ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

خواص چکاندن روغن سیاه دانه در ناف

آیا با خواص چکاندن روغن سیاه دانه در ناف آشنایی دارید؟ سیاه دانه به مبارزه و پیشگیری از انواع مختلف بیماری ها کمک می کند؛ مانند انواع سرطان از جمله پستان، پروستات و مغز. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که سیاه‌دانه می‌تواند سلامت کبد را تقویت کند و ابر میکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را از بین ببرد. از دیگر خواص احتمالی روغن سیاه دانه می‌توان به کمک به دیابت، فشار خون و کلسترول بالا و چاقی اشاره کرد. پیشنهاد می شود برای کاهش عوارض مصرف موضعی مانند چکاندن در ناف از شکل سرد شده استفاده شود و قبل از مصرف از نداشتن حساسیت اطمینان حاصل شود. هنگام بارداری و شیردهی مصرف خودسرانه پیشنهاد نمی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوره روانشناسی تلفنی تماس بگیرید.

 

روغن سیاه دانه چیست؟

روغن سیاه دانه از دانه های گیاه زیره سیاه (Nigella sativa) تهیه می شود. گیاه زیره سیاه، بومی جنوب غربی آسیا، مدیترانه و آفریقا است. قرن هاست که به خاطر دانه های معطر و خوش طعم آن که می توان به عنوان ادویه یا داروی گیاهی استفاده کرد، پرورش داده شده است. این روغن را معمولاً روغن دانه زیره سیاه نیز می نامند. نکته مراقبتی و قابل توجه این است که سیاه دانه را نباید با زیره واقعی (Cuminum cyminum)، فلفل سیاه، کنجد سیاه یا کوهوش سیاه اشتباه گرفت. امیدوارکننده‌ترین تحقیق در مورد اتصال سیاه‌دانه به باکتری‌های مقاوم به چند دارو انجام شده است که چشم انداز روشنی دارد. زیرا این به اصطلاح ابر میکروب ها در حال تبدیل شدن به یک خطر قابل توجه برای سلامت عمومی هستند. برای مطالعه بیشتر مقاله «خواص سیاه دانه» پیشنهاد می شود.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که درمان گونه‌های باکتری و ویروس‌هایی که به ضد میکروبی مقاوم هستند از جمله ویروس عامل بیماری ایدز یا HIV، استافیلوکوک، سل، آنفولانزا، سوزاک، کاندیدا و مالاریا عملا غیرممکن می‌شوند. بین 5 تا 10 درصد از بیماران بیمارستانی به عفونت‌های ابر میکروبی مبتلا می‌شوند. افراد آلوده به سوپرباگ ها معمولا مدت طولانی تری در بیمارستان بستری می شوند به درمان پیچیده تری نیاز دارند و گاهی بهبود نمی یابند.

اثرگذاری روغن سیاه دانه

اگر به صدها مقاله علمی بررسی شده که در مورد فواید روغن سیاه دانه منتشر شده است نگاهی بیندازید، یک واقعیت واضح در مورد نتایج آن ها این است که می تواند به بدن برای غلبه بر برخی از مشکلات سلامتی کمک کند. بنابراین تعجبی ندارد اگر به قدمت هزاران سال از زمان استفاده از روغن تقویت کننده سیاه دانه در طب سنتی گذشته باشد. برای مطالعه بیشتر مقاله «خواص شیره تریاک در طب سنتی» پیشنهاد می شود.

از قدیم الایام استفاده از انواع روغن های گیاهی برای درمان و مدیریت مسائل مرتبط با سلامتی جسمی به ویژه ریختن آن ها در ناف و یا مالیدن به سطح شکم رایج بوده است. به طور مثال اعتقاد بر این است که ریختن روغن زیتون به داخل ناف در رفع یبوست و خشکی مزاج موثر است یا گمان می کنند با ریختن روغن سیاه دانه به ناف سبب افزایش حجم اسپرم در مردان می شوند. در این باره مطالعه مقاله «راه های افزایش اسپرم در مردان» می تواند مفید واقع شود.

در مطالعه‌ای که در هند انجام شد، محققان تشخیص دادند که روغن سیاه دانه تا چه میزان در برابر برخی از این ابر میکروب‌ها مؤثر است و آن را در برابر چندین آنتی‌بیوتیک مانند آموکسی سیلین، گاتیفلوکساسین و تتراسایکلین جفت کردند. طبق این مطالعه از 144 سویه آزمایش شده که بیشتر آن ها به تعدادی آنتی بیوتیک مقاوم بودند، 97 سویه توسط روغن زیره سیاه مهار شدند. برای درک بهتر خاصیت ضد میکروبی پونه کوهی مقاله «دمنوش گیاهی برای عفونت رحم» به شما پیشنهاد می شود.

به استثنای روغن پونه کوهی، عصاره های کمی در این سیاره می توانند این نوع قدرت را برای مهار میکروب ها به رخ بکشند. کلید درک فواید روغن سیاه دانه برای سلامتی در وجود سه ماده مغذی طبیعی کلیدی نهفته است: تیموکینون (TQ)، تیمو هیدروکینون (THQ) و تیمول. این فیتوکمیکال های باورنکردنی منجر به بروز انواع فواید شگفت انگیز روغن سیاه دانه می شود.

خواص چکاندن روغن سیاه دانه در ناف

خواص چکاندن روغن سیاه دانه در ناف

در ادامه از بیشمار فواید سلامتی که روغن سیاه دانه به ارمغان می آورد به شرح چند مورد پرداخته شده است که در بسیاری از محافل طب سنتی به چشم می خورد. از توانایی این روغن در پیشگیری از سرطان، دیابت یا قند خون، چاقی، ریزش مو، اختلالات پوستی گرفته تا مدیریت عفونت‌هایی مانند MRSA که نوعی عفونت بیمارستانی است و همچنین در خانه های سالمندان شیوع دارد.

1. کنترل سرطان یکی از خواص چکاندن روغن سیاه دانه در ناف

به لطف فیتوکمیکال های قوی و قابلیت های آنتی اکسیدانی، روغن سیاه دانه به طور طبیعی به کنترل و پیشگیری از سرطان کمک می کند. دانشمندان کرواسی فعالیت ضد توموری تیموکینون و تیموهیدروکینون را با استفاده از یک مطالعه مدل حیوانی ارزیابی کردند و کشف کردند که این دو ماده شیمیایی گیاهی موجود در روغن سیاه دانه منجر به کاهش 52 درصدی سلول‌های تومور می‌شوند. تحقیقات آزمایشگاهی در سال‌های اخیر همچنین نشان می‌دهد که تیموکینون، فراوان‌ترین جزء فعال زیستی در روغن سیاه‌دانه به القای آپوپتوز (مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلولی) در سلول‌های سرطان خون، سلول‌های سرطان سینه و سلول‌های تومور مغز کمک می‌کند.

علاوه بر این، محققان مرکز سرطان سیدنی دریافتند که سیاه‌دانه نه تنها می‌تواند سلول‌های سرطانی پانکراس را از بین ببرد، بلکه به نظر می‌رسد از توسعه سرطان لوزالمعده نیز جلوگیری می‌کند. این توانایی پیشگیری از سرطان به تیموکینون سیاه دانه و خواص ضد التهابی آن نسبت داده می شود.

2. ارتقا سلامت کبد یکی از خواص چکاندن روغن سیاه دانه در ناف

کبد یکی از مهم ترین اندام های بدن است. تقریباً وجود هر سمی از طریق کبد تشخیص و برای دفع پردازش می‌شود. صفرای کبد، کلید هضم چربی‌ها و ایجاد شادی و سلامت ذهن و بدنی شما است. برای کسانی که به دلیل عوارض جانبی دارو، مصرف الکل یا بیماری با عملکرد ضعیف کبد دست و پنجه نرم می کنند، روغن سیاه دانه می تواند روند بهبودی را تا حد زیادی تسریع کند. در یک مطالعه اخیر با مدل حیوانی، دانشمندان کشف کردند که روغن سیاه دانه برای عملکرد کبد مفید است و از آسیب و بیماری جلوگیری می کند. برای مطالعه بیشتر مقاله «کبد چرب» به شما پیشنهاد می شود.

3. مقابله با دیابت یکی از خواص چکاندن روغن سیاه دانه در ناف

در مقاله‌ای که اخیراً توسط مجله غدد درون ریز و متابولیسم منتشر شده است، محققان شورای تحقیقات پزشکی هند تأکید می‌کنند که روغن سیاه دانه «باعث بازسازی تدریجی سلول‌های بتا پانکراس، کاهش غلظت انسولین سرم و کاهش افزایش گلوکز سرم می‌شود و این واقعا کشف مهمی محسوب می شود. زیرا سیاه دانه یکی از معدود مواد مغذی موجود است که برای کمک به پیشگیری از دیابت نوع 1 و نوع 2 پیشنهاد شده است. در واقع، طبق این مطالعه، سیاه دانه تحمل گلوکز را به همان اندازه داروی تجویزی متفورمین برای دیابت بهبود می بخشد و در عین حال اثرات نامطلوب قابل توجهی نشان نداده و سمیت بسیار کمی دارد.

این نکته از این نظر حائز اهمیت است زیرا متفورمین به عنوان یکی از رایج‌ترین داروهای دیابت نوع 2 تجویز می‌شود که می‌تواند عوارض جانبی زیادی ایجاد کند از جمله: نفخ، یبوست، اسهال، برافروختگی پوست، افزایش گاز و سوء هاضمه، سوزش سر دل، سردرد، تغییر شکل ناخن، وجود طعم فلزی در دهان، درد عضلانی و درد معده.

4. کاهش وزن یکی از خواص چکاندن روغن سیاه دانه در ناف

ادعاهای کاهش وزن روغن سیاه دانه تا حدی دارای پشتوانه های علمی هستند. مجله دیابت و اختلالات متابولیک مطالعه‌ای را منتشر کرد که به‌طور سیستماتیک ادبیات گیاهانی را که دارای خواص ضد چاقی هستند، مرور می کند و بر اساس یافته ها در این مجله، روغن حاصل از روغن دانه زیره سیاه یکی از مؤثرترین درمان‌های طبیعی به شمار می رود. بررسی سیستماتیک و متاآنالیز دیگری  نشان می‌دهد که توانایی مکمل روغن سیاه‌دانه را برای کمک به کاهش وزن بدن نشان می‌دهد. مکمل‌ها شاخص توده بدنی (BMI) و دور کمر را کاهش می‌دهند. همچنین مهم است که توجه داشته باشید در هیچ یک از مطالعات عوارض جانبی جدی مکمل سیاه دانه گزارش نشده است. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله «روانشناسی لاغری» توصیه می شود.

5. محافظت از پوست و مو یکی از خواص چکاندن روغن سیاه دانه در ناف

در مطالعه ای که توسط محققان ایرانی انجام شد، روغن سیاه دانه به اندازه کرم پوستی بتامتازون در بهبود کیفیت زندگی و کاهش شدت اگزمای دست موثر بوده است. تا زمانی که به خود روغن سیاه دانه واکنش آلرژیک نداشته باشید، مانند کرم های معمولی لیستی از عوارض جانبی وحشتناک را به همراه ندارد. به عنوان مثال، بتامتازون ممکن است باعث تورم صورت یا دست‌ها، تورم یا سوزن سوزن شدن در دهان یا گلو، گرفتگی قفسه سینه، مشکل تنفسی، تغییر رنگ پوست، بروز کک و مک های تیره، کبودی و ضعف عضلانی شود. در این قسمت مطالعه مقاله «خواص سدر و گلاب برای پوست» می تواند برایتان جالب توجه باشد.

فواید روغن سیاه دانه برای مو نیز نباید مورد غفلت قرار بگیرد. روغن سیاه دانه یک روش کمکی طبیعی برای مراقبت از پوست است. فوایدی برای سلامت مو نیز دارد. بی جهت نیست که روغن سیاه دانه اغلب در فهرست روش های طبیعی برای تقویت سلامت مو و پوست سر قرار می گیرد. از آنجایی که حاوی نیگلون که یک آنتی هیستامین قابل توجه است می باشد، به ریزش مو به دلیل آلوپسی آندروژنیک یا آلوپسی آره آتا کمک می کند. با خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد التهابی خود همچنین می تواند در سلامت پوست سر به طور کلی موثر باشد. شوره و خشکی سر را از بین ببرد و در عین حال سلامت مو را بهبود ببخشد.

6. بهبود باروری یکی از خواص چکاندن روغن سیاه دانه در ناف

علاوه بر کمک و تاثیر بر ریزش مو، برخی فواید دیگر از سیاه دانه در دسترس است؛ مانند توانایی این روغن در بهبود طبیعی باروری. یک کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور( بی اطلاعی همزمان آزمایش کننده و آزمایش شونده) کنترل شده با دارونما به دنبال بررسی اینکه آیا روغن سیاه دانه می تواند به مردان نابارور مبتلا به اختلال اسپرم غیرطبیعی کمک کند یا خیر، دریافت که استفاده از این روغن در بهبود وضعیت اسپرم ها موثر است. مطالعه مقاله «درمان مورفولوژی اسپرم» در این قسمت می تواند مفید واقع شود.

در این بررسی گروه کنترل 2.5 میلی لیتر روغن سیاه دانه را به صورت خوراکی و گروه دارونما به مدت دو ماه دو بار در روز پارافین مایع را دریافت کردند. نتایج نشان داد که گروه‌ مصرف کننده روغن سیاه دانه، بهبودهایی در تعداد اسپرم و همچنین تحرک اسپرم و حجم منی داشتند. مطالعات نشان داد سیاه‌دانه می‌تواند بر پارامترهای اسپرم، مایع منی، سلول‌های لیدیگ، اندام‌های تولید مثل و هورمون‌های جنسی تأثیر مثبت بگذارد. برای اطلاعات کافی در این باره می توانید مقاله «تنظیم هورمون های مردانه» را مطالعه نمایید.

7. تعدیل کلسترول یکی از خواص چکاندن روغن سیاه دانه در ناف

آیا می دانستید که روغن سیاه دانه می تواند برای کنترل کلسترول فوایدی داشته باشد؟ درست است. یک مطالعه  نشان داد که عصاره آبی سیاهدانه نه تنها اثرات ضد دیابتی بر روی حیوانات دارد، بلکه به کنترل کلسترول نیز کمک می کند. پس از شش هفته از دادن دوزهای کم سیاهدانه به حیوانات دیابتی، کلسترول تام، کلسترول LDL ("بد") و سطح گلوکز همه پایین آمدند در حالی که کلسترول HDL "خوب" افزایش یافت. یکی دیگر از کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی‌شده، دوسوکور و کنترل‌شده با پلاسبو با افراد انسانی که فشار خون خفیف داشتند، انجام شد.

پس از هشت هفته مصرف این مکمل، محققان دریافتند افرادی که مکمل سیاه‌دانه مصرف کرده‌اند، فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک آن‌ها به‌صورت وابسته به دوز کاهش می‌یابد. علاوه بر این، مکمل عصاره سیاه دانه باعث کاهش قابل توجهی در کلسترول تام و کلسترول LDL شد. به طور کلی به نظر می رسد که سیاه دانه ممکن است به کاهش کلسترول و همچنین قند خون و فشار خون بالا کمک کند.

روش های استفاده از روغن سیاه دانه

روش های استفاده از روغن سیاه دانه

شیوه های زیادی برای استفاده از روغن سیاه دانه وجود دارد. برای شروع، می توان از روغن زیره سیاه به صورت موضعی استفاده کرد اما همیشه مطمئن شوید که آن را با چند قاشق چایخوری روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن بادام رقیق کنید. پس از رقیق شدن به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی که دارد، می تواند به مشکلات شایع پوست مانند آکنه و اگزما کمک کند. برخی افراد نیز آن را برای پسوریازیس و روزاسه مفید می دانند.

1. افزودن به کرم ها

روغن سیاه دانه را می‌توان به راحتی به سایر روغن‌ها و لوسیون‌های ماساژ خانگی اضافه کرد تا مزایای سلامتی زیره سیاه را تجربه کرد. برای یک ماساژ گرم کننده آرامش بخش، کافی است یک قطره از روغن را به یک قاشق غذاخوری کرم مصرفی اضافه کنید. برای تقویت سلامت مو و پوست سر، می توان چند قطره روغن را به محصولات مو مانند شامپو و نرم کننده اضافه کرد. مطالعه مقاله «گیاهان دارویی» می تواند سودمند باشد.

اگر از ساخت عطرهای خانگی با افزودن روغن لذت می برید، خوب است بدانید که این روغن رایحه ای فلفلی دارد و به عنوان نت پایه به خوبی عمل می کند. با طعم تند خود، روغن سیاه دانه را می توان در انواع دستور العمل ها از غذاهای اصلی گوشتی گرفته تا سوپ و خورش استفاده کرد. همچنین می‌توانید آن را به نوشیدنی‌هایی مانند چای، لاته چای و اسموتی‌ها اضافه کنید.

برخی از شرکت‌ها همچنین تصریح می‌کنند که روغن سیاه‌دانه آن‌ها به صورت سرد فشرده است که معمولاً به این معنی است که روغن از دانه‌های سیاه‌دانه بدون استفاده از گرما از منبع خارجی استخراج می‌شود. گاهی اوقات گفته می شود روغن های فشرده سرد طعم بیشتری دارند. اگر مصرف مکمل های مایع را دوست ندارید، می توانید کپسول های روغن سیاه دانه را نیز پیدا کنید. دوز مناسب روغن سیاه دانه می تواند بسته به وضعیت فردی و سلامتی متفاوت باشد. مطالعه مقاله «خواص روغن شاهدانه» می تواند جالب توجه باشد.

2. ریختن روغن سیاه دانه در ناف

برخی برای نفع بردن از فواید دانه روغن سیاه دانه، آن را به داخل ناف میریزند. چرا که معتقدند از طریق ناف، جذب مواد اثرگذار بهتر عمل می کند. اما برخی پیشنهاد می کنند روغن گرم را به درون ناف نریزید. چرا که باعث التهاب و سوختگی حتی سطحی در نواحی شکمی و ناف می شود. ضمن اینکه برخی از افراد به تماس پوست شکم به برخی از مواد حساسیت دارند و ممکن است باعث خشکی ناحیه ناف و بروز خارش و قرمزی بشود.

 

عوارض و هشدارهای مصرف روغن سیاه دانه

استفاده از روغن سیاه دانه ممکن است باعث ایجاد بثورات آلرژیک در صورت مصرف خوراکی یا مالیدن روی پوست شود. قبل از استفاده موضعی از روغن زیره سیاه برای پوست و مو، ایده خوبی است که یک آزمایش انجام دهید تا مطمئن شوید که واکنش منفی به روغن نشان نمی دهید. هنگام استفاده، روغن سیاه دانه را همیشه از چشم ها و غشاهای مخاطی خود دوری نگاه دارید.

در صورت مصرف داخلی، عوارض جانبی روغن سیاه دانه ممکن است شامل ناراحتی معده، استفراغ یا یبوست باشد. برای افراد خاص، ممکن است خطر تشنج را افزایش دهد.

اگر باردار هستید، در دوران شیردهی هستید، در حال حاضر از هر دارویی استفاده می کنید یا بیماری زمینه ای خاص دارید به ویژه دیابت، فشار خون پایین یا اختلال خونریزی، قبل از استفاده از روغن سیاه دانه با پزشک مشورت کنید. اگر روغن سیاه دانه مصرف می کنید و برای جراحی برنامه ریزی شده است، توصیه می شود حداقل دو هفته قبل از تاریخ جراحی، مصرف آن را متوقف کنید. مانند سایر روغن ها، روغن سیاه دانه را دور از نور و گرما و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. برای دریافت مشاوره روانشناسی از موسسه حامی هنر زندگی کلیک نمایید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*