ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

تاثیر مصرف الکل بر افزایش وزن | رابطه الکلیسم و چاقی

تاثیر مصرف الکل بر افزایش وزن یکی از عوارض این ماده بر بدن است. مصرف الکل خطر بروز خیلی از بیماریها را افزایش می دهد. علاوه بر این الکل می‌تواند در به هم زدن تناسب اندام هم نقش داشته باشد. برخی تحقیقات نشان داده اند که الکل در افزایش وزن و چاقی هم نقش دارد و خود این می تواند دلیلی باشد برای انواع آسیب های جدی الکل به بدن. برای آشنایی بیشتر با تاثیر الکل بر افزایش وزن و دیگر مضرات آن ادامه مقاله را دنبال کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مشاوره تلفنی ترک اعتیاد تماس بگیرید.

تماس با مشاور

مضرات الکل بر بدن

متاسفانه این روزها بین جوانان و نوجوانان استفاده از مشروبات الکلی رایج شده است و این موضوع یک حقیقت انکار ناپذیر است. این نوشیدنی‌ها عوارض خطرناکی برای بدن و جسم انسان دارد و به همین دلیل است که روی عدم مصرف آن تاکید فراوان شده است. مصرف دائمی نوشیدنی های الکلی سبب اعتیاد به آن می شود. بهتر است بدانید که هنگامی که فردی از مشروبات الکلی با درصدهای مختلف استفاده می‌کند ۱۰ درصد آن توسط معده و بقیه آن در روده بزرگ و روده کوچک جذب می شود.

پس از مدت زمانی الکل های جذب شده توسط این اندام ها وارد خون می‌شوند و از طریق عروق در کل بدن پخش می شود. در این بین فعالیت های مربوط به آناتومی مغز انسان و نخاع با سرعت کند تری صورت می گیرد. پس از مصرف الکل غلظت آن در خون به بالاترین حد می رسد و فرد استفاده کننده اصطلاحاً دچار مستی می شود. هرچند زمان رسیدن به حالت مستی یا اوج غلظت الکل در خون به موارد همچون سن، سطح سلامت فرد، سوخت و ساز بدن، حالت روحی و روانی او، پر یا خالی بودن معده و مقدار مصرف مشروبات الکلی در یک نوبت بستگی دارد.

1.مشکلات کبدی با مصرف الکل

زخم کبد یا سیروز کبدی از جمله مسائلی است که به علت استفاده مداوم مشروبات الکلی رخ می دهد. به نوعی می‌توان گفت که رایج ترین عارضه در بین کسانی که از الکل استفاده می کنند مشکلات کبدی است که در برخی شرایط آسیب های جبران ناپذیری وارد بدن می شود. مشکلات کبدی ناشی از استفاده زیاد مشروبات الکلی با نشانه هایی همچون تب های شدید و مکرر، زرد شدن بیش از حد سفیدی چشم رنگ ادرار و پوست و دردهای شکمی بلندمدت نمایان میشود. مطالعه مقاله «عوارض مشروب دست ساز» پیشنهاد می شود.

2.مشکلات قلبی ناشی از مشروب

استفاده زیاد و دائم مشروبات الکلی باعث می شود تا احتمال ایجاد بیماری و سکته قلبی در افراد بیشتر شود. کسانی که دائم از مشروبات الکلی استفاده می کند خطراتی همچون فشار خون، سکته قلبی و غیره آنها را بیشتر تهدید می نماید. بنابراین اگر شما هم دچار مشکلات قلبی هستید حتماً ترک مشروبات الکلی را در اولویت زندگی خود قرار دهید و برای این کار از متخصصان کمک بگیرید.

3.مشکلات مغزی با تاثیرات الکل بر مغز

تاثیرات الکل بر مغز و سیستم عصبی کاملا به اثبات رسیده است. آزمایشات مختلف تاثیرات استفاده از این مواد را نمایان می‌کند، مخصوصاً اثراتش را روی مغز جوان و نوجوان هایی میگذارد که مغز آنها در حال رشد است. تاثیر الکل بر مغز باعث اختلال حافظه، مشکل در تصمیم گیری، قضاوت می شود. در نتیجه در کار و تحصیل این جوان ها مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

4.عوارض الکل بر پانکراس

تاثیرات مصرف الکل منجر به تهدید کردن عضو حیاتی بدن به نام پانکراس یا لوزالمعده میباشد. هنگامی که فردی دائم از مشروبات الکلی استفاده می کند سبب ایجاد مشکلاتی در این عضو می شود و باعث می شود که در تنظیم قند خون و یا هضم غذای او مشکلات زیادی به وجود بیاید. شکم درد های مزمن و بلند‌مدت علائمی از ایجاد پانکراتیت ناشی از اعتیاد به الکل است که در بیشتر موارد درمان مناسبی برای آن وجود نخواهد داشت.

5.تضعیف سیستم ایمنی بدن

استفاده از مشروبات الکلی تاثیر سوء زیادی روی دفاع های بدن گذاشته و سبب می‌شود تا گلبول های سفید دیگر توانایی های حفاظت از بدن را در برابر امراض مختلف نداشته باشند. از این رو سیستم ایمنی بدن تضعیف شده و فرد استفاده کننده پس از مدت دچار انواع بیماری های گوناگون می شود. مطالعه مقاله «تقویت سیستم ایمنی بدن» توصیه می شود.

متاسفانه استفاده از الکل در زن ها و مردها سبب سرطان می شود. معمولاً کسانی که استفاده کننده دائمی از الکل هستند یا درگیر اعتیاد به آن شده است دچار سرطان هایی همچون گلو، مری، حنجره، دهان، روده و سینه (در زن ها) می شوند.

کالری بالای الکل باعث اضافه وزن

تاثیر مصرف الکل بر افزایش وزن

هنگامی که شروع به مصرف الکل می کنید و یا در استفاده آن زیاده روی می کنید این کار می‌تواند قسمتهای مختلف و زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از نگرانی هایی که غالباً افراد در مورد آن سوال می پرسند این است که آیا مصرف الکل در افزایش وزن تاثیری دارد یا خیر؟ تاثیر مصرف الکل بر افزایش وزن دلایل گوناگونی دارد که برخی از آنها مستقیم و برخی دیگر غیرمستقیم بر بالا رفتن وزن تاثیر می گذارند.

1.تاثیر مصرف الکل بر افزایش وزن | کالری بالا

اول از همه انکار به علت داشتن کالری به آسانی سبب بالا رفتن وزن می شود. نه تنها الکل دارای کالری است بلکه مواد افزودنی و ترکیبی که در خیلی از نوشیدنی های الکلی هستند احتمال دارد دارای کالری و همچنین شکر باشد. کالری هایی که در نتیجه سوء مصرف این روانگردان تهیه می‌شوند تحت عنوان کالری خالی هستند و به این معنا دیگر ارزش غذایی ندارند.

2.تاثیر مصرف الکل بر افزایش وزن | تخریب سیستم عصبی

الکل تحریک کننده اشتها هم هست. از این رو احتمال دارد تمایل بیشتری برای غذا خوردن پیدا کنید و علاوه بر این سبب ایجاد عادات ناخوشایند غذایی هم شود.

دیگر دلایل تاثیر استفاده الکل بر بالا رفتن وزن خود الکل است که سبب تخریب سیستم عصبی مرکزی افراد می‌شود و در نتیجه کل در مرکز های بدن را تحت تاثیر قرار داده و یا کاهش میدهد. این امر تاثیر زیادی بر کسانی که الکل زیادی می‌نوشند یا به اصطلاح دائم الخمر هستند، دارد. در صورت استفاده الکل نه تنها احساس گرسنگی و ضعف بعد از غذا خوردن می کنید بلکه خویشتنداری و مهار همیشگی خود را هم نسبت به خوردن غذا از دست می دهید. بنابراین دیگر به یک رژیم غذایی سالم فکر نمی‌کنید.

3.تاثیر مصرف الکل بر افزایش وزن | افزایش اشتها

استفاده مقدار زیاد الکل می تواند سبب تحریک اشتهای افراد به خوردن شود چرا که الکل کالری زیادی دارد و غالباً با دیگران و در فضای اجتماعی نوشیده می شود به همین دلیل سبب بالا رفتن اشتها و چاقی می گردد. این نکته را نباید فراموش کنید که الکل کالری زیادی دارد ولی ارزش غذایی آن هیچ است و هیچ فایده‌ای برای بدن انسان ندارد.

گاهی برخی افراد مقدار زیادی الکل استفاده می کنند که به دلیل کالری بالای آن احساس سیری می کنند و سبب می شود که در طول روز غذا میل نداشته باشند و به همین علت مواد مغذی مورد نیاز بدن به آنها نمی رسد و کالری تنها منجر به چاقی بی مورد می‌شود و بدن به مرور زمان ضعیف می گردد و دچار انواع بیماری ها و مستی و دمانس یا زوال عقل و... می شود.

4.تاثیر مصرف الکل بر افزایش وزن | افسردگی ناشی از الکل

موارد دیگری که سبب چاقی میشود افسردگی است که در اثر استفاده زیاد الکل شکل می گیرد. با هر بار استفاده الکل فعالیتهای مغزی افراد کم می شود و سبب کاهش توانایی های تصمیم گیری و راه رفتن و فراموشی می شود. این موارد به مرور زمان زمینه افسردگی را فراهم می‌کنند. فرد افسرده به دلیل ناراحتی و بی ارزشی که در خود احساس می‌کند الکل بیشتری استفاده می کند تا ناراحتی خود را برای مدت زمان کوتاهی به فراموشی بسپارد و همانطور که گفته شد به دلیل کالری زیاد الکل چاقی رخ می دهد. مطالعه مقاله «علت افسردگی» می تواند مفید واقع شود.

تاثیر مصرف الکل بر افزایش وزن

تاثیر مصرف الکل بر افزایش وزن در چه کسانی بیشتر است؟

افرادی که بیش از حد مشروبات الکلی استفاده می کند با اطمینان می‌توان گفت که علت چاقی استفاده بی‌رویه الکل است اما طبق تحقیقات نمی تواند دلیل چاقی را برای آنهایی که به طور محدود و مشروبات الکلی استفاده می کنند با اعتماد کامل به علت مصرف الکل دانست چرا که شاید عواملی همچون ژنتیک یا برخی از داروها و کمبود های تغذیه رایج و... علت آن باشند.

تحقیقات نمایانگر آن است که الگوی نوشیدن افراد بر روی توده بدنی آنها تاثیر گذار میباشد. این تحقیقات روی ۳۷ هزار نفر از کسانی که الکل استفاده میکردند صورت گرفت. آنها متوجه شدند که شاخص توده بدنی با تعداد دفعات نوشیدن در روز ارتباط مستقیمی دارد.

تاثیر مصرف الکل بر افزایش وزن | مصرف روزانه و زیاد الکل

تعداد روزهای نوشیدن و میزان نوشیدن در هر روز شدت تاثیرات را مشخص می کند. تحقیقات پیشین میزان متوسط با استفاده از الکل را بررسی کردند و یعنی در این روش الگوی مصرف ارزیابی نمی شود و حجم متوسط استفاده میزان کمی از مصرف الکل را نمایان میکند. ازین رو متوسط حجم مصرفی ممکن است به طور کامل روابط مهم بین تعداد روزهای نوشیدن و میزان نوشیدن در هر روز و نتیجه آن بر سلامتی همچون چاقی و غیر را به خوبی بروز ندهد. مطالعه مقاله «آیا مشروب سیستم ایمنی را ضعیف می کند؟» پیشنهاد می شود.

طبق این مطالعات مشخص شد کسانی که روزی یک بار یعنی حدود ۳ تا ۷ روز در هفته الکل استفاده می کنند اما مقدار آن کم است دارای کمترین شاخص توده بدنی و آنها که گاه گاهی اما به مقدار زیاد در هر بار الکل مصرف می کنند دارای بیشترین توده بدنی هستند. تحقیقات قبلی به صورت قطعی استفاده الکل را به افزایش وزن فرد ارتباط ندادند و بررسی های دقیق و طولانی هم نتایج مختلفی داشتند. اما در این تحقیقات بیشتر افزایش وزن های مرتبط با نوشیدن الکل مربوط به استفاده زیاد از حد آن بوده است.

 

ماندگاری الکل در خون چقدر است؟

بهتر است بدانید که تنها چیزی حدود ۱۰ درصد از مشروبات الکلی توسط تعریق، تنفس و ادرار از بدن دفع می شود و بقیه آنها به عوامل گوناگونی ارتباط دارند که برخی از آنها شامل موارد زیر می شوند:

  • نوع مشروبات الکلی و درصد آن: معمولاً مشروباتی که درصد الکل بالاتری دارند و ماندگاری بیشتری هم در خون دارند.
  • جنسیت فرد استفاده کننده: طبق آزمایشات که صورت گرفته است دوام الکل در بدن زنها بیشتر از مردها است و دلیل آن آب کمتر و چربی بیشتر بدن زنها می باشد.
  • شاخص توده بدنی و وزن: زن هرچقدر توده بدنی فردی کوچکتر و وزن آن پایین تر باشد ماندگاری و تاثیر الکل بر خون آن بالاتر از فردی خواهد بود که وزن بیشتر و توده بدنی بزرگتری دارد.
  • مصرف برخی داروها: استفاده از داروهای همچون آسپرین، پیرازول، پاراستامول و موارد مشابه سبب کم شدن سرعت متابولیسم الکل در بدن می گردد. بنابراین فردی که قبل از نوشیدن مشروبات الکلی داروهای این چنینی استفاده کرده باشد ماندگاری الکل در خون او بیشتر خواهد بود.
  • سن مصرف کننده: استفاده از الکل در کشورهای خارجی در سن بالای ۱۸ سال مجاز است. طبق آمارها در دهه سوم سنی میزان ماندگاری الکل در خون به کمترین حد خود می رسد. از این رو اگر دو فرد با سن ۲۵ و ۳۵ به یک مقدار مشروب استفاده کنند متابولیسم الکل در خون شخص جوان تر زودتر رخ می‌دهد و ماندگاری کمتری دارد. مطالعه مقاله «برای پریدن مستی چه باید کرد؟» می تواند سودمند باشد.

 

روش های از بین بردن تاثیر الکل در بدن

برخی از راه هایی که برای از بین بردن تاثیر مشروبات الکلی در بدن انجام می شود شامل موارد زیر است:

  • سعی کنید بخوابید: در مرحله اول بهتر است بعد از حالت مستی ناشی از استفاده از الکل کاری انجام ندهید و دراز بکشید. معمولاً خواب راحت ۴ الی ۵ ساعت سبب میشود تا تاثیر الکل در بدن خنثی شود و دیگر حالت مستی نداشته باشید.
  • آب زیاد بنوشید: یکی از اثرات که استفاده از الکل بر جسم انسان دارد کم شدن آب بدن توسط تعریق و ادرار زیاد است. بنابراین با استفاده زیاد آب تاثیر الکل را که جایگزینی در بدن شما شده است خنثی نمایید و باعث کاهش خماری پس از مستی شوید.
  • آب میوه مصرف کنید: آب برخی از میوه ها و سبزیجات تاثیرات مشروبات الکلی در بدن را در کمترین زمان کنترل میکند. نوشیدن آب میوه هایی همچون آب پرتقال، آب کلم سبز، کرفس، تره و گلابی، آب گوجه فرنگی، اسموتی ترکیبی کرفس، خیار، اسفناج، کاهو، کلم بروکلی و جعفری، ترکیب آب هویج و چغندر و ترکیبات آب مرکبات لیمو، گریپ فروت و پرتقال همراه با عسل هنگام مستی توصیه می شود. مطالعه مقاله «بعد از مشروب چی بخوریم» پیشنهاد می شود.
  • دمنوش زنجبیل بخورید: زنجبیل یا پودر آن هنگامی که با مقداری آب دم بکشد و به شکل دمنوش در بیاید می تواند تاثیر خوشایندی روی خماری پس از استفاده از مشروبات الکلی داشته باشد.
  • وعده های نشاسته دار استفاده کنید: تقویت کردن قوای فیزیکی پس از استفاده از مشروبات الکلی که باعث تضعیف آن شده است امری مهم است. تنظیم قند خون بدن به کمک استفاده از نان های معمولی، سوپ های مقوی و خوراکی هایی که دارای نشاسته هستند و به عنوان وعده غذایی سبک به شمار می رود سبب رفع تاثیرات مشروبات الکلی می گردد.

 

سخن آخر

درمقاله امروز به بررسی تاثیرات مختلف الکل بر بدن و افزایش وزن پرداختیم. این را بدانید که یرات الکل تنها به جسم انسان مربوط نمی‌شود بلکه روان او را هم درگیر می‌کند و سبب افسردگی و اضطراب می شود. بنابراین ترک ناگهانی الکل و بدون مشورت با یک متخصص بدون توجه به تاثیرات روانی آن، خود می تواند خطرناک باشد. از این رو چنانچه تصمیم دارید مشروبات الکلی را کنار بگذارید حتما از یک درمانگر با تجربه یا مشاوره روانشناسی کمک بگیرید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*