ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

کتاب های درمان افسردگی | برای رهایی از افسردگی چه کتابی بخوانیم؟

کتاب های درمان افسردگی از پرفروش ترین کتاب های عصر حاضر است. افسردگی یعنی حالتی از بی حوصلگی، تنبلی و بی انگیزگی و البته تحریک پذیری که خود فرد بیمار یا اطرافیان او به مدت حداقل دو هفته گزارش کنند. افسردگی می تواند در اثر مشکلات بر فرد عارض شود مثلا افرادی که طلاق گرفته اند و احساس می کنند که در زندگی شکست خورده اند یا افسردگی ناشی از سوگ، یا افسردگی به صورت اختلال افسردگی اساسی و کلاسیک باشد که مضمن بوده و در حال بهبود و عدم بهبود شامل دوره های بازگشت افسردگی، در نوسان است. این مقاله بر آن است تا با معرفی کتاب های برتر در زمینه افسردگی شما را در درمان افسردگی یاری نماید.  

تماس با مشاور


درمان افسردگی

امروزه برای درمان افسردگی روش های بسیاری موجود است از جمله روان درمانی، درمان شناختی رفتاری افسردگی رویکردهای واکاوی و البته دارودرمانی، گاهی روان درمانی به دلیل عدم تنظیم هورمون های سروتونین و دوپامین، به تنهایی موثر نبوده و همراهی دارو با تشخیص روان پزشک در این موارد لازم است.
در ادامه سعی کرده ایم بهترین کتاب هایی را به درمان افسردگی کمک می کنند معرفی کنیم. به یاد داشته باشید که افسردگی یکی از انواع اختلالات خلقی است که آسیب های فراوانی برای روان فرد به همراه دارد. به همین دلیل نباید از روش های روان درمانی و کمک مشاور متخصص قافل شد. کتاب ها تنها تسهیل کننده راه درمان هستند.
 

اینفوگرافیک کتاب های درمان افسردگی

اینفوگرافیک کتاب های درمان افسردگی

کتاب های مناسب افسردگی

ابتدا کتاب هایی که جنبه درمانی داشته را معرفی می کنم و سپس در قسمت پایانی مقاله به کتاب هایی با موضوع ادبیات و رمان پرداخته می شود.

1-کتاب شناخت درمانی روان شناسی افسردگی

نوشته ی دیوید برنز. نویسنده در این کتاب معتقد است که علی رغم این که افسردگی یکی از شایع ترین مسائل مرتبط با سلامت انسان ها درجهان می باشد، اما با روش های بسیار آسان می توان مقابل این بیماری ایستادگی کرد و در مقابل آن پیروز شد. شیوه ی درمانی کتاب، براساس رویکردهای شناختی رفتاری است، به این معنا که معتقد است در قسمت شناختی هرکسی اگر مراقب افکار خود باشد، می تواند احساسات بهتری را تجربه کند و درنتیجه رفتارهای شاداب تری خواهد داشت و در این کتاب برای مراقبت از افکارتان توصیه های خوبی ارائه داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قدرت افکار بر بدن کلیک کنید.

2-کتاب سرماخوردگی روانی؛ افسردگی

نوشته ی گیلیان باتلر، تونی هوپ. شاید تا به امروز این جمله را نشنیده باشید، اما افسردگی حقیقتا یک سرماخوردگی روانی است، مارتین سلیگن روان شناس معروفی است که اولین بار او این اصطلاح را برای افسردگی به کار بست و دلیل آن این است که همان طور که سرماخوردگی یک بیماری بسیار شایع است و همه ی انسان ها در طول عمر خود حداقل یک بار آن را تجربه کرده اند، افسردگی نیز به همین شکل است و کمتر کسی را می بینی که تا به حال دچار افسردگی اساسی نشده باشد.
در این کتاب به شرایط موقعیتی و محیطی فرد افسرده، افراد و نزدیکان او و تاثیری که فرد مبتلا با رفتارش بر آن ها می گذارد اشاره کرده است، به این ترتیب که فرد افسرده به علت تحریک پذیری، خلق پایین و دیگر علائم جسمی و روانی که از خود نشان می دهد، باعث دور کردن اطرافیان از خودش می شود که کنترل این موضوع دست بیمار نیست. در این کتاب سعی شده به نزدیکان بیمار رفتار با افسرده ها را یاد بدهد. چرا که یک فرد افسرده بیش از پیش به یاری شما نیازمند است. و درنهایت به مطالبی اشاره می کند که موجب پیشگیری از این بیماری می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان افسردگی کلیک کنید.

3-کتاب درماندگی آموخته شده اثری از مارتین سلیگن معروف!

مارتین سلیگن در این کتاب از اصطلاحی استفاده کرده است که در روان شناسی به آن درماندگی آموخته شده می گویند، به این ترتیب که وقتی تلاشی برای بار چندم انجام می دهی اما جواب مثبت حاصل نیاید، کم کم احساس ناامیدی غالب می شود، به طوری که حالا اگر واقعا جواب مثبت هم باشد باورکردنی نیست که این موضوع برای اولین بار توسط سلیگن در آزمایشات ماهی ها در آکواریوم، مطرح شد.
او با آزمایشات به این نتیجه رسید که وقتی انسان احساس کند کنترلی بر شرایط اطرافش ندارد، دچار درماندگی آموخته شده می شود. حالا یک فرد افسرده وقتی احساس کند تلاش هایش بی فایده است، درگیر همین درماندگی می شود. سلیگن معتقد است افراد افسرده دقیقا مثل همان ماهی ها افسرده هستند و هراقدامی که کنند بی فایده است و شرایط موجود تغییرناپذیر است و این یعنی نهایت بدبینی ... به شما توصیه می کنم حتما این کتاب را بخوانید حتی اگر افسرده نباشید!

4-کتاب های درمان افسردگی | روابط از دست رفته اثری از جوهن هری

دراین کتاب هم به دلایل افسردگی اشاره مفصل داشته و راهکارهایی برای درمان آن نیز ارائه می کند، زمانی که یک درمانگر در مورد درمان افسردگی صحبت می کند، این خوب است اما کافی نیست. برای یک بیمار افسرده هیچ چیز مهم تر از درک شدن نیست. زمانی که درمانگر علاوه بر اطلاعات، خود در زندگی شخصی درگیر آن بیماری باشد با آن دست و پنجه نرم کرده باشد، چه بسا راهکارهایی را بلااستفاده بیابد، خیلی بهتر و عمیق تر می تواند بیمار خود را درک کند.
این چیزی است که در این کتاب به چشم می خورد، جوهن خود نیز افسردگی را تجربه و درک کرده است. چه درمانگری از این بهتر؟ علاوه بر خواندن این کتاب برای درک بهتر از افسردگی، پیشنهاد می شود مقاله راه های نجات از افسردگی نیز مطالعه شود.
کتاب-های-درمان-افسردگی

5-کتاب های درمان افسردگی | انسان در جستجوی معنا اثر ویکتور فرانکل

این اصطلاح اولین بار توسط ویکتورفرانکل مطرح شد، کسی که در اردوگاه های کاراجباری نازی ها،  اعضای خانواده اش را درکوره های آتش، سوخته و از دست داده بود و قطعا غم افسردگی هیچکس به اندازه او سهمگین نخواهد بود! اما ویکتور تصمیم می گیرد و انتخاب می کند که افسرده نشود و طاقت بیاورد و از آن اردوگاه لعنتی یک بار برای همیشه نجات یابد! فرانکل معتقد است انسان باید در رنج های زندگی اش معنایی پیدا کند.
فرانکل می گوید هرچیزی را از من گرفتند به جز آزادی! با اینکه امکاناتی در اردوگاه نازی ها مهیا بود که او می توانست به راحتی خودکشی کند و خود را از این زندگی فلاکت بار خلاص کند؛ چند نفر از ما در شرایطی مثل ویکتور انتخابی مثل ویکتور خواهیم داشت؟ معنای زندگی مهم ترین انگیزه برای زندگی و تلاش است. فرانکل آن را به خوبی به تصویر کشیده است.
در کنار این کتاب های درمانی، انگیزشی و ... خواندن چند کتاب تمرینی هم مفید و لازم است، این که فقط یک گوشه بنشینیم و بخوانیم و بخوانیم به ما چندان کمکی نمی کند، تمام کتاب هایی که تا به این لحظه معرفی کرده ام احتیاج به تمرین و ممارست دارند اما در ادامه قصد دارم کتابی به شما معرفی کنم که به کتاب کار معروف است و این یعنی یک کتاب بر پایه تلاش!

6-کتاب کار اضطراب، نگرانی و افسردگی اثر جنیفر ابل

این کتاب دارای 65 تمرین است. کاربرگ ها ونکاتی برای رهایی از هیجانات و احساسات منفی و تکنیک هایی برای داشتن احساس بهتر ارائه کرده است. افسردگی و اضطراب دو دسته از اختلالات روانی هستند که معمولا باهم مشاهده می شوند اصطلاحا همبود هم هستند، هرجا این دو مورد باشند نگرانی هم همراه با این ها تجربه می شود. این کتاب به افسردگی و اضطراب هر دو باهم می پردازد، جنیفر معتقد است اضطرابی که ما انسان ها تحت فشار زندگی تجربه می کنیم خود به خود ما را به سمت افسردگی سوق می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره افسردگی کلیک کنید.
برای پیشگیری از افسردگی لازم است اضطراب درمان شود. اما قبل از آن باید علائم استرس و اضطراب را بشناسید و در صورت دارا بودن به دنبال درمان آن برآیید.

7-کتاب با مغزتان زندگیتان را تغییر دهید! دانیل آمن

ببینیم در این کتاب با چه مطالبی مواجهیم: شعار دانیل در این کتاب این است که قادر به درمان افسردگی است با تکنیک های خاص خود نه با دارو! دنیل در این کتاب راهکارهایی را برای کنترل کردن مغز ارائه می دهد که در جای خود می تواند بسیار مفید واقع شود، دنیل آمن که خود یک متخصص مغز و اعصاب است، در این کتاب به مسائل بیوشیمی مغز می پردازد.
درنهایت معتقد است که ساختارهای خاصی از مغز شما موجب اضطراب، افسردگی و عصبانیت و حتی وسواس بی برنامگی و غیره می شوند، اما خبر خوب این که مجبور نیستید تمام عمر این مشکلات که احتمالا میراث خانوادگی است را به دوش بکشید و زندگی خود را رسما تباه کنید، خب به چه شکل؟ متاسفم برای فهمیدن این راه های اسرارآمیز کتاب را تهیه کنید و معجزه را در لابه لای صفحات آن بیابید.

8-کتاب های درمان افسردگی | شازده کوچولو! اثر آنتوان دو سنت اگزوپری

کتاب شازده کوچولو اثر بسیار جذاب آنتوان دوسنت اگزوپری است. سبک شعر در شازده کوچولو نثر است و این نثر حالتی شاعرانه دارد ، آنتون در کتاب شازده کوچولو می خواهد به ما بگوید که همه ی ما انسان ها دنیا را زیادی جدی گرفته ایم! در علایق مادی و پول پرستی غرق شده ایم و از سجایای انسانی به دور افتاده ایم.
این کتاب آینه تمام نمای این جمله است که آنچه اصل است از دیده پنهان است! اتفاقاتی که در این کتاب می افتد همه و همه شما را از زندگی خودتان که این روزها درگیر تکرار و روزمرگی شده است خارج می کند و شما با نویسنده داستان و البته محتوای جذاب داستان دست در دست هم در عالم رویا هم سفر می شوید.
اثر بعدی که می خواهم معرفی کنم اثری است مناسب رده سنی نوجوان، نوجوانان اغلب توسط والدین جدی گرفته نمی شوند، پذیرش این که کودک دیروز ما رشد کرده و به نوجوانِ امروز رسیده برای والدین سخت است.  البته درک این که نوجوانِ امروز ما همان کودکِ شیرین دیروزمان است پس هنوز نیاز به محبت دارد، برای آنها سخت است. شاید پس از مطالعه این کتاب علاقه مند به آگاهی بیشتر درباره نوجوانی باشید، پس مطالعه مقاله ویژگی های نوجوان به شما پیشنهاد می شود.

9-کتاب های درمان افسردگی | مزایای منزوی بودن اثر استیون چباسکی

نویسنده در این کتاب می خواهد ما را با عالم نوجوانی آشنا کند و اشاره ای به زمان نوجوانی خویش دارد. داستان در مورد یک نوجوان به اسم چارلی است که مثل خیلی از نوجوانان در ارتباط برقرار کردن با دنیای اطراف خود مشکل دارد، این نوجوان مشکلات روحی اش یکی دوتا نیست، متاسفانه او باید با زندگی مواجه شود و برای این رویارویی آمادگی لازم را نداشته و پیوسته دچار احساساتی متضاد می شود. نوجوانِ قصه ما کماکان که با این مشکلات روبه رو است، ناگهان باید با مرگ خاله و خودکشی بهترین دوستش نیز روبه رو شود. تحمل مرگ عزیزان و کنار آمدن با غم مرگ آن ها بسیار سخت است.
آیا او از پس این مشکلات برمی آید؟ این کتاب اثر هنرمندانه ی استیون چباسکی است که تمام تلاشش در سرتاسر این رمان این است که شما را با زندگی نوجوانان و سردرگمی های آن سنین آشنا کند و البته چارلی که با تمام تلخی های اطرافش چقدر باهوش و با استعداد ظاهر می شود. خبر خوب این که این کتاب محتوای طنز گونه داشته و شاید موفق شود در این دوران افسردگی لبخندی را مهمان لب های شما کند. کتاب بعدی که قصد معرفی آن را دارم یکی از موردعلاقه هایم است، صد سال تنهایی!

10-کتاب های درمان افسردگی | صدسال تنهایی، اثر گابریل گارسیا مارکز

آیا ممکن است کسی این کتاب مشهور را نخوانده باشد؟ رمان درحال روایت زندگی شش نسل از یک خانواده است و زمینه اصلی رمان نشان دادن گوشه گیری و انزوا و تنهایی درد بزرگ بشریت می باشد که گریبان گیر کارکترهای این رمان نیز شده است. گابریل هم به همین درد تنهایی می پردازد و درنهایت اینطور نتیجه گیری می کند که مردم آمریکای لاتین آدم های تنهایی هستند آن هم به این دلیل که قدرت عشق ورزی را ندارند، عشق های آن ها آتشین است اما شعله های آن خیلی زود به سردی می گراید.
این قصه بسیار آشناست به نظر من گابریل گارسیا مارکز نویسنده این کتاب معروف، فقط تصور می کند که تنها مردم آمریکای لاتین هستند که تنها می باشند، از نظر من، انسان بودن با ویژگی تنهایی گره خورده است. آیا شخصیت های رمان گابریل موفق می شوند بر این احساس تنهایی در رابطه عاطفی و یاس پیروز شوند؟ آیا شما نیز گریبان گر این تنهایی شده اید؟ و اما کتاب بعدی؛
کتاب های درمان افسردگی

11-کتاب های درمان افسردگی | کیمیاگر، اثر پائولوکوئولیو

پائولوکوئولیو؛ حتما آوازه این نام و کتاب معروفش کیمیاگر، به گوش شما رسیده است. پائولو در این کتاب می خواهد دستش را به سمت شما دراز کند، دستتان را بگیرد و شما را با خود به سفری ببرد که در آن شما از آرزوهای سطحی دست شسته، راه اصلی زندگی خود را پیدا می کنید.
زمانی که همه ی آن چیزی که برای زندگی تان لازم دارید در دست شماست، سفر شما با او تمام شده و این نقطه درست زمانی است که شما باید شروع کنید، به دنبال اهداف خود بروید، و مهم نیست در این مسیر زندگی چقدر به شما سخت بگیرد شما از پائولو و داستانش این را یاد گرفتید که اهداف خود را به هیچ وجه رها نکنید، درجا نزنید و با گردش روزگار شما نیز به سمت جلو گام بردارید.

12-کتاب هنر رندانه ی بی خیالی! مارک مانسونِ بی خیال!

شاید باورتان نشود ولی وقتی کتاب برای بار اول به دستم رسید از مشاهده عنوان آن روی صفحه کتاب، اندکی جاخوردم! اما هنر این کتاب و این اثر و این نویسنده در همین بی خیالی است! مارک مانسون در این کتاب فقط به دنبال این است که شما را به بی خیالی دعوت کند، نیاز نیست تمام مسائل زندگی را سخت بگیرید، همه چیز طبق قاعده خود پیش برود، گاهی کمی ریلکس کنید و مسائل را به هیچ بگیرید. حقیقت نیز فکر می کنم در همین نکته نهفته باشد، شاید برایتان باورش سخت باشد، اما راز رسیدن در « رها کردن » است نه « چسبیدن ». بی خیالی بهترین راه درمان افسردگی است.  

سخن آخر درباره کتاب های درمان افسردگی

کتاب های ذکر شده از بهترین کتاب های منتشر شده در زمینه افسردگی هستند. خواندن این کتاب ها به شما کمک خواهد کرد که شناخت بهتری از این بیماری و روند درمان آن داشته باشید. اما برای درمان کامل لازم است از مشاوره روانشناسی در این زمینه به طور تخصصی کمک بگیرید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*