ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

درمان اعتیاد به مواد مخدر با روش های اسلامی

درمان اعتیاد به مواد مخدر با روش های اسلامی یکی از رویکردهای درمان بیماری اعتیاد به شمار می رود. برخی از افراد ترجیح می دهند بدون استفاده از روش های مرسوم رایج درمان اعتیاد با مسایل مرتبط با مواد مخدری که درگیر آن هستند مواجه شوند. روش های اسلامی با تمرکز بر درمان های سنتی با استفاده از گیاهان دارویی و همچنین تغییر مسیر باورها و ارزش گذاری های فرد اقدام به آماده سازی فرد برای ترک اعتیاد می کنند. از آنجایی که ترک برخی از مواد مخدر با عوارض شدیدی همراه است و به مراقبت حرفه ای نیاز دارد به افراد پیشنهاد می شود روش های اسلامی را در ترکیب با روش های مرسوم با هدف کاهش عوارض به کار بگیرند. برای دریافت اطلاعات کافی در این زمینه با مشاوره تلفنی ترک اعتیاد تماس بگیرید.

تماس با مشاور

معضل اعتیاد

گروهی از اختلالات هستند که می توانند آسیب های جسمی و روانی ایجاد کنند. دریافت درمان برای شکستن چرخه اعتیاد ضروری است. با این حال به عنوان یک بیماری مزمن، درمان اعتیاد به مواد مخدر دشوار است و نیاز به مراقبت مداوم و روش های حساب شده با پشتوانه علمی دارد. بسیاری برای اختلالات مصرف مواد نیاز دارند یا به طور منظم تحت درمان باشند. اولین قدم برای بهبودی، اذعان به وجود اعتیاد و تأثیرات آن بر زندگی روزمره است. اذعان به این معنی است که مصرف مواد به یک مشکل در زندگی افراد تبدیل شده است که کیفیت زندگی آن ها را مختل می کند و می تواند ناشی از اختلال در مدرسه، کار، اجتماع، تفریح یا سایر زمینه های مهم باشد.

هنگامی که یک فرد تأثیر منفی یک ماده را بر زندگی خود تشخیص می دهد، طیف گسترده ای از گزینه های درمانی در دسترس است. فرد مبتلا به اختلال اعتیاد به درمان نیاز دارد. برای اکثر افراد، درمان ممکن است تا پایان عمر ادامه داشته باشد. آن ها باید به صورت مادام العمر از مصرف این ماده خودداری کنند که ممکن است دشوار باشد. برنامه های درمانی برای اختلالات اعتیاد آور اغلب برای رفع نیازهای بیمار تغییر می کند. در این قسمت مطالعه مقاله «برنامه 12 قدم ترک اعتیاد» می تواند سودمند باشد.

درمان اعتیاد

گزینه های درمان اعتیاد به عوامل متعددی از جمله نوع اختلال اعتیاد آور، مدت و شدت مصرف و اثرات آن بر فرد بستگی دارد. پزشک همچنین هرگونه عارضه فیزیکی ایجاد شده، مانند بیماری کبدی در یک فرد مبتلا به اعتیاد به الکل یا مشکلات تنفسی در افراد مبتلا به اعتیاد به مواد دخانی را درمان یا برای درمان ارجاع می دهد. چندین گزینه درمانی در دسترس است و اکثر افرادی که اعتیاد را تجربه می کنند ترکیبی از رویکردها را دریافت خواهند کرد. هیچ یک از درمان های اختلالات اعتیاد آور برای همه جواب نمی دهد. مداخلات رایج ممکن است شامل ترکیبی از برنامه‌های بستری و سرپایی، مشاوره روان‌شناختی، گروه‌های خودیاری و دارو باشد.

طب اسلامی

در تاریخ پزشکی، طب اسلامی رویکردی است که در خاورمیانه توسعه یافته و معمولاً به زبان عربی، زبان فرهنگ اسلامی نوشته می‌شود. طب اسلامی دانش پزشکی دوران باستان کلاسیک از جمله سنت‌های اصلی بقراط، جالینوس و دیوسکوریدس و ابن سینا را پذیرفت، نظام‌بندی کرد و توسعه داد. در طول زمان بعد از دوران کلاسیک، پزشکی خاورمیانه پیشرفته‌ترین علوم پزشکی در جهان بود که مفاهیم پزشکی یونان باستان، رومی، بین‌النهرین و ایرانی و همچنین سنت هند باستان آیورودا را در خود ادغام می‌کرد و در عین حال پیشرفت‌ها و نوآوری‌های متعددی داشت. مطالعه مقاله «سم زدایی بدن از مواد مخدر با گیاهان دارویی» می تواند سودمند باشد.

طب اسلامی، همراه با دانش پزشکی کلاسیک، بعداً پس از آشنایی پزشکان اروپایی با نویسندگان پزشکی اسلامی در طول رنسانس قرن دوازدهم در طب قرون وسطی اروپای غربی پذیرفته شد. پزشکان اسلامی قرون وسطی تا حد زیادی اقتدار خود را تا ظهور پزشکی به عنوان بخشی از علوم طبیعی حفظ کردند که جنبه هایی از نوشته های آن ها حتی امروز مورد توجه پزشکان است. مطالعه مقاله «گل گاو زبان برای ترک اعتیاد» پیشنهاد می شود.

درمان اعتیاد به مواد مخدر با روش های اسلامی

درمان اعتیاد به مواد مخدر با روش های اسلامی

از جمله زمینه های ورود طب اسلامی مصرف مواد مخدر و اعتیاد به آن ها بوده است. به طور مثال از آنجایی که ماده مخدر تریاک به عنوان یک داروی سنتی برای برخی از بیماری ها از دیرباز ریشه تاریخی و فرهنگی داشته و برای امراضی چون سردرد و دندان درد و اختلالات جنسی تجویز می شد فرد مصرف کننده را در معرض ابتلا به اعتیاد قرار می داد. از این رو خود طب اسلامی به درمان اعتیاد به مواد مخدر می پرداخت.

1.درمان اعتیاد به مواد مخدر با روش های اسلامی | اسطوخودوس

طب اسلامی سنتی بیش از تکیه بر محصولات دارویی شیمیایی تمرکز خود را بر محصولات دستی و به عمل آمده از کشاورزی می گذارد. به عنوان نمونه برای کنار آمدن فرد معتاد با خماری و علائم ترک اعتیاد از جمله دل پیچه و تهوع و اسهال، گیاه زنجبیل و نعناع و ریشه مارشمالو را پیشنهاد می کند و معتقد است برای دوران نقاهت بعد از ترک اثربخش می باشد. برای کنترل و مدیریت حمله های عصبی و خشم حین ترک اعتیاد به مواد مخدر استفاده از گل ساعتی را راه نجات می دانند. حتی برای علائم روانی ناشی از ترک اعتیاد نیز توصیه هایی دارند. جوشاندن گیاهانی مثل اسطوخودوس و گل گاوزبان که برای افسردگی بعد از ترک اعتیاد و اضطراب ترک تجویز می کنند.

2.درمان اعتیاد به مواد مخدر با روش های اسلامی | اسپند

اما مهم ترین و رایج ترین داروی تجویزی طب اسلامی سنتی برای ترک اعتیاد به مواد مخدر اسپند است. فرد باید شاخه و برگ گیاه اسپند را کوبیده و با خود دانه اسپند ترکیب کند. پس از آن که ترکیب به دست آمده نرم شد آن را می خورد. هنوز مطالعات دقیقی درباره اینکه تا چه میزان این شیوه می تواند به ترک اعتیاد کمک کند انجام نشده است. مطالعه مقاله «ترک متادون با اسپند» توصیه می شود.

3.درمان ترک اعتیاد به مواد مخدر با روش های اسلامی | ترکیب عسل با گیاهان دیگر

از دیگر روش های اسلامی برای ترک اعتیاد به مواد مخدر استفاده از ترکیب عسل، شیره انگور و آلوئه ورا است. بعد از هم زدن این مواد با یکدیگر، آن را به عنوان معجون میان وعده مصرف می کنند. شربت سکنجبین برای ترک اعتیاد، همچنین گیاهانی مانند زردچوبه, سنبل الطیب و گل مینا از جمله موارد پرکاربرد در طب اسلامی برای ترک اعتیاد است.

4.درمان اعتیاد به مواد مخدر با روش های اسلامی | تقویت ارزش ها

در طب اسلامی باور بر این است که معنویت اسلامی که در عمل به باورها، ارزش‌ها و هنجارهای دینی مسلمانان رسوخ می‌کند، نقشی اساسی در پیشگیری، درمان، بازپروری و بهبودی معتادان از مواد مخدر و پیشگیری از عود اعتیاد ایفا می‌کند. به عبارتی باور به ارزش های برآمده از اساس مذهب می‌تواند به معتادان در مقابله با میل‌های درونی، عود و بهبودی کمک کند.

بنابراین معنویت را به عنوان منبع معناسازی و شفابخشی و پرورش هدف برای ترک اعتیاد به مواد مخدر، مهارت خویشتن داری، خود انضباطی، انگیزه بخشی، حمایت، ادغام مجدد با محیط اجتماعی و مسائل مرتبط با این موضوع مورد بحث قرار می‌دهد و نیاز به استفاده از معنویت را به عنوان ابزاری حیاتی در برنامه‌های درمان اعتیاد برجسته می‌کند.

 

مراحل ترک اعتیاد به روش پزشکی رایج

سم زدایی برای ترک اعتیاد معمولا اولین قدم در درمان است. شامل پاکسازی یک ماده از بدن و محدود کردن واکنش های ترک است. در 80 درصد موارد، یک کلینیک درمانی از داروها برای کاهش علائم ترک استفاده می کند. اگر فردی به بیش از یک ماده معتاد باشد، اغلب به داروهایی برای کاهش علائم ترک برای هر کدام از مواد به صورت جداگانه نیاز دارد.

1.مشاوره و رفتار درمانی

حین مشاوره، بسته به شرایط یک به یک یا یک جلسه گروهی برای افراد تشکیل می شود که رایج ترین شکل درمان پس از سم زدایی است. درمان ممکن است به صورت فردی، گروهی یا خانوادگی بسته به نیازهای فرد انجام شود. معمولاً در ابتدای درمان شدید است و با بهبود علائم، تعداد جلسات به تدریج در طول زمان کاهش می یابد. انواع مختلف درمان عبارتند از: درمان شناختی-رفتاری یکی از آن ها است. هدف مشاوره برای اعتیاد کمک به افراد در تغییر رفتارها و نگرش ها در مورد مصرف یک ماده و همچنین تقویت مهارت های زندگی و حمایت از درمان های دیگر است.

2.برنامه های توانبخشی

برنامه‌های درمانی طولانی‌مدت برای اختلالات روانی ناشی مصرف مواد می‌تواند بسیار مؤثر باشد و معمولاً بر عاری از مواد مخدر و از سرگیری عملکرد در مسئولیت‌های اجتماعی، حرفه‌ای و خانوادگی تمرکز دارد. تسهیلات مسکونی کاملاً دارای مجوز برای سازماندهی یک برنامه مراقبت 24 ساعته، ارائه یک محیط امن و ارائه هرگونه مداخله یا کمک پزشکی لازم در دسترس هستند. چند نوع تسهیلات می توانند یک محیط درمانی را فراهم کنند از جمله: درمان اقامتی کوتاه مدت: این روش بر سم‌زدایی و آماده‌سازی فرد برای مدت طولانی‌تر در یک جامعه درمانی از طریق مشاوره فشرده متمرکز است.

3.تشکیل گروه های خودیاری

درمان و توانبخشی طولانی مدت می تواند به فرد مبتلا به اختلال مصرف مواد کمک کند کمتر احساس انزوا کند. به فرد در حال بهبودی انگیزه می دهد تا با افراد مبتلا به همان اختلال اعتیاد آور ملاقات کند و اغلب انگیزه را بیش از پیش افزایش می دهد و احساس انزوا را کاهش می دهد. خود آن ها همچنین می توانند به عنوان منبع مفیدی برای آموزش، انتقال اگاهی به جامعه هدف و اطلاع رسانی عمل کنند. به عنوان مثال می توان به الکلی های گمنام (AA) و معتادان گمنام (NA) اشاره کرد. افرادی که با انواع دیگر اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌توانند با جستجوی اینترنتی یا با درخواست از پزشک یا پرستار اطلاعاتی در مورد گروه‌های خودیاری در جامعه خود پیدا کنند.

4.داروها

یک فرد مبتلا به اعتیاد احتمال دارد در هنگام بهبودی از یک اختلال مرتبط با مواد و عوارض مربوط به آن به طور مداوم دارو مصرف کند. با این حال، مردم معمولاً از داروها در طول سم زدایی برای مدیریت علائم ترک استفاده می کنند. دارو بسته به ماده ای که فرد به آن معتاد است متفاوت خواهد بود. استفاده طولانی‌مدت از داروها به کاهش هوس و جلوگیری از عود یا بازگشت مجدد به مصرف این ماده پس از بهبودی از اعتیاد کمک می‌کند. دارو درمانی یک درمان مستقل برای اعتیاد نیست و باید با سایر روش های مدیریتی مانند روان درمانی همراه باشد.

راه های کنار آمدن با ترک مواد مخدر

راهکار کنار آمدن با ترک مواد مخدر

از آنجایی که تغییر بسیار دشوار است، داشتن یک راهنما هنگام تلاش برای ترک اعتیاد به مواد مخدر، الکل یا انواع اعتیاد رفتاری مفید است. در پیش گرفتن مراحل منظم و دقیق می تواند به شما کمک کند تا به سمت هدف بهبودی از اعتیاد و ترک انواع مخدر حرکت کنید. اگر همه مراحل را به درستی طی کنید بیشترین شانس موفقیت را در این مسیر خواهید داشت که مهم ترین آن عدم بازگشت به مواد یا همان عود مجدد خواهد بود. ابتدا زمان مشخصی برای ترک تعیین کنید که بر اساس شرایط واقع بینانه شما و برنامه زندگی تنظیم شده باشد. ممکن است انتخاب یک تاریخ معنادار مانند یک رویداد خاص، تولد، یا سالگرد مفید باشد.

محیط ارتباطی را تغییر دهید. هرگونه یادآوری رجوع به اعتیاد را از خانه و محل کار خود حذف کنید. به عنوان مثال از کسانی که شما را تشویق می کنند با اعتیاد درگیر شوید و مصرف مواد مخدر، الکل یا روی آوردن به رفتار را از سر بگیرید جدا شوید. اگر می خواهید نوشیدنی الکلی را ترک کنید از شر هر گونه الکل، درب بازکن ها، لیوان های شراب و پیچ های چوب پنبه خلاص شوید. اگر قصد ترک قمار را دارید، هر گونه کارت بازی، بلیت شانس یا تراشه پوکر را از دسترس خارج کنید. همچنین، اجازه ندهید افراد دیگر از مواد یا رفتارهای مرتبط با اعتیاد به خانه شما استفاده کنند یا یادآوری کنند.

1.حواس خود را پرت کنید

به جای تسلیم شدن در برابر میل به مصرف، فعالیت‌های جایگزین مانند رفتن به پیاده‌روی یا تماس با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده برای صحبت کردن را انتخاب کنید. به طوری که تا زمانی که این میل از بین برود مشغول باشید و فرصت فکر کردن به هوس مصرف دست ندهد. برای مقابله با چیزهایی که هوس شما را تحریک می کند، آماده باشید و از لحاظ ذهنی تمرین کنید که چرا دیگر نمی خواهید به مواد روی بیاورید. مانند قرار گرفتن در محیطی که دیگران از آن استفاده می کنند و شما تصمیم‌ می گیرید از فضا دور شوید و یا تصمیم خود برای مصرف نکردن را با صدای بلند اعلام کنید.

تلاش های گذشته خود برای ترک مواد و سایر علل گرایش به اعتیاد و مواد اعتیاد زا را مرور کنید. به این فکر کنید که چه چیزی موثر بوده و چه چیزی موثر نیست. در نظر بگیرید که چه چیزی ممکن است به عود کمک کرده باشد و بر اساس آن تغییراتی ایجاد کنید.

2.یک شبکه پشتیبانی ایجاد کنید

با خانواده و دوستان خود صحبت کنید و از آن ها تشویق و حمایت بخواهید. به آن ها اطلاع دهید که در حال ترک کردن هستید. اگر آن ها از موضوع اعتیاد شما به بهانه های مختلف استفاده می کنند که شما را ناتوان و ضعیف و بی اراده معرفی کنند از آن ها بخواهید که این کار را جلوی شما انجام ندهند. اگر مواد مخدر خود را می‌خریدید به فروشنده خود بگویید که در حال ترک کردن هستید. از فروشنده بخواهید که با شما تماس نگیرد و دیگر به شما مواد نفروشد و شماره او را از دسترس گوشی موبایل خارج کنید.
همچنین مشورت گرفتن از یک متخصص ترک اعتیاد و یا سلامت روان در مورد بهترین روش ترک مواد کمک زیادی به ایجاد انگیزه در شما می کند. اگر داروهایی وجود داشته باشد که روند ترک را برای شما آسان کند و شانس موفقیت شما را افزایش دهد برای تان تجویز خواهد شد.

 

سخن آخر

اختلالات مرتبط با مواد، بیماری های مزمن و پیچیده ای هستند که نیاز به درمان طولانی مدت و فشرده و حرفه ای دارند. نوع ماده درگیر و شدت اعتیاد، روند درمان را تعیین می کند. درمان اغلب با سم‌زدایی شروع می‌شود با استفاده از دارو برای کاهش علائم ترک در حالی که یک ماده از سیستم پایان می یابد. در طب اسلامی صرفا به تجویز گیاهان برای مصرف پرداخته می‌شود و از باقی مراحل ترک اعتیاد به مواد مخدر ممکن است به دلیل محدودیت های موجود در منابع غفلت ایجاد شود.

ترک برخی مواد اعتیادآور به قدری دشوار است که فرد به تنهایی قادر به ندیریت علائم آن نبوده و چه بسا تهدید جانی برای او ایحاد شود. از این جهت بهتر است چنانچه کسی به استفاده از طب اسلامی تمایل دارد، روش های اسلامی را با مشورت مجدد با یک متخصص ترک اعتیاد به کار گیرد تا عوارض نا خواسته را تا حد ممکن کاهش بدهد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*