ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

دود تریاک برای گوش درد نوزاد

دود تریاک برای گوش درد نوزاد مناسب نیست. گاهی نوزادان بطور مکرر گریه می کنند و والدین نمی تواند دلیل گریه نوزادشان را دریابند. اغلب این گریه ها و ناراحتی های مکرر به مشکلات موجود در گوش نوزادان مرتبط است که بیش تر در عفونت های گوش ریشه دارد. تعداد زیادی از نوزادان در معرض ابتلا به این نوع از درد های گوش هستند. از این رو نیاز است که هرچه سریع تر برای درمان گوش درد کودکان اقدامات لازم صورت بگیرد تا از خطرات جدی تری، پیشگیری شود. حال این مقاله قصد دارد تا به بررسی ارتباط درمانی احتمالی دود تریاک و سیگار با گوش درد نوزادان، بپردازد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باره می توانید با مشاوره تلفنی ترک اعتیاد تماس بگیرید.

تماس با مشاور

گوش درد نوزاد

متاسفانه یکی از آزار دهنده ترین بیماری هایی که می تواند در نوزادی افراد را درگیر کند و در صورت عدم درمان می تواند خطراتی جدی به همراه داشته باشد، بیماری گوش درد است.

1.گوش درد در نوزاد و انواع آن

گوش درد در نوزادان یکی از شایع‌ ترین انواع بیماری‌ های کودکان در این دوره است که سبب بی‌قراری و گریه مکرر نوزادان می شود و اغلب براثر عفونت رخ می ‌دهد. گوش درد نوزاد اغلب از زمان تولد شروع و تا حدود 18 ماهگی ادامه پیدا می کند. گوش درد نوزادان 1 ماهه و 2 ماهه بیشتر والدین را نگران می کنند؛ چرا که در سنین کم تر هستند. خوشبختانه در بیشتر موارد این عفونت ها بطور طبیعی و بدون هیچگونه نیازی به دارو بهبود پیدا می کنند که البته بهتر است به هر حال پزشک متخصص در این مورد نظر قطعی بدهد.

به نظر می رسد نوزادان نسبت به کودکان و کودکان نسبت به بزرگسالان، بیش تر در معرض خطر ابتلا به انواع عفونت های گوش هستند. در گوش نوزادان و کودکان، شیپور استاش کوتاه تر و باریک تر است. در نتیجه رسیدن انواع میکروب ها به گوش میانی نیز آسان تر می شود و این خود سبب عفونت گوش در کودکان می شود. از طرف دیگر نوزادان و کودکان سیستم ایمنی ضعیف تری را نیز دارند و بنابراین مبارزه با عفونت برای بدن در نوزادان از همه سخت تر است. همچنین گوش درد 4 نوع اصلی دارد که ای انواع عبارتند از:

  • عفونت گوش خارجی
  • عفونت گوش میانی
  • چسب گوش
  • گوش درد به علت رشد دندان ها

2.نشانه های گوش درد در نوزاد

مهم ترین نشانه هایی که نوزادان در مواجهه با عفونت گوش میانی از خود نشان می دهند عبارتست از:

  • تب
  • گریه کودک
  • بی تابی
  • بی خوابی
  • دست زدن به گوش
  • سرخی گوش

اگر نشانه های زیر در نوزاد رخ دهد، باید هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کرد و با شرح درست نشانه های مورد نظر پزشک را مطلع کرد. این نشانه ها عبارتند از:

  • افزایش درد گوش نوزاد
  • خروج خون از داخل گوش
  • وجود سرخی و تورم غیر عادی در پشت گوش
  • خروج جرم های گوش بطور غیر عادی و بیش از حد
  • وجود سختی غیر طبیعی در نوشیدن مایعات برای نوزادان
  • درمان نشدن درد گوش ها حتی با استفاده از دارو های مجاز و تجویزی از سمت پزشک

3.علل بروز گوش درد در نوزاد

بطورکلی می توان علل وقوع گوش درد در نوزادان را به 4 طبقه کلی دسته بندی کرد که عبارتند از:

  • عفونت در گوش میانی: عفونت یکی از اصلی ‌ترین علل گوش درد در نوزادان، است. در این زمینه به میکروبی که از طریق گلو و سپس شیپور استاش به داخل گوش وارد می ‌شود، اوتمیت، یعنی همان عفونت گوش میانی، می‌گویند. شیپور استاش گوش میانی را به پشت بینی متصل کرده و از آن ‌جایی که استاش ‌ها در نوزادان باریک و کوتاه هستند، این مناطق محل خوبی برای تجمع مایعات و رشد انواع ویروس‌ ها و باکتری ‌ها هستند که به گوش درد نوزادان می ‌انجامد. از طرف دیگر آلرژی سینوسی هم می تواند سبب ایجاد تورم و انسداد شیپور استاش در نتیجه عفونت گوش میانی در نوزادان تازه متولد شده می شود. بنابراین علت تجمع مایع در داخل گوش، وجود عفونت است که تخلیه مایع مورد نظر نیز اغلب به مدت چندین روز، بدون هیچ درمانی صورت می گیرد، البته اگر به اندازه کافی مایع خارج نشود، امکان خطر ترکیدن پرده گوش است؛ در نتیجه ترشحات زرد و یا خونی از گوش نوزاد خارج می شوند. با خروج مایع فشار کاهش یافته و درد از بین می ‌رود.

4.سایر علل بروز گوش درد نوزاد

  • عفونت در گوش خارجی: عفونت گوش خارجی که به گوش شناگر نیز معروف است، اغلب به علت وجود رطوبت بیش ‌از حد و غیر عادی یا ورود جسمی خارجی در کانال گوش نوزادان است. آسیب به مجرای گوش می تواند به دلیل تمیز کردن گوش با اشیاء دیگر رخ دهد که در نتیجه آن عفونت و گوش درد در نوزادان ایجاد می شود. از طرف دیگر اگر مقدار آب زیادی به داخل گوش نوزادان برود و خشک نشود، امکان عفونت مجرای گوش قوت می گیرد.
  • عفونت در گوش میانی و چسب گوش: چسب گوش یک بیماری بسیار شایع است که اغلب به دنبال عفونت گوش میانی رخ می دهد. زمانیکه مایع در گوش میانی جمع و تخلیه نگردد، امکان و توان شنیداری نوزادان سخت تر می شود. همچنین اگر بیماری چسب گوش دائمی و مزمن گردد، فرایند رشد شناختی کودک مانند زبان آنها دچار مشکلاتی جدی می شود. در نتیجه درمان این بیماری بسیار حائز اهمیت است.
  • گوش درد در نوزادان به علت رشد دندان: زمانیکه نوزادان در حال درآوردن دندان هستند، ممکن است دچار گوش درد یشوند؛ چراکه با دندان در آوردن نوزاد، لثه سوراخ می شود و در نتیجه دچار التهاب و درد می گردد. از طرف دیگر این درد می تواند به گوش مجاور نیز منتقل گردد.
درمان خانگی گوش درد نوزاد بدون دود تریاک برای گوش نوزاد

درمان خانگی گوش درد نوزاد

بیماری های مرتبط با گوش درد های دوران نوزادی را اغلب به دلیل جدی نبودن می توان با درمان های خانگی مناسبی درمان کرد. البته اعتبار علمی این روش ها را باید با متخصصین پزشکی سنجید.

1.کمپرس آب گرم و یا دستمال خنک

به منظور درمان خانگی گوش درد نوزادان می توان با احتیاط یک دستمال مرطوب و خنک را در حدود 20 دقیقه روی قسمت گوش خارجی قرار داد تا به کاهش نسبی درد بینجامد. این مسئله می تواند تا زمانیکه داروی لازم برای رفع درد شروع به کار کند، مفید باشد. از طرف دیگر گاهی بهتر است از کمپرس آب گرم به منظور بهبود و کاهش درد استفاده کرد. در این جهت می توان از یک حوله گرم استفاده کرد و روی گوش را مالید تا التهاب بهتر شود. البته کمپرس تنها باید گرم باشد و داغ بودن آن خطرساز می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله «مراقبت از نوزاد یک ماهه» توصیه می شود.

2.دود تریاک برای گوش درد نوزاد | شیر مادر

شیر مادر سرشار از آنتی ‌بادی و خواص ضد میکروبی‌ است که استفاده از آن در نوزادان سبب پیشگیری از انواع بیماری ‌های مختلف از جمله عفونت گوش، می شود. با توجه به این مسئله همه پزشکان، تغذیه نوزاد با شیر مادر را به‌ خصوص به صورت منظم در طی 6 ماه اول توصیه می کنند. همچنین این ماده مهم به ‌عنوان راهی برای تسکین گوش درد در نوزادان می تواند موثر باشد و به تسکین گوش درد نوزادان بینجامد. مطالعه مقاله «تاثیرات شیر مادر» می تواند سودمند باشد.

3.روغن زیتون

از زمان های بسیار قدیم تا امروز روغن زیتون نقشی کارآمد در معالجه عفونت ‌های‌ مجاری گوش و التهابات آن داشته است؛ در واقع استفاده از روغن زیتون به منظور درمان گوش درد، درمانی سنتی است و ریختن چند قطره روغن زیتون گرم ‌شده در گوش بی ‌خطر خواهد بود در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان میزان گرما نباید در حد جوش باشد. این می تواند بطور نسبی به کاهش التهابات یا عفونت گوش درد در نوزادان منجر شود.

4.زنجبیل

زنجبیل نیز گیاهی است که از گذشته دارای خواص دارویی بسیار قوی بوده و برای درمان بسیاری از بیماری ‌ها یا اختلالات به کار می ‌رود. خواص زنجبیل ضد التهابی است که در نتیجه مصرف آن، تسکین درد های ناشی از عفونت در گوش نوزادان، تسریع پیدا می کند. این گیاه همچنین دارای خواص طبیعی ضد میکروبی است که می ‌تواند به از بین رفتن درد گوش کمک کند. بهتر است آب این گیاه را در اطراف مجرای گوش خارجی مالید؛ در واقع زنجبیل را به هیچ عنوان نباید به شکل مستقیم در معرض تماس با اجزا داخلی گوش قرار داد.

5.دارو های بدون نسخه

استفاده از دارو های ضد التهابی غیراستروئیدی ممکن است بطور موقت، درد گوش را کاهش دهند. این دارو ها عبارتند از:

البته باید توجه داشت که استفاده از آسپرین در نوزادان و کودکان بی ‌خطر نیست؛ در واقع قبل از مشورت با دکتر نباید برای درمان گوش درد به فرزند دارو خوراند. این دارو ها می‌توانند سبب ایجاد عوارض جانبی جدی در نوزادان و کودکان شوند. از طرف دیگر توجه به دوز مناسب مصرفی برای آن ها که البته کمتر از دوز مناسب بزگسالان است، نیز امری ضروری است.

راه های پیشگیری از گوش درد نوزاد

راه های پیشگیری از درد های گوش در نوزاد

نوزادان نسبت به سایر افراد بسیار بیشتر به گوش درد مبتلا می ‌شوند؛ چرا که سیستم ایمنی نوزادان هنوز در مراحل رشد است و همین مسئله مبارزه با عفونت را برای آن‌ ها دشوار تر می‌ سازد. بنابراین روش هایی برای پیشگیری از درد های گوش نوزادان وجود دارند که تعدادی از آن ها عبارتند از:

  • واکسیناسیون کودکان: واکسینه کردن نوزادان، یک عامل بازدارنده از ابتلا به بیماری هایی خاص است که برای نوزادان باید در زمان ‌های معینی انجام شود. بر اساس تحقیقات علمی واکسینه شدن نوزاد تا حدودی از عفونت گوش می تواند جلوگیری ‌کند؛ در نتیجه گوش درد در نوزادان واکسینه شده با احتمال کم تری می تواند رخ دهد.
  • کاهش استفاده از پستانک برای نوزاد و کاهش ابتلا به عفونت گوش: استفاده از پستانک و مکیدن آن، عملکرد مناسب شیپور استاش در گوش را مختل و مهار می کند که در نتیجه، سبب افزایش عفونت و گوش درد در نوزادان می شود.
  • عدم شیر دادن به نوزاد در حالت خوابیده: شیر دادن به نوزاد در وضعیت خوابیده، سبب تجمع شیر در قسمت گلو نوزادان می شود و در نهایت شیر به شیپور استاش ورود پیدا می کند. در نتیجه وجود رطوبت در شیپور استاش، وضعیتی برای رشد باکتری، بروز عفونت و گوش درد در نوزادان ایجاد می شود.
  • جایگزینی شیر مادر با شیر خشک: شیر مادر منبعی غنی از موادی است که برای نوزادان لازم است؛ فواید شیر مادر از نوزادان در مقابل بیماری ‌های مختلف از جمله عفونت گوش محافظت می کند. با توجه به این نکته بهتر است که تغذیه نوزاد با شیر مادر را به ویژه برای 6 ماه اول جدی گرفت. از طرف دیگر شیر مادر می تواند راهی برای تسکین گوش درد نوزادان ۵ ماهه نیز باشد.
  • ترک سیگار و جلوگیری از التهاب لوله های استاش: استفاده از سیگار و تریاک می تواند سبب بروز التهاب در لوله‌ های استاش گوش بشود و همچنین دود ناشی از مصرف این مواد به کاهش اثر بخشی فرایند پاکسازی مخاط داخلی گوش، بینجامد. با توجه به این مسئله به نظر می رسد نوزادانی که در معرض دود هستند دچار عفونت و گوش درد می‌ شوند.

 

خطرات استفاده از دود تریاک برای گوش درد نوزاد

نتایج تحقیقات علمی زیادی حاکی از این مسئله است که دود های ناشی از استعمال سیگار و تریاک ، می توانند سبب بروز بیماری های گوش درد در نوزادان گردد.

1.دود تریاک برای گوش درد نوزاد | وقوع کم شنوایی

افرادی که در دوران جنینی و نوزادی در معرض تماس با دود دخانیات بوده اند، اغلب در حدود 2 برابر بیش تر از افرادی است که در معرض تماس با این نبوده اند، شانس ابتلا به اختلال کم شنوایی کودکان و یا افت شنوایی دارند. بر اساس یک مطالعه علمی مشخص شده است در حدود 3 سالگی، کودکانی که از زمان جنینی در معرض تماس با دود سیگار  و تریاک قرار گرفته بودند، 68 درصد بیش تر از سایر کودکان ممکن است دچار کم شنوایی شوند. همچنین این مطالع نشان داد که افرادی که از دوره نوزادی در معرض دود تریاک قرار گرفته اند 30 درصد بیش تر از دیگران، مستعد ابتلا به کم شنوایی هستند.

2.دود تریاک برای گوش درد نوزاد | اثر دود تریاک بر ریه

بخش هایی از گوش مرتبط با بخش هایی از اندام های تنفسی هستند. در صورت استعمال دخانیات در بزرگسالان به علت وجود موادی سمی در دود ناشی از استعمال سیگار و تریاک، سلول های هوایی موجود در اندام ریه دچار عفونت می شوند. در نتیجه این آلودگی و عفونت، عفونت ایجاد شده به دستگاه تنفس فوقانی منتقل می گردد. پس از این مسئله به دلیل سرفه کردن و حرکت رو به بیرون بخش نایژه های ریه، این عفونت به داخل فضای حلق می شود و از طریق شیپور استاش وارد عضو گوش میانی می شود. در این قسمت مطالعه مقاله «تاثیر دود سیگار بر نوزاد» می تواند مفید باشد.

3.دود تریاک برای گوش درد نوزاد| اثر دود تریاک بر لوله استاش

عضو لوله استاش در گوش بطور طبیعی در وضعیت مکیدن و عمل بلع، سرفه و یا عطسه باز و بسته می گردد و سبب هواگیری گوش میانی می شود. هنگام استعمال تریاک و سیگار توسط اطرافیان حجم زیادی از دود وارد گلوی نوزاد می شود. این مسئله سبب چسبیدن مواد سمی آن به دیوار ابتدایی دهنه شیپور استاش می شود و در نتیجه به تدریج سبب افزایش چسبندگی و بسته شدن شیپور استاش می شود. متاسفانه این مسئله می تواند در  کم تر از چند هفته، سبب بروز عفونت در گوش شود. در این باره مطالعه مقاله «عوارض سیگار کشیدن» می تواند کمک کننده باشد.

4.بالا رفتن احتمال عفونت گوش میانی

میزان شیوع عفونت گوش میانی در میان نوزادان و کودکان بسیار بیش تر از بزرگسالان است. قرار گرفتن در معرض دود تریاک و  سیگار احتمال ابتلا به عفونت های گوش میانی را به شدت بالا می برد. عفونت گوش میانی در نوزادان جزو شایع ترین دلایل مراجعه به پزشک متخصص اطفال است؛ بنابراین اغلب نمی توان این نوع عفونت در نوزادان را با روش های خانگی مناسب درمان کرد. این نوع عفونت نیز به نظر می رسد که به دلیل تماس با دود دخانیات، می تواند ناشی از رشد عفونت های ویروسی و باکتریایی در گوش است. این نوع از عفونت می تواند خطراتی را برای نوزاد به همراه داشته باشد در نتیجه بهتر است در این مورد به پزشک متخصص مراجعه کرد. برای کمک گرفتن در اینباره از مشاوره روانشناسی مشورت بخواهید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*