ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

جلوگیری از ازدواج فرزندان چه پیامدهایی در آینده دارد؟


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با جلوگیری از ازدواج فرزندانشان پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


یکی از مسائلی که زوجین جوان در امر ازدواج با آن مواجه می‌شوند، مخالفت خانواده‌ها و تلاش آنان برای جلوگیری از ازدواج فرزندانشان است. در واقع ازدواج و انتخاب شریک مناسب، یکی از مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌ها در زندگی هر فرد است اما در برخی از مواقع افراد با مشکلات بسیاری برای شروع زندگی مشترک مواجه می‌شوند. جلوگیری از ازدواج گاهی به خاطر عدم توافق خانواده با جوانان بر سر یک فرد مشخص است که خانواده‌ها احساس می‌کنند فرزندشان شریک مناسبی را انتخاب نکرده است و گاهی فرزندشان را مجبور می‌کنند تا با شخص خاصی ازدواج کند. در برخی مواقع اوضاع پیچیده‌تر است و اطرافیان فرد به دلیل مسائل مختلفی به‌طورکلی با ازدواج وی مخالفت می‌کنند. در مقابل نیز مخالفت و ایجاد مانع در مقابل آنچه خواسته فرد است، احتمالاً دلخوری‌ها و مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت. شما میتوانید به مشاوره ازدواج مراجعه کنید و از او در این زمینه یاری بجویید.

 تماس با مشاور

دلایل مخالفت‌ها و جلوگیری از ازدواج
 

در ادامه به برخی از دلایل مخالفت خانواده اشاره کرده ایم:

 

اینفوگرافیک جلوگیری از ازدواج فرزندان

اینفوگرافیک جلوگیری از ازدواج فرزندان

1. نامناسب دانستن طرف مقابل

شایع‌ترین دلیل مخالفت خانواده با صورت گرفتن یک ازدواج این است که احساس می‌کنند فرزندشان، شخص مناسبی را برای ازدواج انتخاب نکرده و به دلیل علاقه‌ای که به فرزندشان و زندگی او دارند، نمی‌خواهند شاهد آسیب دیدن او باشند. این مخالفت‌ها بعضی ‌اوقات دارای دلایل منطقی هستند و در پاره‌ای از مواقع نیز به دلیل انتظارات بالای خانواده‌ها ایجاد می‌شوند. غلبه شدن محبت پدر و مادر بر منطقشان و تصمیم‌گیری احساسی باعث می‌شود تا خانواده‌ها احساس کنند که تنها یک فرد بسیار خاص و استثنایی لیاقت همراهی با فرزند آن‌ها را دارد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه دخالت والدین در ازدواج کلیک کنید.

2. تعصبات قومی و یا اختلافات خانوادگی از دلایل جلوگیری از ازدواج

یکی دیگر از دلایل مخالفت خانواده‌ها با ازدواج فرزندشان می‌تواند اعتقاد آن‌ها به ازدواج در میان طایفه خود باشد. اقوام مختلف ساکن در کشور، معمولاً تمایل دارند که افراد تازه وارد به خانواده نیز از فرهنگ و نژاد خودشان باشند. همچنین گاهی اوقات به دلیل اختلافاتی که میان دو خانواده وجود دارد از ازدواج و ایجاد ارتباط مجدد میان خانواده‌ها جلوگیری می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلافات فرهنگی در ازدواج کلیک کنید.

3. در نظر داشتن یک فرد دیگر

سنت‌هایی نظیر اعلام نامزدی دو نفر از کودکی معمولاً به این معنا هستند که خانواده، عروس یا داماد خود را انتخاب کرده است و به همین خاطر، از ازدواج فرزندشان با هر فرد دیگر جلوگیری می‌کنند.

4. تجربیات ناخوشایند از دلایل جلوگیری از ازدواج

برخی از والدین به دلیل تجربیات ناخوشایندی که از ازدواج خود یا نزدیکان داشته‌اند، نسبت به امر ازدواج به‌طورکلی بدبین شده و برای حفظ فرزندشان از چنین شرایطی به‌طورکلی با تصمیم وی برای ازدواج مخالفت می‌کنند. برای کسب آگاهی درباره بدبینی کلیک کنید.

5. وابستگی به فرزندان

دلایلی نظیر علاقه بیش‌ازحد، ترس از جدایی، بیماری و یا وابستگی به هر دلیل دیگری، باعث می‌شود که خانواده با ازدواج فرزندشان مخالفت کنند و بخواهند که او همیشه در کنار آن‌ها بماند. برای آشنایی با انواع وابستگی کلیک کنید.

 

در مقابل مخالفت‌هایی که باعث جلوگیری از ازدواج می‌شود چه می‌توان کرد؟

1. از آخرین قدم شروع نکنید

بسیاری از زوج‌های‌ جوان، به محض مشاهده مخالفت‌هایی که با تصمیم آن‌ها شده است. در مقابل مخالفان جبهه گرفته و حتی برخلاف نظر آن‌ها و به‌صورت پنهانی برای عقد و ازدواج اقدام می‌کنند. در نظر داشته باشید که گاهی اوقات مخالفت‌های اطرافیان اگرچه تلخ به نظر می‌رسد اما چندان هم خالی از حقیقت نیست. همچنین شما با چنین رفتاری خود را از بسیاری از حمایت‌ها و امتیازات محروم می‌کنید. به همین خاطر تلاش کنید تا جای ممکن از این اقدام خودداری کنید و ابتدا راه‌های دیگر را امتحان کنید. برای اطلاع بیشتر در زمینه نقش خانواده در ازدواج کلیک کنید.

2. صحبت کردن

به‌طورکلی اولین و مناسب‌ترین راه‌حل برای برطرف کردن تمامی اختلاف‌نظرها و رسیدن به یک دیدگاه مشترک، صحبت کردن است. سعی کنید با مخالفان ازدواجتان صحبت کنید و دلایلشان را بشنوید. سپس توضیحاتتان را در مقابل صحبت‌های آن‌ها بیان کنید یا اگر شما از مخالفان ازدواج فرزندتان باکسی هستید، سعی کنید با صحبت کردن او را قانع کنید. به خاطر داشته باشید که در شرایط موجود چنانچه بدون همدلی و محبت صرفاً بر نظرات خودتان پافشاری کنید، صرفاً شرایط را بدتر کرده و طرف مقابل را نیز، در موضع دفاع از نظرات خودش قرار می‌دهید. سعی کنید به‌طرف مقابلتان نشان بدهید که نظراتش را می‌فهمید و احساساتش را درک می‌کنید. برای کسب آگاهی بیشتر درباره اختلافات در ازدواج کلیک کنید.

3. برای حل مسائلی که باعث جلوگیری از ازدواج می‌شود از دیگران کمک بگیرید

سعی کنید از افرادی در خانواده و فامیل که توانایی قانع کردن مخالفان را دارند کمک بگیرید و یا اگر چنین کسی در اطراف شما وجود ندارد، از یک مشاور کمک بخواهید.

4. به آن‌ها نشان دهید که اشتباه فکر می‌کنند

بسیاری از مواقع پیش‌داوری‌هایی که در مورد طرف مقابلتان می‌شود، ناشی از شناخت کمی است که از وی، در خانواده شما وجود دارد. اگر امکانش را دارید، سعی کنید با مرور زمان، به اطرافیان نشان دهید که قضاوتشان اشتباه بوده است. این مسئله مستلزم آن است که مخالفین ازدواج شما، زمانی را به شناخت فرد مقابل اختصاص دهند. شما می‌توانید از آن‌ها بخواهید که علی‌رغم مخالفتشان اجازه بدهند تا مدت‌زمانی را برای آشنایی و شناخت متقابل اختصاص دهید. برای کسب اطلاع بیشتر درباره قضاوت عجولانه کلیک کنید.

5. همراه یکدیگر باشید

اگر شما و فردی که برای زندگی انتخاب کرده‌اید، با مخالفت اطرافیان برای ازدواج همراه شود، سعی کنید در شرایط موجود همدل باشید. متهم کردن طرف مقابل به اینکه چرا شما را به خانواده‌اش ترجیح نمی‌دهد و یا قاطعانه برخورد نمی‌کند، در برخی از مواقع، انتظارات غیرمنطقی هستند. سعی کنید خود را به‌جای طرف مقابل بگذارید و شرایطش را درک کنید. همچنین کمک گرفتن از یک روانشناس در زمینه ازدواج نیز می‌تواند به شما کمک کننده باشد.

6. خواسته‌هایتان را بیان کنید

اگر خانواده به هر دلیلی با ازدواج شما به‌طورکلی مخالف هستند، سعی کنید به آن‌ها یادآوری کنید که این دیدگاه ازنظر شما پذیرفته‌شده نیست. شما تصمیم دارید در صورت آشنایی با فردی که معیارهایتان را برآورده می‌کند، ازدواج کنید. اما به خاطر داشته باشید که دلیل مخالفت آن‌ها را نیز بفهمید و برای برطرف کردنش بکوشید. برای مثال ممکن است خانواده شما از اینکه از شما جدا شوند بترسند، به آن‌ها اطمینان خاطر بدهید که نه‌تنها جدا نمی‌شوید بلکه همسرتان هم به جمع شما اضافه خواهد شد. برای کسب آگاهی از معیارهای انتخاب همسر مناسب کلیک کنید.

7. برای حل مسائلی که باعث جلوگیری از ازدواج می‌شود صبور باشید

برای تغییر دادن دیدگاه آدم‌ها باید زمان زیادی را صرف کنید. یک‌بار صحبت کردن و یا یک‌بار کمک گرفتن، به‌احتمال‌زیاد نمی‌تواند مشکل شما را حل کند. خود را برای صحبت کردن به‌دفعات و پیگیری خواسته‌هایتان آماده کنید.

8. به دلایل مخالفت آن‌ها فکر کنید

یک‌بار، صادقانه با خودتان خلوت کنید و به دلایلی که برای مخالفت خانواده مطرح‌ شده است، فکر کنید. تا چه حد این افکار را قبول دارید؟ تا چه حد با این افکار و دلایل مخالف هستید؟ سعی کنید به این سؤالات صادقانه پاسخ دهید و سپس ببینید که آیا هنوز هم با نظر اطرافیانتان مخالف هستید یا خیر. شناخت پیش از ازدواج میتواند به شما کمک کند تا مصمم تر در این باره تصمیم گیری کنید.

9. تصمیم بگیرید

طبق قوانین کشور، هرکس برای ازدواج با فرد مورد نظرش آزاد است و هیچ‌کس نمی‌تواند با این امر مخالفت کند. تا جایی که علی‌رغم الزامی بودن رضایت پدر برای ازدواج دختر، اگر این امر ثابت شود که مخالفت وی مبنای اساسی ندارد، نیازی به اجازه وی نیست. اما پیش از هرگونه اقدامی در این زمینه‌ها، با خودتان خلوت کنید. در یک کفه ترازو، خانواده و اطرافیان شما قرار دارند و در یک کفه ترازو، شما و زندگی مشترکتان. انتخاب هرکدام از این کفه‌ها تبعات مثبت و منفی برای شما خواهد داشت. صادقانه با خودتان تصمیم بگیرید که می‌خواهید کدام‌یک را انتخاب کنید. سپس بر اساس تصمیم‌تان عمل کنید. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که این، شما بودید که یک‌طرف را انتخاب کردید. درنتیجه در آینده از دیگران چیزی را به خاطر تصمیم خود مطالبه نکنید.

برای اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی ازدواج کلیک کنید.

 

جلوگیری از ازدواج | ازدواج اجباری

همانطور که گفته شد، یکی از دلایل خانواده‌ها برای جلوگیری از ازدواج، در نظر داشتن شخصی دیگر برای همسری فرزندشان است. اگر فرزند خانواده، علاقه‌ای به ازدواج با شخصی که خانواده درنظر گرفته، نداشته باشد، ازدواج حالت اجبار پیدا می‌کند. یکی دیگر از حالاتی که ازدواج با اجبار خانواده صورت می‌گیرد، در شرایط کودک همسری است. با توجه به اینکه کودکان بلوغ فکری لازم برای تصمیم گیری در زمینه ازدواج را ندارند، صرفا بر اساس تمایل خانواده به این کار تن می‌دهند و نسبت به مسئولیتی که می‌پذیرند و عواقبی که در انتظارشان است، آگاهی ندارند.

 

در صورت اجبار خانواده به ازدواج چه می‌توان کرد؟

1. مخالفت کنید

بسیاری از مواقع، ازدواج‌های اجباری به این خاطر اتفاق می‌افتند که در درجه اول، فرزند خانواده و سپس اطرافیان نسبت به این رفتار سکوت می‌کنند. درنتیجه موافقین این وصلت نیز، بعضا تصور می‌کنند که هیچکس مخالفتی ندارد و آن‌ها تصمیم درستی گرفته‌اند. اولین اقدام در مواجهه با چنین شرایطی آگاه کردن دیگران از مخالفت، دلایل مخالفت و همچنین پیامدهای چنین شرایطی است. برای کسب اطلاع در زمینه ازدواج موفق کلیک کنید.

2. از دیگران کمک بگیرید

گاهی اوقات یک فرد با نفوذ، مشاور و یا هرکسی که بانیان این کار از او حرف شنوی دارند، می‌توانند تاثیر بهتری در ذهن فرد بگذارند. برای مثال فردی که قرار است همسر شما بشود، احتمال دارد در صورت آگاهی از عدم رضایت شما، از این ازدواج صرف نظر کند.

3. به مراجع قانونی اطلاع دهید

درصورتی که شاهد کودک همسری و سایر اشکال ازدواج اجباری هستید و یا اگر خانواده تصمیم دارند شما را به اجبار، پیش از سن قانونی به عقد کسی دربیاورند، می‌توانید از مراجع قانونی و بهزیستی کمک بگیرید و یا اگر امکان این اطلاع رسانی وجود ندارد، عاقد را در جریان بگذارید زیرا طبق شرع و قوانین کشور، درصورت عدم رضایت طرفین، خطبه عقد باطل است. برای اطلاع بیشتر در زمینه ازدواج اجباری کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

وقتی خانواده به دلیل وابستگی مالی نمی‌خواهند با ازدواج فرزندشان موافقت کنند چه می‌توان کرد؟

سعی کنید دغدغه‌های آن‌ها را برطرف کنید و به آن‌ها بگویید که قرار نیست کمک به آن‌ها را قطع کنید.

اگر علی‌رغم صحبت با خانواده به مخالفت ادامه دادند چه‌کار کنیم؟

از بزرگ‌ترهای فامیل یا کسانی که خانواده‌تان از آن‌ها حرف‌شنوی دارند کمک بگیرید و یا به مشاور مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره روانشناسی از مرکز مشاوره حامی هنر زندگی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*