ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

درمان بسته بودن دهانه رحم | شناسایی علائم و علت ها

درمان بسته بودن دهانه رحم به علائم و علل آن بستگی دارد. هنگامی که زنی باردار نیست دهانه رحمش مخاطی ایجاد می کند که اصطلاحاً به آن ترشحات واژن می‌گویند. زمان تخمک گذاری دهانه رحم زن مخاط نازک و لغزنده پیدا می کند. دهانه رحم حین تخمک گذاری ممکن است نرم تر و نازک تر شود. این تغییرات منجر به ورود آسان تر اسپرم می گردد. اما علت بسته بودن دهانه رحم چیست. در مقاله امروز به درمان بسته بودن دهانه رحم و موضوعات همسو با آن می پردازیم. برای آشنایی بیشتر با رحم و علت های بسته بودن آن از مشاوره جنسی تلفنی راهنمایی بخواهید.

تماس با مشاور

 

 

توضیحاتی در مورد رحم

رحم اندامی در بدن جنس ماده است که جنین در آن رشد می کند تا هنگام زایمان فرا برسد. رحم شبیه گلابی وارونه در خط وسط میان رکتوم و مثانه قرار دارد. رحم دارای یک تنه و گردن رحم می باشد و واژن در سمت داخل بدن به رحم وصل است. رحم دیواره‌های ضخیم عضلانی دارد که به نوعی قوی‌ترین عضلات بدن زن محسوب می شوند. انقباض شدید عضلات در موقع زایمان باعث خروج نوزاد و درد آن می شود.
طول رحم یک زن در حالت عادی بین ۵ تا ۷ سانتی متر می باشد اما پس از بارداری به ابعاد و وزن آن اضافه می شود. کار رحم نگهداری و تغذیه جنین در حال رشد و بستری برای شناور شدن اسپرم و رسیدن آن به تخمک است. خون رسانی رحم توسط سرخرگ رحمی از شاخه های سرخرگ تهیگاهی درونی و سرخرگ تخمدانی از شاخه های سرخرگ آئورت شکمی است.

1-دهانه رحم چیست

دهانه رحم به کانالی در پایه رحم که واژن به آن متصل است گفته می‌شود. اسم دیگر دهانه رحم گردن رحم می باشد. دهانه رحم یک ویژگی جالب دارد که در زمان بعد از پایان دوران بارداری دهانه رحم شروع به کوتاه شدن و باز شدن می کند تا نوزاد به راحتی بیرون بیاید. بعد از پایان زایمان دهانه رحم به مرور زمان به حالت طبیعی و اولیه خود باز می گردد.

2-چرا مخاط دهانه رحم آبکی دارید؟

مخاط در اوایل چرخه قاعدگی ضخیم و کم می باشد. با افزایش سطح استروژن سطح آب هم بیشتر می شود در حالی که موسین کم می گردد. این عامل باعث سست شدن موسین و نازک تر شدن مخاط دهانه رحم می شود. این تغییرات در اوج تخمک گذاری با افزایش مخاط آبکی و شبیه سفیده تخم مرغ به اوج خود می رسد.
مخاط آبکی دهانه رحم ممکن است رایحه ملایم داشته باشد. مخاط زرد و خاکستری که بوی بدی دارند امکان دارد به علت عفونت یا عوامل دیگری مانند رژیم غذایی ایجاد شوند. در این حین علائمی که شاید فرد به آن ها دچار شود شامل قرمزی، تورم و سوزش هستند. برای آشنایی بیشتر با علت های بوی بد واژن کلیک کنید.

درمان بسته بودن دهانه رحم

3-ضخامت رحم برای شناسایی روزهای بارداری

مخاط دهانه رحم تا حد زیادی به تغییرات در هورمون ها بستگی دارد. رقیق شدن مخاط با سطح استروژن بیشتر و باروری طبیعی در ارتباط است در حالی که تصور بر این است که ضخیم شدن پروژسترون بالاتر نقش مهمی در پیشگیری از بارداری دارد. تغییراتی در مخاط که در زمان عادت ماهیانه اتفاق می‌افتد به پیش‌بینی باروری تا حد زیادی کمک می کند. محتوای آب مخاط در زمان تخمک گذاری و قبل و بعد از آن بیشتر و نازک تر می باشد که اگر در این دوره باروری رابطه جنسی از طریق واژن انجام شود احتمال باروری هم در فرد بیشتر می‌گردد.
پیگیری مخاط دهانه رحم چند بار در روز برای چندین دوره امکان دارد که به شما در الگوی تخمک گذاری و باروری کمک می کند. افراد می توانند به راحتی هر نوع مخاط دهانه رحم را که در خارج آن فرج وجود دارد مشاهده نمایند یا می توانند با انگشتان دست یا یک دستمال مخاط را جمع کنند. استفاده از برنامه منظم به افراد، باعث می شود که متوجه شوند چه زمانی دهانه رحم برای باروری آماده است.

4-آبکی بودن دهانه رحم چگونه بر اسپرم تاثیر می گذارد؟

ویژگی های فیزیکی مخاط دهانه رحم باعث تاثیر گذاری بر باروری می شوند. آنتی بادی های ضد اسپرم گاهی اوقات می تواند باعث مداخله در حرکت اسپرم توسط دستگاه تناسلی زنان گردند. علاوه بر این می توانند منجر به ایجاد توانایی اسپرم در دستگاه تناسلی برای نفوذ و باروری شوند. در این روش معمولاً از غربالگری استفاده نمی‌کنند چون حتی اگر بر اسپرم تاثیر گذار باشد خیلی کم می تواند باعث ناباروری یا تاخیر در بارداری گردد.
آبکی بودن دهانه رحم اسپرم را در برابر اسیدهای داخل واژن محافظت کرده و هنگام عبور آن از دستگاه تناسلی حفظ می نماید. تحقیقات در سال ۲۰۱۷ نشان داده که اگر بعد از رابطه جنسی مخاط به صورت رقیق و آبکی بوده احتمال باروری بالا می رود. موقعی که اسپرم از طریق عملکردی بالغ می گردد و می تواند به دیواره خارجی تخمک راه پیدا کند، آن را باردار می کند. ناباروری زمانی رخ می دهد که مخاط دهانه رحم ضخیم باشد در این صورت اسپرم قادر به عبور از دهانه رحم زن نمی باشد.

5- درمان بسته بودن دهانه رحم | آبکی بودن نشانه تحریک است؟

تمایل جنسی یک زن موقعی بیشتر می‌شود که سطح استروژن و تخمک گذاری او بالا رود و افزایش مخاط آبکی دهانه رحم هماهنگ با این تغییرات هستند. در کنار برخی از ترشحات واژن هنگام تحریک جنسی، آبکی بودن دهانه رحم منجر به روان شدن واژن در هنگام رابطه جنسی می شوند که این امر لذت و راحتی را برای فرد فراهم می کند.

6-درمان بسته بودن دهانه رحم | نارسایی دهانه رحم

در بعضی از زنان در اواخر سه ماه دوم حاملگی یا در اوایل سه ماه سوم بارداری بدون آن که علائمی از زایمان بروز کند دهانه رحم باز تر و کوتاه تر می گردد. به این حالت نارسایی رحم می‌گویند که در بعضی از مواقع با زایمان زودرس اشتباه می‌شود. نارسایی های دهانه رحم به علل مختلفی ممکن است ایجاد شود. بعضی از زن ها احتمال دارد به دلیل آسیب هایی که به علت زایمان های متعدد داشته اند یا عمل کورتاژ باعث باز شدن دهانه رحم شوند.
مخصوصاً در عمل کورتاژ که بخشی از دیواره و یا پوشش رحم هم جدا می شود. به طور مثال به علت سقط جنین این پوشش صدمه می بیند و در نتیجه فرد به نارسایی دهانه رحم مبتلا می شود. یکی دیگر از مواردی که در نارسایی دهانه رحم نقش دارد اختلال در بافت همبند می باشد. در برخی زنان هم دهانه رحم به صورت ژنتیکی ضعیف‌تر و کوتاه تر است و به همین علت مبتلا به بیماری‌های خاص نمی شوند.

عوارض بسته بودن دهانه رحم

بسته بودن دهانه رحم می تواند عوارض مختلفی داشته باشد:

  • ناباروری: تنگی دهانه رحم با جلوگیری از ورود اسپرم به آن تاثیر زیادی روی باروری دارد. در زمینه درمان ناباروری تنگی دهانه رحم استفاده از لقاح داخل رحمی یا روش های لقاح آزمایشگاهی را بسیار سخت و پیچیده می‌کند.
  • بسته بودن دهانه رحم می تواند منجر به قاعدگی نامنظم شود.
  • دهانه رحم بسته همچنین باعث ایجاد هماتومترا می گردد که این اتفاق در زمانی رخ می‌دهد که خون قاعدگی در رحم شما جمع می گردد. این مسئله می تواند زمینه ساز آندومتریوزشود. به این معنا که باعث وضعیتی می شود که بافت رحم در مکان‌های بیرون از رحم رشد می کند.

بسته بودن دهانه رحم هنگام زایمان طبیعی

زایمان طبیعی دارای سه مرحله می باشد. در مرحله اول دردهای زن کم کم آغاز می شود و تا زمانی که دهانه رحم کاملاً باز گردد این دردها ادامه دارند. مرحله اول زایمان دارای سه بخش می باشد: دردهای ابتدایی، دردهای فعال و مرحله انتقالی. دردهای ابتدایی از مرحله اول به این شکل هستند که ابتدا دهانه رحم نازک شده و درد ما در آغاز می شود. اما برای فرد این درد نسبت به مراحل بعدی قابل تحمل تر است چون دهانه رحم در این مرحله خیلی آرام باز می شود. برای آشنایی بیشتر با مراحل زایمان طبیعی کلیک کنید.

1-درمان بسته بودن دهانه رحم | شروع دردهای فعال

در مرحله بعد علائم زایمان و بخصوص درد شدید تر می شود. شامل دردهای فعال هستند دهانه رحم از ۴ به ۷ سانتی متر می‌رسد. وقتی که رحم تا ۶ سانتیمتر باز می شود انقباضات بیشتر و درد شدیدتر می شود و در این لحظه مادر احساس گرما می کند. در مرحله انتقالی دهانه رحم از ۸ تا ۱۰ سانتیمتر متسع می شود که بیشترین درد به مادر وارد می شود. این مرحله ممکن است بین ۲۰ تا ۹۰ دقیقه به طول بیانجامد که در این موقع جنین به روده مادر فشار وارد می‌کند و مادر آماده برای زایمان می شود.

2- درمان بسته بودن دهانه رحم | باز شدن دهانه رحم

در مرحله دوم دهانه رحم کاملا باز شده و جنین بیرون می‌آید. در این موقع پزشک از مادر می خواهد که بیشترین حضور را بزند. انقباضات رحمی در رحم مادر منجر به پایین آمدن سر نوزاد می شود. سر نوزاد در دهانه رحم قرار می‌گیرد و پزشک با مکش، خون و مخاط رحم را از بینی نوزاد بیرون آورده و بعد شانه، کت و قسمت های دیگر بدن او را خارج می کند.

3-خروج جفت

در مرحله سوم زمان خروج نوزاد و جفت می باشد. بعد از به دنیا آمدن نوزاد جفت از دیواره رحم کاملاً جدا گشته و از واژن بیرون می‌آید. مدت زمان خارج شدن جفت بین ۵ تا ۳۰ دقیقه است. برای مادرانی که برای دفعه اول باردارمی شوند و قصد زایمان طبیعی را دارند، معمولاً بین ۱۲ تا ۱۶ ساعت به طول می انجامد تا دهانه رحم کاملاً باز گردد. اما مادرانی که برای بار دوم زایمان طبیعی را می‌خواهند انجام دهند این زمان ۵ تا ۶ ساعت خواهد بود.
میزان باز شدن دهانه رحم را پزشکان موقع درد زایمان مادر ارزیابی می کنند تا زمان زایمان دقیق تعیین شود. لازم به ذکر است که افتادگی رحم و مثانه و یا حتی تشدید هموروئید از عارضه های زایمان طبیعی نیستند بلکه این بیماری ها مربوط به دوران بارداری در پی بارداری های زیاد یا عدم ورزش رخ می دهد.

درمان بسته بودن دهانه رحم

بسته بودن دهانه رحم در بارداری

در دوران بارداری دهانه رحم مخاطی محافظت و بسته می شود. موقعی که دهانه رحم باز است پلاک مخاطی شل و از واژن رد می‌شود. مخاط هنگام خارج شدن امکان دارد با خون ترکیب شود. دهانه رحم با نزدیک شدن به زایمان نازک و باز می شود. این کار دهانه رحم را برای انتقال نوزاد از کانال زایمان آماده می‌سازد. سرعت باز شدن دهانه رحم برای هر زنی منحصر به فرد است. در برخی از زنان دهانه رحم امکان دارد در طی چند هفته به آرامی باز گردد. اما در بارداری اول تا زمانی که فاز فعال زایمان آغاز نشده دهانه رحم باز نمی شود.
در اواخر بارداری پزشک یا ماما ممکن است برای بررسی دیلاتاسیون دهانه رحم آن را با انگشتان خود معاینه کند. در حین زایمان انقباضات موجود در رحم منجر به دیلاتاسیون دهانه رحم می گردد. همانطور که سر نوزاد به سمت لگن پایین می آید به طرف دهانه رحم می‌رود. این عامل منجر به این می شود که بسته بودن دهانه رحم برطرف شود و دهانه رحم باز و نازک گردد.

درمان بسته بودن دهانه رحم

علت بسته بودن دهانه رحم به عوامل مختلفی مانند سن شما، علائم شما و اینکه آیا شما عمل آی وی اف یا لقاح مصنوعی برای بارداری انجام داده اید یا خیر بستگی دارد. اگر دوست ندارید که باردار شوید نیازی به درمان بسته بودن دهانه رحم ندارید ولی اگر قصد باردار شدن دارید پزشک می تواند بعد از تشخیص علت بسته بودن دهانه رحم شما با استفاده از دیلاتور یا گشاد کننده های دهانه رحم این کار را برای شما انجام دهد. دیلاتور ها دستگاه های کوچکی هستند که با قرار گرفتن در دهانه رحم به‌ آرامی و با گذشت زمان آن را متسع می کنند.
دهانه رحم یک ساختار باریک است که در انتهای تحتانی رحم وجود دارد. موقع بارداری وضعیت دهانه رحم تا سه ماه سوم محکم می باشد. افاسمان و دیلاتاسیون منجر به این می‌شود که نوزاد از طریق کانال تولد به دنیا بیاید. افاسمان به معنای کشیده و نازک تر شدن دهانه رحم است و دیلاتاسیون به معنای باز شدن دهانه رحم می باشد. دهانه رحم همچون یک نگهبان به هر چیزی اجازه ورود و عبور نمی دهد.

عارضه مقابل بسته بودن دهانه رحم

عارضه مقابل بسته بودن دهانه رحم، زودتر از موعد باز شدن رحم است. در طول بارداری، دهانه رحم، درست قسمت پایینی رحم که به واژن متصل می شود، معمولا بسته و سفت می ماند تا از جنین در حال رشد حمایت کند. با این حال در برخی موارد، دهانه رحم ممکن است زودتر باز شود یا نارسایی دهانه رحم را نشان دهد. این وضعیت با کوتاه شدن و نازک شدن زودرس دهانه رحم مشخص می شود که می تواند منجر به ناتوانی دهانه رحم یا گشاد شدن دهانه رحم شود. علت دقیق نارسایی دهانه رحم اغلب ناشناخته است، اما عوامل متعددی ممکن است در ایجاد آن نقش داشته باشند، از جمله:

1. ضربه یا جراحی قبلی دهانه رحم: اقدامات قبلی روی دهانه رحم، مانند بیوپسی مخروطی یا اتساع و کورتاژ (D&C) می تواند دهانه رحم را ضعیف کرده و خطر نارسایی دهانه رحم را افزایش دهد.
2. ناهنجاری های رحم: برخی از ناهنجاری های ساختاری رحم می توانند بر یکپارچگی دهانه رحم تأثیر بگذارند.
3. عدم تعادل هورمونی: تغییرات در سطوح هورمونی دوران بارداری می تواند به طور بالقوه بر دهانه رحم تأثیر بگذارد و منجر به نارسایی دهانه رحم شود.
4. عفونت های دهانه رحم: عفونت های دهانه رحم یا واژن می تواند باعث التهاب و ضعیف شدن بافت های دهانه رحم شود.

نارسایی دهانه رحم ممکن است منجر به باز شدن زودرس دهانه رحم شود که می تواند منجر به زایمان زودرس، پارگی زودرس غشاها و در نهایت زایمان زودرس شود. اگر درمان نشود، می تواند خطر عوارض و پیامدهای نامطلوب را برای مادر و جنین افزایش دهد.

گزینه های درمانی

هدف گزینه های درمانی نارسایی دهانه رحم حمایت از دهانه رحم و جلوگیری از باز شدن زودرس آن است. می تواند شامل موارد زیر باشد:

1. سرکلاژ دهانه رحم: این روش شامل بخیه زدن دهانه رحم بسته با بخیه برای ایجاد حمایت مکانیکی است. معمولاً بین هفته های 12 تا 14 بارداری انجام می شود و قبل از زایمان برداشته می شود.
2. استراحت در رختخواب: در برخی موارد، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است استراحت در بستر یا کاهش فعالیت را برای کاهش استرس روی دهانه رغحم توصیه کنند.
3. داروها: مکمل پروژسترون ممکن است برای کمک به حفظ یکپارچگی دهانه رحم و کاهش خطر زایمان زودرس تجویز شود.
4. پساری دهانه رحم: پساری وسیله ای است که در واژن قرار داده می شود تا از دهانه رحم و رحم حمایت کند. در برخی موارد می توان از آن به عنوان جایگزینی برای سرکلاژ دهانه رحم استفاده کرد.

سخن آخر

دانستن نکات بهداشتی در مورد رحم و بارداری از مسائل اساسی برای هر زنی می باشد. هر زنی بهتر است مواردی را در رابطه با رحم، شکل آن و بسته شدن دهانه رحم و تنگ شدن واژن بداند. دانستن این اطلاعات به سلامت جسمی فرد تا حد زیادی کمک می کند. شما هم اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد بارداری بدانید و نگرانی هایی هم در این زمینه دارید می‌توانید آن را با مشاوره روانشناسی در مرکز مشاوره حامی هنر زندگی در میان بگذارید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*