ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

ارتباط پدر با جنین | راه‌های ارتباط پدر با جنین و فواید آن


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با ارتباط پدر با جنین پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


بسیاری از پدران تصور می‌کنند که ارتباط با جنین تنها مربوط به مادر است و آن‌ها هیچ نقشی ندارند. با این حال مطالعات گوناگون از اهمیت ارتباط پدر با جنین سخن می‌گویند. بسیاری از مردان در ابتدای دوران بارداری همسر به سختی می‌توانند با جنین رابطه برقرار کنند و حتی نمی‌دانند چه شیو‌ه‌ای را در پیش بگیرند. تقویت مهارت ارتباط پدر با جنین قبل از تولد می‌تواند آمادگی خوبی برای ورود به نقش جدید آن‌ها، پذیرش مسئولیت‌ها و کاهش اضطراب مادر و جنین باشد. در صورتی که تمایل دارید تا درباره شیوه‌های ارتباطی پدر با جنین و فواید آن بیشتر بدانید با ما همراه باشید همچنین میتوانید از مشاوره کودک در این زمینه کمک بگیرید.

تماس با مشاور

ارتباط پدر با جنین

وضعیت پدرها با مادرها کمی متفاوت است. زمانی که مادر متوجه بارداری خود می‌شود، از همان روزهای نخست می‌تواند احساسات مادری‌اش را نشان دهد. اما پذیرش این امر برای پدرها کمی سخت‌تر است و معمولاً اکثر پدرها تا قبل از آنکه فرزندشان متولد شود نمی‌توانند مثل مادر با جنین رابطه برقرار کنند. هفته سی‌ام بارداری بهترین زمان برای برقراری ارتباط پدر با جنین است. در این هفته جنین توانایی این را دارد که صدای پدر و مادرش را از یکدیگر تشخیص دهد. ارتباط پدر و جنین فواید بی شماری هم برای پدر و هم برای نوزاد دارد. با برقراری ارتباط منظم، پدران می توانند استرس را کاهش دهند، پیوند خود را با فرزندشان تقویت کنند و به سلامت و رشد مطلوب کودک کمک کنند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه دوران بارداری کلیک کنید.

اثرات ارتباط پدر با جنین بر روحیه پدر و وضعیت نوزاد

کاهش استرس و اضطراب: مطالعات نشان داده است که پدرانی که به طور منظم با فرزند متولد نشده خود ارتباط برقرار می کنند، سطوح پایین تری از استرس و اضطراب را در دوران بارداری تجربه می کنند.
• افزایش پیوند و دلبستگی: صحبت با جنین به پدران کمک می کند که بیشتر با نوزاد خود ارتباط برقرار کنند و پیوند عاطفی قوی تری ایجاد کنند.
• بهبود خلق و خو و تندرستی: عمل برقراری ارتباط با جنین می تواند خلق و خوی پدر و رفاه کلی او را تقویت کند.

تاثیرات بر وضعیت کودک

• بهبود رشد و نمو جنین: تحقیقات نشان می دهد که جنین هایی که در معرض ارتباط منظم پدر قرار می گیرند، نتایج تولد بهتری از جمله وزن بالاتر هنگام تولد و بهبود رشد شناختی دارند.
• کاهش خطر زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد: مطالعات نشان داده است که پدرانی که با فرزند متولد نشده خود ارتباط برقرار می کنند، خطر کمتری برای تولد نوزاد نارس یا با وزن کم هنگام تولد دارند.
• افزایش تنوع ضربان قلب جنین: نشان داده شده است که جنین هایی که در معرض ارتباط پدر قرار می گیرند، تغییرات ضربان قلب را افزایش می دهند که با رفاه بهتر جنین همراه است.

مکانیسم های تاثیر گذار 

تصور می‌شود که تأثیرات مثبت ارتباط پدر و جنین با مکانیسم‌های مختلفی انجام می‌شود، از جمله:

• تغییرات هورمونی: صحبت با جنین ممکن است باعث ترشح هورمون هایی مانند اکسی توسین شود که باعث تقویت پیوند و کاهش استرس می شود.
• افزایش مشارکت پدر: پدرانی که با فرزند متولد نشده خود ارتباط برقرار می کنند، بیشتر درگیر مراقبت های دوران بارداری و تربیت فرزند پس از تولد هستند.
• بهبود خلق و خوی مادر: هنگامی که پدران از نظر عاطفی با فرزند متولد نشده خود درگیر می شوند، می تواند تأثیر مثبتی بر خلق و خوی مادر داشته باشد که می تواند به طور غیرمستقیم برای نوزاد مفید باشد.

راه‌های ارتباط پدر با جنین

حرف زدن با جنین

برخی بر این باورند که تنها حرف زدن و ارتباط مادر با جنین کافی خواهد بود اما اینطور نیست بلکه پدرها نیز باید با جنین خود رابطه برقرار کنند. بخش مهمی از این برقراری ارتباط از طریق صحبت کردن است. زمانی را بگذارید و در کنار مادر با جنین صحبت کنید، از یک حال و احوال ساده شروع کنید و احساسات خود را نسبت به جنین بیان کنید. به او بگویید«از اینکه وارد دنیای ما شدی از تو ممنونیم، امیدوارم حالت خوب باشد و باید بدانی که من و مادرت بی صبرانه منتظر دیدن تو هستیم و..».

پخش موسیقی ملایم

یکی دیگر از راه‌های برقراری رابطه پدر با جنین از طریق پخش موسیقی است. زمانی که پدر با جنین صحبت می‌کند می‌تواند موسیقی آرام و بی کلامی را در پس زمینه قرار دهد. اینگونه فرزند هوشیارانه به چیزهایی که پدر می‌گوید گوش می‌دهد و می‌تواند تن صدای پدر را در حافظه خود ثبت و ضبط کند.

خواندن کتاب داستان از راه‌های ارتباط پدر با جنین

خواندن کتاب با صدای پدر احساس خوبی را برای جنین فراهم می‌کند. تحقیقات نشان داده است که جنین به صدای پدر علاقه زیادی دارد و به آن واکنش نشان می‌دهد. پدر می‌تواند یک کتاب داستان با موضوعی شاد انتخاب کند و در کنار همسر برای جنین متن ها را بخواند. فراموش نکنید که جنین لحن افراد را به خوبی متوجه می‌شود، بنابراین زمانی مناسب برای ارتباط با جنین خود در نظر بگیرید تا روی او تأثیر مثبتی بگذارید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری کلیک کنید.

صدا کردن نام نوزاد

اگر برای فرزند خود نامی انتخاب کرده‌اید، او را با آن نام صدا بزنید. پدرها می‌توانند در زمان ارتباط با جنین و حرف زدن با او، قبل از هر چیزی نام او را صدا بزنند و جنین را مخاطب خود قرار دهند. مثلاً می‌توانید بگویید« آرش امروز می‌خوام برای تو یک داستان خیلی جذاب تعریف کنم چون می‌دونم از شنیدنش خوشحال می‌شی».

تنظیم لحن صدا

پدرها در حین حرف زدن با جنین باید بتوانند تن صدای خود را کنترل کنند. صدای مردها از زن‌ها خشن‌تر است و از میزان لطافت کمتری برخوردار است. از این رو وقتی با جنین خود صحبت می‌کنید، صدای خود را مدیریت کنید و بیش از حد بلند حرف نزنید. از طرفی اگر عصبانی هستید و یا احساس ناراحتی می‌کنید برقراری ارتباط با جنین را به زمانی که آرام هستید و حالتان خوب است موکول کنید، همانطور که اشاره کردیم، جنین همه چیز را متوجه می‌شود.

لمس شکم مادر

پدرها برای آنکه با فرزند متولد نشده خود ارتباط برقرار کرده و با تمام وجود او را احساس کنند می‌توانند در حین حرف زدن و یا داستان خواندن، شکم همسر خود را نوازش کنند. انجام این کار زمانی که با حرف زدن همراه شود به جنین آرامش خوبی می‌دهد و پدر نیز می‌تواند وجود فرزند را بهتر حس کرده و باور کند که به زودی پدر خواهد شد.

فواید ارتباط پدر با جنین

_ رفع سردرگمی و احساس تردید در پدر

_ تقویت تمرکز و مهارت‌های شنوایی در جنین

_ کاهش استرس و اضطراب مادر، جنین و پدر

_ آمادگی برای پذیرش نقش و مسئولیت بزرگ پدر بودن

_ بهبود کیفیت ارتباط بین پدر و مادر

برای شناخت بیشتر در زمینه تاثیر اضطراب مادر بر جنین کلیک کنید.

سخن پایانی

پدرها نقش بسیار مهمی را در زندگی برعهده دارند و باید تمام توان خود را برای ایفای این نقش به کار ببرند. شاید در اولین روزها که به تازگی متوجه بارداری همسر خود می‌شوند احساسات متناقضی به سراغشان بیاید اما این مهم با برقراری ارتباط با جنین می‌تواند بهبود پیدا کند. زمانی که مادر متوجه تمایل زیاد همسر خود به نقش پدر خانواده می‌شود، احساس امنیت و آرامش بیشتری خواهد کرد و این مهم می‌تواند مادر و جنین را از نظر روانی آسوده خاطر سازد.

سؤالات متداول

آیا ارتباط پدر با جنین زمان خاصی دارد؟

ترجیحاً قبل از خواب و یا صبح‌ها بعد از بیدار شدن بهترین زمان برای گفت‌وگویی کوتاه و برقراری رابطه با جنین است.

آیا شعر خواندن می‌تواند به رابطه پدر با جنین کمک کند؟

قطعاً همینطور است. پدر می‌تواند یک آهنگ شاد و کودکانه را انتخاب کرده و برای جنین بخواند. داشتن ریتم، تن صدای پدر و میزان مثبت و شاد بودن آهنگ انتخاب شده می‌تواند حس و حال خوبی را به جنین بدهد. با اینکار پدر می‌تواند ارتباط خوبی با فرزند خود برقرار کند. برای دریافت مشاوره روانشناسی از مرکز مشاوره حامی هنر زندگی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*