ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

شوهر خودخواه | نشانه ها و نحوه برخورد با شوهر خودخواه

داشتن یک شوهر خودخواه می تواند زندگی زناشویی یک زن را بسیار چالش برانگیز کند. نیاز به گفتن نیست که خودخواهی سالم امری طبیعی است. اما وقتی صحبت از روابط مشترک می شود، اگر طرف مقابل فقط گیرنده خدمات باشد و هرگز پس ندهد، زندگی خسته کننده خواهد شد. عشق و خودخواهی نمی توانند همزمان وجود داشته باشند. وقتی واقعاً فردی را دوست دارید، نمی توانید اجازه بدهید او به خاطر شما رنج بکشد. اگر همسرتان عادت دارد نیازها و انتظارات شما را نادیده بگیرد وقت آن است که معترض شده و نظر خود را به او بگویید. اگر همسرتان از خودخواه بودن شما شکایت می کند، مهم است که ببینید آیا الگوهای رفتاری خودخواهانه دارید یا خیر. شرکت در جلسات مشاوره خانواده برای حل اختلافات زوجین الزامی است.  
 

تماس با مشاور

                                             
 

نشانه های شوهر خودخواه

انتخاب های شوهر شما، چه در زندگی و رابطه با شما و چه در رفتار او با دیگران، راهی مطمئن برای ارزیابی میزان خودخواهی اش می باشد. همسرتان ممکن است برای براورده کردن خواسته های خود تنبل باشد و شما مسیول رسیدگی به نیازهای او باشید. اما این به تنهایی برای نتیجه گیری به نفع خودخواه بودن شوهر کافی نیست. در حالی که چنین رفتاری می تواند بسیار آزاردهنده باشد، اثبات خودخواهی صفتی است که ریشه های عمیق تر و دلایل محکم تری نیاز دارد. در ادامه به چند نشانه از شریک خودخواه توجه کنید.

اینفوگرافیک شوهر خودخواه

اینفوگرافیک شوهر خودخواه

1-شوهر خودخواه و انتظار همیشگی

پس از یک روز طولانی در محل کار، به خانه ای برمی گردید که یک آشفتگی مطلق است. سینک آشپزخانه پر از ظروف است. لباس ها بی نظم و روی هم تلنبار شده است. در حالی که شریک زندگی شما روز تعطیل یا مرخصی اش بوده است و از صبح در حال استراحت است. اما گویی شما تنها بزرگسال فعال در خانه هستید و باید مراقب همه چیز باشید و حالا باید همه چیز را تمیز کنید. او به تقسیم وظایف در خانه اعتقادی ندارد.

2-سخنرانی درباره وظایف

هر زمان که به شوهران خودخواه در مورد سهل انگاری یا عدم مشارکت در خانواده گوشزد کنید، آن ها از نظر احساسی از شما باج می گیرند و باعث می شوند بیشتر احساس گناه کنید. بهانه هایی برای توجیه خودخواهی خود پیدا می کنند. در مورد کم کاری شما در انجام وظایف و میزان فداکاری خودشان، ساعت ها سخنرانی می کنند. درباره نحوه پس اندازه صحبت می کنند اما خودشان عمل نمی کنند. مدیریت مالی و صرفه جویی در هزینه ها خوب است. برای هر دو طرف مهم است که به میزان هزینه های خود توجه داشته باشند. اما در مورد همسر خودخواه، کاهش هزینه ها از جانب شما انجام می شود در حالی که او در هزینه های شخصی خود مصالحه و صرفه جویی نمی کند.

3-راحتی شوهر خودخواه در اولیت

همسرتان آماده است برای خود و خانواده اش کوه ها را جا به جا کند اما حتی سر سوزنی برای شما خود را به زحمت نمی اندازد. به عنوان مثال، شما را به دیدار خانواده خود در هر روزی از هفته که راحت باشد می برد، اما برای ملاقات با والدین بیمار شما، بهانه تراشی می کند. در یک رابطه طبیعی است‌ که گاهی مجبور باشید کارهایی را انجام دهید که دوست ندارید، اما این رفتار باید متقابل باشد. شوهر خودخواه به سادگی، شادی و راحتی همسر خود را نادیده می گیرد.

4-بی توجهی به علایق همسر

شوهر خودخواه در مورد براورده کردن علایق، رویاها و آرزوهای شما کنجکاو و سخت کوش نیست. در حالی که انتظار دارد شما به حرف او گوش دهید، خودش در قبال حرف های شما شنونده خوبی نیست و به ندرت به شما توجه می کند. حتی در مورد مسائل مربوط به خانواده یا زندگی جنسی، او فقط نگران براوردن کردن خواست های خود است. به عنوان مثال، شریک زندگی شما با این فرض که شغلش مهم است، انتظار دارد شما او را تا هر کجا که شرایط کارش ایجاب می کند همراهی کنید، در صورتی که خود به نیازهای همسر کاملا بی توجه است.

5-شوهر خودخواه علاقمند به ریاست

شوهر خواخواه به احتمال زیاد بسیار مسلط است و حاضر نیست حتی در کوچکترین مسائل مصالحه کند. می خواهد کارها دقیقاً مطابق میل او انجام شود و اقدامات او شبیه به یک بازی عجیب و غریب کنترل کننده است. اگر کارها مطابق گفته ها انجام نشود، او را در حال تهمت زدن و دروغگویی می بینید. غذای مناسب، رختخواب مناسب، حوله ها و کمد لباس خود را طبق انتظار خودش، مرتب و منظم می خواهد. بسیار متکبر است و می تواند بسیار بی ادب باشد. انجام نشدن کارها طبق روال و سپس توهین و فحاشی و بی ادبی، یک نشانه معمولی است که شما با یک شوهر خودخواه سروکار دارید.

6-تمرکز همیشگی روی خود

افراد خودخواه به شدت در دنیای خود غوطه ور هستند. غرق در ویژگی ها و محسنات خیالیشان می باشند. یکی از نشانه های کلاسیک یک شوهر خودخواه این است که او خود را بسیار مورد توجه قرار می دهد و عزت نفس بسیار بالایی دارد. نظر شما در مورد مسائل، پیش پا افتاده است و  برایش اهمیتی ندارد. اگر برای شام بیرون می روید، او به تنهایی محل را تعیین می کند. هنگامی که در رستوران هستید، او پیش می رود و برای شما سفارش می گیرد؛ حتی بدون اینکه در مورد ترجیحات شما سوال کند. هرگز از شما نمی پرسد چه می خواهید. از نظر خودش، هیچ اشتباهی نمی کند. چرا که فکر می کند هر تصمیمی بگیرد بهترین است. مدام دلمشغول فکر کردن به چیزهایی است که برای خودش بهتر است.

7-عدم ابراز تاسف

افراد خودخواه، همیشه راهی برای سرزنش شرکای خود در مورد هر گونه پیشامد، پیدا می کنند. آن ها تقریباً هیچ وقت و زمانی را برای بازبینی و تأمل در رفتار خود اختصاص نمی دهند. بنابراین، گاهی هرگز متوجه نمی شوید که ممکن است مشکل از آن ها باشد. انتقادپذیر نیستند و اگر شریکشان آن ها را به خاطر اشتباهاتشان نقد یا سرزنش کند، اعتراض می کنند. شوهران خودخواه متقاعد شده اند که هر کاری انجام می دهند درست است. بنابراین، کلمه متاسفم و معذرت خواهی در فرهنگ لغت آن ها پیدا نمی شود. هرگز انتظار نداشته باشید که با خریدن شاخه گلی برای شما، از کردارشان اظهار تاسف بکنند. در نتیجه شما کسی هستید که بعد از هر دعوا و اختلاف نظری، صرف نظر از اینکه مقصر هستید یا خیر، باید در صدد جبران برایید.

8-عدم قدردانی، نشانه شوهر خودخواه

شوهر خودخواه از تلاش های شما قدردانی نمی کند. او نمی تواند کارهای کوچکی را که برای خوشحال کردنش انجام می دهید، ببیند. هرگز نمی شنوید که او از زحمات شما تشکر کند چرا که تمامی تلاش شما را بدیهی فرض کرده و به عنوان بخشی از وظایف حتمی همسرداریتان تلقی خواهد کرد. تلاش های شما را حق خود دانسته و گمان‌ می کند مستحق و شایسته این تلاش هاست. تا زمانی که شیوه اتان را عوض نکنید و خود را قوی تر جلوه ندهید، این الگو تغییر نخواهد کرد.

9-شوهر خودخواه یک منتقد همیشگی

به عنوان یک همسر دلسوز، طبیعی است که شرکای زندگی، بهترین ها را برای شما بخواهند و مسیر بهتر را به شما نشان بدهند. خطاهای احتمالی را گوشزد کنند و شما را تشویق کنند که بهترین نسخه از خودتان باشید. اما بین تصحیح دلسوزانه و انتقاد تحقیرآمیز، تفاوت زیادی وجود دارد. 
اگر شریک زندگی شما همیشه شما را تحقیر می کند و باعث می شود احساس بی ارزشی کنید، این ویژگی های یک شوهر دلسوز نیست. انتقادات، سرکوب توانایی های شما تا نادیده گرفتن رویاها و آرزوهای حرفه ای شما به منظور پایین کشیدن شماست و نه بالا بردن و کمک به رشد شما. این می تواند عزت نفس شما را تحت تأثیر قرار دهد. مگر اینکه یاد بگیرید ارزش خود را از نظرات او در مورد خود، جدا کنید. برای کسب آگاهی بیشتر درباره انتقاد مخرب و سازنده کلیک کنید.

10-تقاضای صمیمیت یکطرفه فیزیکی و رابطه جنسی

صمیمیت فیزیکی زمانی احساس زیبایی است که هر دو طرف امادگی کافی داشته و روحیه مناسب داشته باشند. اما برای یک همسر خودخواه، رضایت شما شرط لازم نیست. زیرا آن ها انتظار دارند که هر بار درخواستی داشتند شما به عنوان وظیفه همسری، به آن عمل کنید و درخواست را اجابت کنید. درباره صمیمت زناشویی فکر نمی کنند و فقط درباره ارضای خود می اندیشیند.  
شوهر خودخواه

آسیب شناسی خودخواهی

می پرسید چرا شوهران خودخواه می شوند؟ یک پاسخ این است که احتمالاً یک ویژگی ذاتی باعث می شود یک مرد ابتدا مراقب خودش باشد. پاسخ بعدی مربوط به تحولات خاصی است که احتمالا در زندگی اش رخ داده  است. همین امر باعث می شود احساس کند باید خود را در اولویت قرار دهد تا دیگران نیز او را در اولویت قرار دهند. دلایل مختلف دیگری نیز می تواند وجود داشته باشد که در ادامه به چند نمونه اشاره می شود.

1-تجربیات دوران کودکی

گذشته کودک، نقش بسزایی در شکل گیری شخصیت افراد در بزرگسالی دارد. برخی ریشه های خودخواهی را نیز می توان در دوران کودکی جستجو کرد. اگر همسرتان تک فرزند بوده است و سیستم تربیتی توسط والدین خودخواه شکل گرفته باشد به احتمال زیاد از اشتراک گذاری خواسته ها و داشته ها، احترام به نیازهای دیگران، مطلع نخواهد بود. 
اگر خواهر و برادر زیادی داشته است این احتمال وجود دارد که یاد گرفته باشد با آن ها رقابت کند تا همیشه اولین نفر باشد. در برخی موارد تحقیر شدن در کودکی، موجبات خودخواهی در بزرگسالی را فراهم می کند. همچنین همان طور که گفته شد اگر آن ها توسط والدین خودخواه تربیت شده باشند خودخواهی را به عنوان الگوی رفتاری، از والدین آموخته اند.

2-تولد فرزند

وقتی زوجی صاحب فرزند می شوند، طبیعی است که توجه زن بر نوزاد تازه متولد شده متمرکز شود. این روند می تواند احساس کنار گذاشته شدن را به شوهر منتقل کند. سپس شوهر سعی می کند دائما توجه بخواهد و این اغلب می تواند به رفتار بسیار خودخواهانه تبدیل شود.

3-استرس شغلی

هر ازدواجی پس از مدتی یکنواخت می شود. وقتی شوهر در دفتر کار تحت استرس شدید است انتظارات و مطالبات بیشتری را از خانه توقع دارد. هنگامی که او قادر به برآوردن نیازهای خود نیست، سرانجام ناامیدی به بی توجهی به دیگران تبدیل می شود و او تبدیل به یک شوهر خودخواه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاهش استرس شغلی کلیک کنید.
برخی افراد تمایل دارند همه چیز را تحت کنترل خود در آورند. آن ها دوست دارند راه خود را بروند و به ندرت با خواسته های شریک زندگی سازش یا موافقت می کنند. چنین طبیعتی، می تواند منجر به بروز رفتارهای خودخواهانه شود.

4-پدیده شوونیسم مردانه

شوونیسم (با ریشه لغوی فرانسوی) یعنی یک باور قدرتمند غیرقابل مذاکره در مورد اینکه جایگاه شما بسیار مهم و ارجح تر از دیگران است. با بسط معنا، نوعی باور افراطی و غیرعقلانی به برتری جنسیتی می باشد. برخی از مردان به دلیل تربیت و تأثیرات فرهنگی دارای طرز فکر کلیشه ای پیرامون مرد بودن هستند. 
آن ها همیشه می خواهند در همه چیز برتری داشته باشند و برای داشتن موقعیت برتر می جنگد. حتی اگر به تحقیر و آسیب طرف مقابل منجر شود. این مردان به دلیل غرور کاذب، جاه طلبی و برتری طلبی، همسرانشان را نمی توانند تحمل کنند یا اینکه ببینند همسرشان شغلی پررونق تر و بهتر از خودشان دارند. این احساس منجر به نگرش خودشیفته وار، ایجاد یک عقده حقارت و در نهایت در پیش گرفتن رفتارهای بشدت خودمحورانه و خودخواهانه از سمت این مردان می شود.

5-روابط ناموفق گذشته

یک رابطه ناموفق باعث می شود افراد مراقب باشند انتخاب های رفتاری سابق را تکرار نکنند. اگر همسرتان روابطی را تجربه کرده است که از رفتار خیرخواهانه اش سواستفاده شده باشد، این بار سعی خواهد کرد با تغییر شیوه و رفتارها، از خود و نیازهایش مراقبت بیشتری به عمل آورد و در بهبود روابط عاطفی گام بردارد اما بخاطر روش های اشتباه و باورهای غلط نتیجه برعکس می دهد، خودخواهانه برخورد خواهد کرد.  
شوهر-خودخواه

روش های برخورد با شوهر خودخواه

برخورد با همسر خودخواه سخت است زیرا به ندرت به حرف شما گوش می دهند. همچنین پذیرفتن تمام مسئولیت ها به تنهایی، می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. مقابله و نزاع با شوهران خودخواه، فقط اوضاع را بدتر می کند. به یاد داشته باشید که دلایل اصلی خودخواهی می تواند در رفتارشان نهفته باشد. ممکن است از دوران کودکی با چنین شیوه ای تربیت شده باشند. بنابراین، تغییر دادن آن ها آسان نیست. در عین حال بهتر است بدون تلاش کردن برای بهبود رابطه، تسلیم نشوید. بنابراین، چند توصیه برای چگونگی برخورد با شوهر خودخواه را یاداوری می کنیم.

1-در مقابل شوهر خودخواه خودتان را جدی بگیرید

توجه خود را به خود معطوف کنید. لازم نیست نیازها و خواسته های خود را نادیده بگیرید و نیازهای شریک زندگی خود را جایگزین کنید. این کار باعث نمی شود آن ها متوجه فداکاری های شما بشوند بلکه به رفتار خودخواهانه آن ها بیش از پیش دامن می زنید. در هنگام انجام وظایف خود در قبال خانواده بر خواسته ها، آرزوها و شادی های خود تمرکز کنید. دوست داشتن خود را جدی بگیرید و برای دست یابی به آرزوها و اهداف میزان کافی وقت بگذارید و تلاش کنید.

2-با شوهر خودخواه بحث کنید اما شکایت نکنید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که ما در قبال رفتارهای نادرست اطرافیان انجام می دهیم شکایت است. مهم نیست که چقدر ناامید هستید یا همسرتان چقدر نسبت به اوضاع بی اهمیت است. هرگز او را به عنوان فردی خودخواه مورد خطاب قرار ندهید. این شیوه فقط آن ها را به لاک دفاعی برده و در آنچه که هستند مصمم تر می شوند. در عوض سعی کنید انتظارات خود را کامل و شفاف منتقل کنید. اگر نوبت شوهر شماست که بچه ها را به کلاس شنا ببرد و او مسیولیت را روی دوش شما انداخته است، به او توضیح دهید که نمی توانید انجام دهید چون به محل کارتان‌ نمی رسید و این مساله برای شما مهم است.

3-روی نکات مثبت شوهر خودخواه تمرکز کنید

ممکن است در نود و نه درصد موارد همسرتان خودخواه باشد و یک مورد نیز پیش بیاید که شما و بچه ها را در اولویت قرار دهد. این بدان معناست که هنوز فرصت برای تغییرزندگی وجود دارد. به جای تمرکز بر رفتارهای خودخواهانه آن ها، سعی کنید روی این رفتار تمرکز کرده و او را به خاطرش تشویق کنید. به عنوان مثال، همسر شما معمولاً خود را درگیر مسائل مربوط به والدین شما نمی کند. اما در مواردی اگر او پیشنهاد مراقبت از آن ها را داد، از او به خاطر این حرکت قدردانی کنید. چنین چیزهای کوچکی می توانند تغییرات بزرگی را ایجاد کنند.

4-اجازه دهید شوهر خودخواه مسئولیت بپذیرند

شما ناخوداگاه در مسیر زندگی با شوهر خودخواه، به تمام مسئولیت های موجود رسیدگی کرده اید و شانس کمی برای انجام کارها از سمت همسرتان باقی مانده است. این شیوه باعث می شود که او از عهده مسئولیت ها برنیاید یا در پذیرش آن ها مردد شود. بنابراین، مسئولیت ها را به وضوح مشخص کنید و اجازه دهید همسرتان وظیفه خود را برای خانواده بر عهده گرفته و انجام دهد. برای کسب آگاهی بیشتر درباره راه های افزایش مسئولیت پذیری کلیک کنید.

5-صحبت کنید و علت اصلی را بیابید

شما نمی توانید سکوت کنید و امیدوار باشید همسرتان روزی تغییر کند. اگر اقدامات آن ها باعث رنجش شما می شود، صحبت کنید. اما مراقب باشید که پرخاشگر نباشید. زیرا در نهایت به دعوایی تلخ ختم می شود. آرام اما قاطع باشید. بر سر آن ها فریاد نزنید و سرزنش نکنید. کلمات خود را با دقت به کار ببرید اما از قدرتمند و اثرگذار بودنشان اطمینان حاصل کنید. از مهارت گفتگوی موثر زوجین استفاده نمایید.
دنبال دلیل اصلی رفتار همسرتان باشید. کمی عمیق تر به آن بپردازید و بفهمید چرا آن ها نسبت به نیازها و خواسته هایتان بی توجه هستند. این به شما کمک می کند تا مشکل را بهتر حل کنید. گاهی اوقات، رفتار ظاهراً خودخواهانه او، می تواند نتیجه کاری باشد که از شما سر زده است. هرچه باشد ریشه آن را بیابید و به آن رسیدگی کنید.

6-آخرین تلاشتان را هم به کار بگیرید

صبور بودن با همسرتان بسیار مهم است اما نمی توانید برای همیشه با نادیده گرفته شدن و بی توجهی دیدن، مدارا کنید. اجازه ندهید از نیت خیر شما سوء استفاده کند. اگر همسرتان در برابر همه تلاش های شما برای تغییر وضعیت، مقاومت می کند دیگر هیچ کاری نمی توانید در این مورد انجام دهید.
اگر آن ها همچنان خود را درگیر مسایل فردی خود می دانند و بدرفتاری می کنند، دور شدن از آن ها یک گزینه مفید برای کاهش آسیب ها خواهد بود. اما قبل از اتخاذ هرگونه تصمیم جدی، مطمئن شوید که در ارزیابی همسرتان درست عمل کرده اید. زیرا بر اساس فقط چند نمونه رفتاری، نمی توانید به این نتیجه برسید که آن ها خودخواه هستند. در این موارد بهتر است از روانشناسان و متخصصان کمک بگیرید، مشاوره خانواده نیز می تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد.  

چه چیزی خودخواهی محسوب نمی شود؟

اگر همسرتان فقط به این دلیل که دوست دارد اوقات فراغت خود را بعد از انجام کارها، به تنهایی بگذراند یا هر از گاهی برای مهمانی بیرون برود معنایش خودخواهی نیست. شریک زندگی شما پس از رفع مسئولیت های خود در خانه می تواند برای دوستان و سرگرمی های خود وقت بگذارد. این باعث نمی شود آن ها خودخواه باشند. در واقع، شما از آن ها الهام بگیرید و برای خودتان نیز وقت بگذارید. 
در شرایط خاصی، آن ها ممکن است مجبور شوند دوستان یا خانواده خود را بر نیاز لحظه ای شما ترجیح دهند. بهتر است با گفتگو نیات و مقاصد عادلانه آن ها را درک کرده و حمایتش کنید.
اگر همسرتان موافقت نمی کند که به همه خواسته های فرزندان بله بگوید شاید نمی خواهد آن ها را برای همیشه وابسته و پرتوقع کند. با گفتن "نه" به بچه ها، سعی در ایجاد الگوی درست برای آینده دارد.‌ بنابراین، به همسرتان اعتماد کنید و دیدگاه او را نیز درک کنید و این رفتار را حمل بر خودخواهی اش نکنید.  

سخن آخر درباره شوهر خودخواه

هیچ کس کامل نیست و هیچ رابطه کامل و بی نقصی وجود ندارد. برای شکوفایی ازدواج، زن و مرد باید با همراهی یکدیگر به طور هماهنگ در مسیر زندگی قدم بردارند. در بیشتر موارد، یکی از طرفین بیش از دیگری برای رابطه و طرف مقابل انرژی صرف می کند. برخی از این صرف انرژی اضافی ناراحت نیستند. با این حال، اگر همسرتان از شما انتظار داشته باشد که در تمام مسیر صرفا برای راحتی و آرامش او قدم بردارید مسلما یک جایی از مسیر تسلیم شده و از پا می افتید. ازدواج یک تصمیم و انتخاب ساده نیست.
مهم است که هر دو نفر، سعی کنند زندگی مشترک خود را بهتر کنند. زوج ها بهتر است بنشینند و در مورد مشکلات خود صحبت کنند. زیرا ازدواج و عشق به یکدیگر ارزش زحمت کشیدن را دارد. اگر نمی توانید از پس مدیریت رابطه بربیایید، با یک مشاور مشورت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این موضوع از مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*