و احساس می کنید تا حدودی گم شده اید، تنها نیستید. بسیاری از بازنشستگان معتقدند که این انتقال می تواند دشوار باشد. پیروی از این هشت نکته ممکن است به شما کمک کند تا با دوران بازنشستگی بهتر سازگار شوید تا بتوانید در این فصل احساس رضایت از زندگی و خوشحالی داشته باشید. با هر چالشی که هنگام آماده شدن برای این فصل جدید در زندگی با آن روبرو می شوید، نکات زیر می تواند به شما کمک کند تا این گذار را کاهش دهید، استرس و اضطراب را کاهش دهید، و معنا و هدف از زندگی جدیدی پیدا کنید.
راهکارهای کنار آمدن با بازنشستگی

1-پذیرش تغییرات برای کنار آمدن با بازنشستگی

تغییر را در آغوش بگیرید اگرچه این بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است، مقابله با تغییر به ندرت آسان است. همانطور که ما بزرگتر می شویم، به نظر می رسد که زندگی با سرعت فزاینده ای تغییر می کند. بچه‌ها خانه را ترک می‌کنند، دوستان و عزیزان خود را از دست می‌دهید، چالش‌های جسمی و سلامتی افزایش می‌یابد، و بازنشستگی در راه است. طبیعی است که به این تغییرات با مجموعه ای از احساسات مختلط و اغلب متناقض پاسخ دهید. اما همانطور که از دوران کودکی به بزرگسالی گذر کردید، می توانید از کار به دوران بازنشستگی گذر کنید. نگرش خود را تنظیم کنید به بازنشستگی به عنوان یک سفر فکر کنید تا یک مقصد. به خودتان زمان بدهید تا همه چیز را بفهمید - در صورت لزوم همیشه می توانید مسیر را تغییر دهید. همچنین می توانید نگرش خود را با تمرکز بر چیزهایی که به دست می آورید، به جای چیزهایی که از دست می دهید، تنظیم کنید.

2-توجه به احساسات

احساسات خود را تصدیق کنید. هیچ راه "درست" یا "نادرستی" برای پاسخ دادن در مواجهه با تغییر زندگی وجود ندارد، بنابراین سعی نکنید خود را به گونه ای قلدری کنید که احساس خاصی در مورد بازنشستگی داشته باشید. چه خشمگین، غمگین، مضطرب یا ترکیبی از احساسات را داشته باشید، با پذیرش آنچه احساس می کنید، متوجه خواهید شد که حتی شدیدترین یا ناخوشایندترین احساسات به زودی از بین خواهند رفت. با یک دوست صمیمی در مورد آنچه که می گذرانید صحبت کنید، احساسات خود را در یک دفترچه یادداشت کنید یا از جعبه ابزار هوش عاطفی استفاده کنید تا بهتر با احساسات خود کنار بیایید.

3-روزهای خود را ساختار دهید

قبل از بازنشستگی، شما برنامه روتین خود را انجام می دادید. زنگ هشدار خاموش می شود، دوش گرفتن، صبحانه، بسته بندی ناهار، از در بیرون رفتن به طرف کار. احتمالاً ساختار مشابهی برای پایان روزهای شما وجود داشته است که از زمانی که از آستانه خانه خود برمی‌گشتید آغاز شد.اگر با برنامه ریزی پیشرفت می کنید، ممکن است یک روال بازنشستگی ایجاد کنید که به شما در برنامه ریزی روزهایتان کمک می کند. فعالیت ها و زمان های مختلف را آزمایش کنید تا ببینید چه احساسی در شما ایجاد می کند. برای آگاهی از برنامه ریزی برای بازنشستگی کلیک کنید. مداد را به موقع برای ماندن در روزنامه و لذت بردن از یک فنجان قهوه مداد کنید، اما زمان منظم را برای ورزش، فعالیت های اجتماعی، فرصت های داوطلبانه و وعده های غذایی خانوادگی به آن اضافه کنید. در حالی که روزهای شما نیازی به سفت و سخت بودن ندارند، داشتن یک ساعت بیدار شدن و برنامه منظم می‌تواند به شما کمک کند اکنون که قرار نیست سر کار باشید، احساس عادی‌تری داشته باشید.

4-کنار آمدن با بازنشستگی | اهداف جدید در زندگی

برای بسیاری از ما کار کردن چیزی فراتر از کسب درآمد است. شاید برای بسیاری شغلشنان معنای زندگی است. شغل شما می تواند باعث شود شما احساس نیاز، سازنده و مفید کنید، اهدافی را برای شما به ارمغان بیاورد یا به سادگی دلیلی برای بیرون رفتن از خانه هر روز به شما بدهد. داشتن هدف در زندگی همچنین برخی از نیازهای بیولوژیکی را برآورده می کند و به حفظ سلامت مغز و سیستم ایمنی کمک می کند. پس از بازنشستگی، مهم است که به دنبال اهداف جدیدی در زندگی باشید - فعالیت هایی که به شما شادی می بخشد و زندگی شما را غنی می کند. از این نظر، اگر نه تنها از چیزی بازنشسته می‌شوید، بلکه به چیزی نیز بازنشسته می‌شوید، می‌تواند کمک کند - مثلاً یک سرگرمی کامل، یک موقعیت داوطلبانه یا ادامه تحصیل. همچنین مطالعه مقاله سالمندی پیشنهاد می شود.

5-کنار آمدن با بازنشستگی | حمایت اجتماعی

به دنبال حمایت اجتماعی باشید شما مجبور نیستید به تنهایی با چالش های دوران بازنشستگی روبرو شوید. بسیاری از افراد دیگر نیز همین مشکلات را پشت سر می گذارند. دراز کردن و تقسیم بار می تواند به کاهش استرس شما و تقویت مهارت های مقابله ای شما کمک کند. شبکه اجتماعی خود را تقویت کنید. ارتباط اجتماعی می تواند تأثیر زیادی بر سلامت روان و شادی شما داشته باشد. اما برای بسیاری از ما، روابط اجتماعی ما با شغل ما ارتباط تنگاتنگی دارد و زمانی که بازنشسته می‌شویم ناگهان قطع می‌شود.پس از بازنشستگی با همکاران قدیمی خود در تماس باشید و فرصت هایی را برای گسترش شبکه اجتماعی خود فراتر از کار کشف کنید.شما هیچ وقت برای ایجاد دوستی های جدید و ارزشمند پیر نیستید.در یک برنامه انتقال بازنشستگی ثبت نام کنید.برخی از شرکت های بزرگتر کمک برنامه ریزی بازنشستگی یا کارگاه های انتقال را ارائه می دهند.همچنین ممکن است بتوانید برنامه های مشابهی را در مراکز اجتماعی محلی پیدا کنید.آنها علاوه بر ارائه کمک عملی برای تطبیق با دوران بازنشستگی، می توانند شما را قادر سازند تا با دیگر بازنشستگان اخیر ملاقات کنید. 
دوران بازنشستگی

6-کنار آمدن با بازنشستگی با یک شغل پاره وقت

چه کسی می گوید که بازنشستگی از یک شغل باید به معنای ترک نیروی کار به طور کامل باشد؟ تعدادی از افراد پس از ترک صنعت طولانی مدت خود، یک حرفه ثانویه کم استرس را امتحان می کنند، شاید به صورت نیمه وقت. تحقیقات نشان می‌دهد که بازنشستگانی که شغل «پلی»، اصطلاح دیگری برای این نوع کار، دارند، اغلب از سلامت روان و جسمی بهتری برخوردارند و سطوح بالاتری از رضایت از زندگی را گزارش می‌کنند. بنابراین به اطراف جامعه خود نگاه کنید یا در اینترنت برای شغل مناسب خود جستجو کنید برای مشاغلی که ممکن است در دوران بازنشستگی از انجام آنها لذت ببرید.

7-بودجه بندی جدید برای مخارج

حتی بهترین پس انداز کنندگان نیز ممکن است مجبور شوند پس از بازنشستگی تغییراتی در مخارج خود انجام دهند. در یک نگاه ایده آل به اندازه کافی پس انداز کرده اید تا 20 تا 30 سال دوام بیاورید، اما اگر مانند اکثر بازنشستگان هستید، این احتمال وجود دارد که کمی از این هدف فاصله بگیرید. بفهمید که در زندگی جدید پس از شغلی خود به چه چیزهایی نیاز دارید و به چه چیزهایی نیاز ندارید. برای مثال، بودجه لباسی که همیشه برای لباس‌های تجاری خرج می‌کنید می‌تواند از بودجه خارج شود، اما ممکن است لازم باشد بودجه ای برای حق عضویت برای سازمان‌هایی که می‌خواهید به آن‌ها بپیوندید اضافه کنید. در زمان بازنشتسگی باید یاد بگیریم چطور پول خود را مدیریت کنیم؟ بودجه ای تعیین کنید که به شما کمک کند تا ببینید چقدر پول برای سرگرمی دارید. ممکن است متوجه شوید که به یک کار نیمه وقت نیاز دارید تا بتوانید به تعطیلات سالانه بروید. یا ممکن است متوجه شوید که پول کافی برای بردن نوه های خود به رستوران یکبار در هفته دارید.

8-کنار آمدن با بازنشستگی | سرگرمی جدید

سرگرمی ها و علایق را پرورش دهید. اگر سرگرمی دیرینه ای دارید که زندگی شما را غنی می کند، احتمالاً بازنشستگی را به عنوان فرصتی برای سرمایه گذاری بیشتر وقت خود برای پیگیری آن در نظر گرفته اید. اگر مجبور شده اید سرگرمی های خود را به خاطر شغل خود فدا کنید، وقت آن است که علایق قدیمی را احیا کنید یا علایق جدید را پرورش دهید، چیزهایی که همیشه می خواستید امتحان کنید. چه علایق شما در سفر، طبیعت، ورزش یا هنر باشد، برای مثال، ثبت نام در یک باشگاه، پیوستن به یک تیم یا شرکت در کلاس را امتحان کنید. یک حیوان خانگی بگیرید. اگر دوستدار حیوانات هستید، مراقبت از حیوان خانگی می تواند به شما کمک کند تا حس مفید بودن و هدفمندی در زندگی را حفظ کنید. حیوانات خانگی - به ویژه سگ ها و گربه ها - با افزایش سن، همراهی می کنند، می توانند به تقویت خلق و خوی شما، کاهش اضطراب، افسردگی و استرس و بهبود سلامت قلب شما کمک کنند.

9- مهارت جدیدی بیاموزید

چیز جدیدی یاد بگیرید چه بخواهید نواختن یک آلت موسیقی را یاد بگیرید، به زبان دوم صحبت کنید، یا مدرک یا دیپلم دبیرستان را به پایان برسانید، کلاس های آموزش بزرگسالان راهی عالی برای گسترش ذهن شما، توسعه علایق جدید، هدفگذاری و برنامه ریزی برای رسیدن به آن ها است.

کنار آمدن با بازنشستگی و استرس های آن

ممکن است پس از بازنشستگی، رفت و آمد، ضرب‌الاجل‌ها، رئیس سخت‌گیر به پایان رسیده است. اما این بدان معنا نیست که زندگی شما به طور خودکار بدون استرس و اضطراب خواهد بود. در حالی که استرس محل کار می تواند آسیب جدی به سلامتی شما وارد کند، به خصوص اگر رضایت شغلی نداشته باشید، عوامل استرس زا مضر نیز می توانند شما را تا دوران بازنشستگی به دنبال داشته باشند. اکنون که تمام روز در خانه هستید، ممکن است نگران مدیریت مالی با درآمد ثابت، کنار آمدن با کاهش سلامتی یا سازگاری با یک رابطه متفاوت با همسرتان باشید. از دست دادن هویت، روال معمول و اهداف می تواند بر احساس ارزشمندی شما تأثیر بگذارد، احساس بی فرمانی را در شما ایجاد کند یا حتی منجر به افسردگی شود. با هر چالشی که با آن روبرو هستید، راه های سالمی برای کاهش استرس و اضطراب، مقابله بهتر با تغییرات و بهبود خلق و خوی، دیدگاه و رفاه کلی وجود دارد.

روش های کاربردی برای کاهش استرس

  • تمرینات آرام سازی: تمرین منظم تکنیک‌های آرام‌سازی خود مانند مدیتیشن، آرام‌سازی پیشرونده عضلانی، تنفس عمیق، یوگا یا تای چی می‌تواند به کاهش اضطراب و استرس، کاهش فشار خون و بهبود احساس کلی سلامتی شما کمک کند.
  • ورزش: تمرینات بدنی روشی بسیار موثر برای بهبود خلق و خو، کاهش تنش و استرس و کمک به شما در افزایش احساس آرامش و مثبت بودن است. صرف نظر از سن یا محدودیت های حرکتی شما، هنوز راه هایی وجود دارد که بتوانید از مزایای ورزش منظم بهره مند شوید. در بیشتر روزها 30 دقیقه فعالیت داشته باشید.
  • قدردانی و شکرگذاری: وقتی در میانه یک تغییر بزرگ زندگی هستید، می تواند ساده به نظر برسد، اما توجه به چیزهایی که به خاطر آنها سپاسگزار هستید، راهی سریع و آسان برای بهبود خلق و خو و دیدگاه شماست. برای قدردانی از چیزهای کوچک زندگی، خواه یک تماس تلفنی از یک دوست، یک قطعه موسیقی متحرک، یا احساس آفتاب بر روی صورتتان، یک لحظه وقت بگذارید.
  • طبیعت گردی: گذراندن وقت در فضاهای سبز می تواند استرس را از بین ببرد، لبخند را بر لبان شما بیاورد و احساس خوب بودن را عمیق تر کند. پیاده روی، ماهیگیری، کمپینگ، یا پیاده روی در پارک، کنار ساحل، یا در میان جنگل را امتحان کنید. کاهش استرس یکی از فواید طبیعت گردی است.
عادت نگرانی را کنار بگذارید نگرانی مزمن یک عادت ذهنی است که می توانید یاد بگیرید چگونه آن را ترک کنید. با به چالش کشیدن افکار مضطرب خود و یادگیری پذیرش عدم اطمینان در زندگی، می توانید ذهن مضطرب خود را آرام کنید، به زندگی متعادل تری نگاه کنید و زمانی را که برای نگرانی صرف می کنید کاهش دهید. برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه ازمشاوره روانشناسی کمک بخواهید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*