ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

تاثیر اعتیاد بر کبد | هر کدام از مواد مخدر چه تاثیری بر کبد دارند

تاثیر اعتیاد بر کبد چگونه است؟ سوء مصرف مواد مخدر و اثرات آن بر کبد در حالی که به طور قابل توجهی کمتر از اثرات سوء مصرف الکل شناخته شده است، می تواند به همان اندازه آسیب های مضری بر این ارگان مهم بدن وارد کند. کبد سموم را فیلتر می کند تا بدن بتواند مواد مغذی سالم باقی مانده را جذب کند. این عملکرد طبیعی برای این اندام زمانی مشکل‌ ساز می‌شود که فرد مبتلا به اعتیاد شروع به وارد کردن مقادیر بسیار زیاد سموم مانند مخدرها به بدن خود می‌کند و اساساً باعث می‌شود کبد برای دفع تمام سم‌ها به کار اضافی بپردازد که مشکلاتی برای کبد ایجاد می کند.برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مشاوره تلفنی ترک اعتیاد تماس بگیرید.

تماس با مشاور


اعتیاد و مشکلات کبدی


سوء مصرف مواد مخدر به دلیل ایجاد انواع مشکلات سلامتی از جمله بیماری کبدی شناخته شده است. در حالی که بسیاری از مردم بیماری کبد را با سوء مصرف الکل مرتبط می دانند، اعتیاد به مواد مخدر نیز می تواند منجر به آسیب کبدی شود. بیماری کبدی ناشی از مواد به بیماری ارگانی اطلاق می شود که در اثر سوء استفاده از داروهای غیرقانونی، بدون نسخه یا داروهای تجویزی و یا سایر مواد مخدر ایجاد می شود.

چیزهای زیادی وجود ندارد که بتواند باعث تجمع سموم با حجم بالا در بدن شود و کبد را برای دفع آن به زحمت بیش از اندازه وادار کند به جز سوء مصرف مواد که باعث ایجاد سموم در بدن می شوند. اثرات نامطلوب مواد بر کبد نه تنها شامل بیماری های مختلف می شود، بلکه مرگ را نیز شامل می شود. فردی که به مواد مخدر معتاد است اگر از درمان پزشکی اجتناب کند، ممکن است متوجه مشکلات کبدی خود نشود.

1.کبد چگونه کار می کند؟


اکثر مواد مصرفی بدن از جمله داروها و مواد از طریق کبد و کلیه ها دفع می شوند. به طور خاص، کبد عضوی در سمت راست بالای شکم است که به دفع سموم از بدن کمک می کند و عملکردهای مختلفی را بر عهده دارد. افرادی که با سوء مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنند می توانند از سم زدایی برای ترک اعتیاد تحت نظارت پزشکی بهره ببرند، زیرا سم زدایی به بدن آن ها کمک می کند سموم را دفع کند و به کبد اجازه بهبودی بدهد.

برخی از عملکردهای کبد عبارتند از ترشح صفرا در روده ها برای کمک به جذب خون، تصفیه خون برای خلع سلاح مواد شیمیایی مضر یا سموم مانند داروها و الکل برای جلوگیری از آسیب رساندن به آن ها، ارسال مواد شیمیایی مضر به مدفوع یا از طریق کلیه ها و ادرار، تولید پروتئین هایی مانند آلبومین که به تشکیل لخته های خون و بهبودی کمک می کند. ذخیره سازی مواد معدنی و ویتامین ها، حذف باکتری ها از جریان خون.

2.تاثیر اعتیاد به الکل بر کبد


داروها و الکل می توانند به طور موقت یا حتی دائمی به کبد آسیب بزنند. از هروئین و مواد استنشاقی گرفته تا سوء مصرف داروهای تجویزی، حال سوال این است که اعتیاد چقدر می‌تواند برای کبد مضر باشد. در این مقاله به طور خاص در مورد چگونگی تأثیر اعتیاد بر کبد بحث خواهد شد.

اگرچه الکل و مواد مخدر بر اندام ها و سلول های مختلف بدن تأثیر می گذارند اما این کبد است که مواد سمی را برای بررسی پردازش می کند. مصرف زیاد الکل می تواند کبد را بیش از حد فعال نگاه دارد و باعث آسیب شود. شایع ترین مشکل کبدی که الکلی ها دچار آن می شوند، وضعیتی است که به عنوان کبد چرب یا استئاتوز شناخته می شود.

الکلی ها ممکن است در ابتدا متوجه هیچ علامتی نشوند اما کبد آن ها حساس و بزرگ شده باشد. خبر خوب این است که این وضعیت تقریباً همیشه با پرهیز از مصرف قابل برگشت است. هر چه اعتیاد به الکل شدیدتر باشد، زمان بیشتری طول می کشد تا کبد به عملکرد طبیعی خود بازگردد. اتخاذ یک رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت ورزشی می تواند روند بهبودی را تسریع کند.

3.علائم مشکلات کبدی


کبد سیستم اصلی تصفیه بدن است. خون را پاک می کند و آن ا برای ادامه مسیر در بدن آماده نگاه می دارد. بنابراین وقتی فردی از مواد مخدر استفاده می کند، مستقیما روی عملکرد کبد خود تأثیر می گذارد. علاوه بر این، هنگامی که مواد شیمیایی مضر را وارد بدن خود می کنید، فیلتر کردن موثر آن ها را برای کبد بسیار دشوار می کنید. این بدان معناست که کبد شما باید اضافه کار کند و خستگی غیر ضروری و نارسایی احتمالی اندام را تجربه کند.

هنگامی که کبد به دلیل بار اضافی به درستی کار نمی کند، علائم آن را به این صورت که احساس خستگی کنید و اشتهایتان کم شود تجربه می کنید. در موارد شدید، چشم ها و پوست شما زرد می شوند. همچنین ممکن است دچار خارش شدید پوست شوید زیرا اندام به درستی سموم را پاک نمی کند. مطالعه مقاله «تاثیر مواد مخدر بر بدن» می تواند سودمند باشد.

 تاثیر اعتیاد بر کبد

تاثیر اعتیاد بر کبد


از آنجایی که وظیفه اصلی کبد خارج کردن و خلع سلاح مواد شیمیایی و سموم مضری است که وارد بدن می شوند، اعتیاد فعال به مواد مخدر کبد را مجبور می کند تا به طور قابل توجهی سخت تر از حد معمول کار کند. سوء مصرف مواد مخدر از طرفی اشکال مختلف بیماری کبدی مانند هپاتیت ب و سیروز را ایجاد می کند.

1.آسیب کبدی و سیروز تاثیر اعتیاد بر کبد


کسانی که سالیان‌ متمادی از الکل استفاده می کنند بدون شک به نوعی آسیب کبدی خواهند داشت. خبر خوب این است که هوشیاری و درمان اعتیاد به مواد مخدر اغلب مواقع می تواند هر گونه آسیب ناشی از مصرف بیش از حد الکل را معکوس کند. متأسفانه در برخی موارد، حتی پس از اینکه فرد نوشیدن الکل را متوقف کرد، آسیب همچنان بدتر می شود. این به دلیل سیروز یا هپاتیت ویروسی است.

اگر متوجه علائمی مانند ادرار تیره، زردی پوست، برافروخته شدن کف دست‌ها، خستگی یا تکان خوردن دست‌ها شدید، ممکن است از بیماری کبدی رنج ببرید. در صورت مشاهده این علائم مهم است که به دنبال مشاوره پزشکی باشید. پزشک می تواند بیماری کبد و هپاتیت C را بررسی کند.

2.هپاتیت تاثیر اعتیاد بر کبد


هپاتیت یک اختلال جدی تر از کبد چرب است. علائم شامل زردی پوست، استفراغ، تب، تهوع و بدن درد است. هپاتیت حاد یک وضعیت موقتی است اما هپاتیت مزمن بیشتر نگران کننده است. هپاتیت C جدی ترین شکل این بیماری است و می تواند از فردی به فرد دیگر از طریق سرنگ و سوزن های آلوده و تزریق خون منتقل شود. هپاتیت C علت اصلی سرطان کبد و نارسایی کبد است. سیروز کبدی نیز یکی دیگر از مشکلات ناشی از مصرف زیاد الکل است. سیروز می تواند به تعدادی از علائم از جمله زردی، خستگی، درد شکم و تب منجر شود. سیروز می تواند منجر به سرطان کبد و مرگ شود. در واقع، حدود ده درصد از کسانی که به سیروز کبدی مبتلا می شوند، بدون هیچ علامتی خواهند مرد.

از این رو اعتیاد به الکل و مواد مخدر اثرات مخربی بر مبتلایان به اعتیاد خواهد داشت. این تنها فرد معتاد نیست که از لحاظ عاطفی و مالی آسیب می بیند، بلکه اعضای خانواده او نیز از این گرفتاری رنج می برند. با این حال، مبتلایان به این بیماری نه تنها با زخم‌های عاطفی و روانی، بلکه با بیماری‌های جسمی نیز مواجه می‌شوند که می‌تواند برای مدت طولانی ادامه داشته باشد و عوارض کبدی فقط یکی از آن هاست. برخی از پیامدها و عوارض اعتیاد به مواد مخدر و الکل می‌تواند دائمی باشد، بنابراین اگر در حال بهبودی از اعتیاد به مواد مخدر یا الکل هستید، باید نسبت به مسائل پزشکی که می‌تواند نتیجه سال‌ها سوء مصرف مواد باشد، هوشیار باشید.

3.تاثیر اعتیاد بر کبد | سایر بیماری های جسمی


برخی معتادان به مواد مخدر و الکلی هایی که در حال بهبودی هستند، پس از قطع مصرف مواد مخدر یا نوشیدن الکل از تعدادی بیماری جسمی رنج خواهند برد. الکل و مواد مخدر مواد شیمیایی هستند که تقریباً بر تمام سلول‌های بدن تأثیر می‌گذارند، بنابراین واقعاً جای تعجب نیست که برای ترمیم آسیب‌های ناشی از اعتیاد زمان و تعهد لازم باشد. گاهی اوقات ممکن است تا یک سال طول بکشد تا تمام دردها فروکش کنند. در این قسمت مطالعه مقاله «تاثیر مواد مخدر بر مغز» می تواند مفید باشد.

در حالی که بیشتر علائم با گذشت زمان ناپدید می شوند، برخی از آن ها هرگز بهبود نمی یابند. در روزهای اولیه بهبودی به احتمال زیاد از علائم ترک مانند آکنه، خونریزی لثه، درد و درد شکم، درد قفسه سینه، خشکی رنج خواهند برد. عوارض چشمی، سوزش سر دل، لرزش، تعریق، استفراغ، حالت تهوع و بثورات پوستی از دیگر علائم و عوارض مصرف مواد حین بهبودی می باشد. در حالی که بسیاری از این علائم ناپدید خواهند شد، ممکن است همچنان از اختلالات خواب، فلاش بک، اضطراب، خستگی و مشکلات حافظه رنج ببرید.

 

تاثیر اعتیاد بر کبد به تفکیک مواد مخدر


هروئین یک ماده افیونی است که از مورفین ساخته شده و پودری سفید یا قهوه ای است. محققان گروهی از مصرف‌کنندگان هروئین وریدی را پس از مرگشان مطالعه کردند و شواهد بیشتری یافتند که نشان می‌دهد از عوارض اعتیاد به هروئین تاثیر بر کبد است. نمونه های کالبد شکافی کبد اثرات متعددی از دارو بر روی اندام را نشان داد. مواردی که شامل: تغییرات وزیکولی و چربی دژنراتیو، هپاتیت مزمن فعال و پایدار، سیروز و کاهش میزان گلیکوژن در سلول های کبدی و همچنین هیپرتروفی غالب سلول کوپفر بوده است.

1.تاثیر اعتیاد به هروئین بر کبد


هروئین عمیق ترین اثر خود را بر روی کبد از طریق بیماری هپاتیت دارد. هپاتیت اساساً به معنای تورم و التهاب کبد است که اغلب به دلیل عفونت ویروسی روی می دهد. افراد بدون توجه به روش مصرف هروئین می توانند به هپاتیت مبتلا شوند. بسیاری از معتادان به هروئین از طریق خرخر کردن این دارو به هپاتیت مبتلا می شوند، زیرا در این شکل مصرف به اصطلاح پخته نمی شود. همچنین برای معتادان به هروئین، انتقال هپاتیت از یک فرد به فرد دیگر از طریق استفاده مشترک سوزن های آلوده بسیار رایج است. هپاتیت B شایع ترین است و می تواند شدیدترین شکل ویروس باشد که معتادان به هروئین و سایر افرادی را که درگیر سوء مصرف مواد داخل وریدی هستند، تحت تاثیر قرار می دهد. به این دلیل است که این ویروس خاص عموماً از طریق خون منتقل می شود و شدت آن مستقیماً با سلامت جسمانی فرد مبتلا قبل از ابتلا به بیماری مرتبط است و معتادان به هروئین به طور عجیبی بدغذا هستند و عموماً تغذیه سالم ندارند.

تاثثیر مواد استنشاقی بر کبد

2.مواد استنشاقی و تاثیر اعتیاد بر کبد


مواد استنشاقی به طور کلی تأثیر زیادی بر بدن دارند. مردم طیف وسیعی از محصولات را استنشاق می کنند که برخی از آن ها بسیار شگفت آور است. برخی از این‌مواد استنشاقی عبارتند از اعتیاد به چسب، بنزین، آئروسل ها و فریون. آن ها اغلب اثرات منفی بر روی مغز، مهارت های حرکتی و سیستم حسی ایجاد می کنند. محققان دریافته اند اعتیاد به این گروه از داروها به اندام های داخلی از جمله قلب، ریه ها، کلیه ها، کبد، پانکراس و مغز استخوان آسیب می رساند. فریون به دلیل اثرات خنک کنندگی آن بسیار مضر است. علاوه بر این، کارشناسان معتقدند رقیق‌کننده‌ها و چربی‌زداها تأثیرات عمده‌ای بر کبد دارند. تحقیقات بیشتری در این حوزه در حال انجام است.

اثرات مواد استنشاقی بر بدن به طور کلی تا حدودی شبیه اثرات سوء مصرف الکل است. آنچه در اینجا اتفاق می افتد این است که وقتی بخارات شیمیایی مختلف استنشاق می شود، بدن بلافاصله از اکسیژن تهی می شود و باعث می شود که هر اندام در بدن بسیار سخت تر کار کند تا خود را به سطوح سالم تر بازگرداند. سوء مصرف مزمن مواد استنشاقی می‌تواند آسیب قابل توجهی به کبد وارد کند که بسته به طول عمر سوء مصرف مواد مشخص می‌کند که آیا این اندام پس از پرهیز طولانی مدت بهبود می‌یابد یا خیر.

تتراکلرید کربن به طور خاص که معمولاً به عنوان حلال استفاده می شد، ارتباط قوی با آسیب کبدی دارد که در واقع برای القای بیماری کبد در مدل های حیوانی استفاده می شود.

3.آسیب کبدی ناشی از کوکائین


سوء مصرف کوکائین بر عملکرد کلی بدن شما تأثیر می گذارد. آسیبی که کوکائین می تواند به قلب و ریه های شما وارد کند به خوبی مستند شده است. اثرات مخربی که این ماده می تواند بر کبد شما داشته باشد کمتر شناخته شده است اما به همان اندازه نگران کننده است. در مطالعات اخیر، پزشکان دریافتند افرادی که گهگاه یا مکرر از کوکائین استفاده می‌کنند با افزایش خطرناک آنزیم‌های کبدی مواجه هستند. این واکنش به دارو اثر سمی روی کبد شما دارد و می تواند منجر به عوارض پزشکی جدی شود، مانند: هپاتیت ویروسی، افت فشار خون شریانی، نارسایی کلیوی، رابدومیولیز و آسیب شدید کبدی.

4.تاثیر اعتیاد به مت بر کبد


تاثیر اعتیاد به مواد مخدر آمفتامین و مت آمفتامین بر کبد نیز قابل توجه است. METH، یک محرک بسیار اعتیادآور است که اثرات منفی زیادی بر مغز دارد. مت آمفتامین می تواند به اشکال مختلف تولید شود و بنابراین به روش های مختلفی نیز مصرف می شود. METH را می توان دود کرد، خرخر و یا تزریق کرد و یا قورت داد. بسیاری از تحقیقات در مورد استفاده از METH بر تأثیر این دارو بر سیستم عصبی مرکزی متمرکز است. سوء استفاده از دارو به تغییر منفی عملکرد عصبی و آسیب سلولی کمک می کند. آسیب به کبد و سایر اندام ها در حالی که کمتر مورد تحقیق قرار گرفته است، نیز گزارش شده است. پس از استفاده از METH، یک فرد می تواند هیپرترمی ناشی از متاتین را تجربه کند و در نهایت آسیب کبدی را تجربه کند. هایپرترمی ناشی از METH به آسیب ساختاری کبد و اختلال عملکرد مرتبط با سمیت کبدی کمک می کند.

5.مصرف اکستازی و تاثیر آن بر کبد


اکستازی، همچنین به عنوان MDMA یا مولی شناخته می شود، یک داروی رایج کلوپی است. این دارو هم به محرک ها و هم به انواع مواد توهم زا شباهت دارد و باعث ایجاد احساس افزایش انرژی، شادی، گرمای عاطفی می شود و حواس و ادراک زمان را مخدوش می کند. محققان دریافته اند که عوارض جانبی MDMA عبارتند از: هیپرترمی، رابدومیولیز، آریتمی قلبی، هپاتیت و آسیب های ناشی از کبد، سمیت کبدی اکستازی. آسیب کبدی ناشی از دارو قابل انکار نیست. در افرادی که دارو را مصرف می کنند متفاوت است. این تاثیر می تواند از هپاتیت خفیف که در نهایت برطرف می شود تا نارسایی کامل کبد که نیاز به پیوند دارد متغیر باشد.

 

درمان آسیب های کبدی ناشی از اعتیاد


ترک اعتیاد به مواد مخدر به راحتی انجام نمی شود. آن ها طیف گسترده ای از علائم ترک را تجربه خواهند کرد. اگر به درستی مراقبت نشود، روند ترک می تواند باعث عود یا حتی مرگ شود. با بسیاری از داروهایی که در بالا توضیح داده شد، ممکن است علائم ترک از جمله حالت تهوع، اضطراب، ضربان قلب سریع، عرق کردن و لرزش را احساس شود. ترک کردن زیر نظر مسئولان مربوطه به شما کمک می‌کند که ریشه اعتیاد را بخشکانید و اینکه چگونه می‌توانید از اعتیاد شفا پیدا کنید و بدن خود را از اثرات مخرب اعتیاد به مواد مخدر بر کبد بهبود ببخشید. شما می توانید بر اعتیاد خود غلبه کنید و بدون مصرف مواد مخدر زندگی سالمی را به دست آورید. همین امروز کمک بگیرید.

سوء مصرف مواد مخدر به طور گسترده ای به دلیل ایجاد آسیب های جبران ناپذیر به ذهن و بدن افرادی که این کار را انجام می دهند شناخته شده است و کبد تنها یکی از بیشمار اندام هایی است که بهای آن را می پردازد. اگر شخصی در زندگی شما وجود دارد که مسیر مشکل‌سازی را با مواد مخدر آغاز کرده است، همین امروز در تماس او با مراکز ترک اعتیاد تردید نکنید. هر چه زودتر این کار را انجام دهید، زودتر می توانید به او کمک کنید تا بهتر شود. برای این کار می توانید از مشاوره روانشناسی نیز کمک بگیرید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*