ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

قانون بالن | تکنیکی برای جایگزینی عادت‌های بد با ایجاد یک عادت جدید

قانون بالن در حقیقت قانون ترک عادت ها و جایگزینی آن با رفتارهای تازه تر است. ترک عادت هایی که مانع پیشرفت در زندگی و توسعه فردی می شود. بر همگان آشکار است که بالن برای بالا رفتن نیاز به سبک شدن و پرت کردن کیسه های اضافی دارد. عادت های مسدود کننده انسان نیز مانند کیسه های بالن چنانچه فرد تمایل به رشد و پیشرفت داشته باشد باید از او جدا شده و دور ریخته شود. بنابراین با اتخاذ شیوه های جدید رفتاری می توان قانون بالن را در زندگی شخصی پیاده کرد. از جمله دوری گزیدن از افراد سمی زندگی و شکل دهی رفتارهای مناسب با افراد مناسب و انگیزه بخش. برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه از مشاوره تلفنی فردی کلیک کنید.

تماس با مشاور


قانون بالن و شیوه استفاده از آن

این نظریه به درک این موضوع کمک می کند که رهایی از افکار منفی روحی که بر رسیدن به اهداف یک عامل موثر محسوب می شود مانند استرس بیش از حد اغلب می تواند یک دارایی و دستاورد بسیار ارزشمند باشد. از بین بردن استرس یک فرد اغلب شبیه به این است که چگونه هوا را از یک بالون آزاد می کنید؛ آن هم به شیوه ای کارساز یعنی به آرامی و به تدریج و نه به یکباره و ناگهانی. مردم باید تعادلی را در زندگی خود پیدا کنند که آن ها را به سمت زندگی شادتر و موفق تر هدایت کند. شما نمی توانید بطور دائم و بی مهابا به پرباد کردن بالن خود ادامه دهید و انتظار یک صعود امن را داشته باشید. برای آشنایی با شیوه زندگی شاد مطالعه مقاله چگونه شاد زندگی کنیم پیشنهاد می شود.

شیوه منطبق کردن قانون بالن با زندگی

در قانون بالن چند متغیر اساسی نقش آفرینی می کنند. از جمله صدها کیسه و وزنه متصل به سبد بالن که به عنوان نگهداره و نقطه اتکا بالن به شمار می رود سپس مشعل بالن و شدت حرارت تولیدی که در واقع انرژی مورد نیاز بالن را تامین می کند. پس از آن نیروی باد است که به حرکت درست بالن کمک شایانی می کند. هر یک از این متغیرها در دنیای واقعی می تواند مفهوم منحصر به فردی به خود بگیرد. اهدافی که شما برای دستیابی برای خود تعریف می کنید می تواند توسط عوامل بیرونی تحت تاثیر قرار بگیرد. در این رابطه مطالعه مقاله چگونه به اهدافمان دست یابیم پیشنهاد می شود. وزنه های سنگین آویز شده به بالن شما می تواند همان عوامل بیرونی باشد که برای دستیابی به اهداف مانع ایجاد می کنند. با سبک کردن این وزنه ها راه دسترسی به اهداف آسان تر خواهد شد. مشعل بالن که نیروی محرکه بالن محسوب می شود همان انگیزه های درونی شما است که مسیر را جهت دسترسی به اهداف قابل تحمل می کند. علاوه بر انگیزه درونی ویژگی های شخصی نیز بخشی از این نیروی محرکه و سوخت مورد نیاز محسوب می شود. برای آگاهی بیشتر در زمینه موفقیت در زندگی کلیک کنید. عامل بعدی نیروی باد است که در نقش چالش ها و فرصت های پیش روی شما در مسیر پر فراز و نشیب نقش بازی میکند. اینکه شما چطور در مسیر باد مقاومت می کنید و اجازه می دهید باد بالن شما را به کدام جهت ببرد در نتیجه نهایی که همان صعود بالن بر فراز آسمان است تاثیرخواهد گذاشت.
قانون بالن

ترک عادت بد و تثبیت عادت خوب

همه افراد عادات منحصر بفردی دارند و در مجموع هیچ مشکلی در آن ها به خودی خود وجود ندارد. برخی از عادت ها بسیار مفید هستند. مانند اینکه شب ها قبل از خواب لباس های خود را برای محل کار آماده کنید یا به طور خودکار هنگام خروج از اتاق، چراغ ها را خاموش کنید. از طرفی عادات دیگری مانند جویدن ناخن، نوشیدن کافئین دیرهنگام در روز یا چرت زدن زیاد ممکن است چندان مفید نباشند. ترک و تغییر عادت های بد می تواند دشوار باشد به خصوص اگر برای مدت طولانی درگیر آن ها بوده اید. اما درک چگونگی شکل گیری عادات در وهله اول این روند را تسهیل می کند.  

مراحل شکل گیری عادت جدید با قانون بالن

چند نظریه در مورد چگونگی شکل گیری عادات وجود دارد. ایده 3 Rs یکی از اصلی ترین موارد است. این ایده مخفف سه مرحله یاداوری رفتار، روتین شدن رفتار و پاداش پس از عمل به رفتار است.
  1. یادآوری: این یک محرک یا نشانه ای است که می تواند یک رفتار آگاهانه مانند شستشوی توالت یا احساسی مانند عصبی بودن باشد که شما را به تبدیل آن به مرحله بعدی یعنی روتین شدن و روال عادی زندگی سوق می دهد.
  2. روال: این رفتار مرتبط با چکاندن ماشه اول است. شستشوی توالت باعث می شود دست های خود را بشویید در حالی که احساس عصبی بودن باعث ناخن جویدن کودکان و بزرگسالان می شود. انجام دادن کاری بارها و بارها می تواند رفتار را روتین کند.
  3. پاداش: پاداش مرتبط با یک رفتار در نهایت به شکل گیری عادت ها کمک می کند و این همان مرحله چفت شدن کیسه های بالن به بدنه آن است که مانع از سبک شدن برای رشد و پیشرفت می شود. اگر کاری انجام می دهید که باعث لذت می شود یا پریشانی را به طور موقت تسکین می دهد افزایش دوپامین در مغز شما را به انجام دوباره آن ترغیب می کند.

1-قانون بالن | شناسایی محرک ها

به یاد داشته باشید محرک ها اولین قدم در شکل گیری عادات هستند. شناسایی محرک های پشت رفتارهای همیشگی شما اولین قدم برای عبور از آن هاست. چند روزی را صرف پیگیری عادت خود کنید تا ببینید آیا از الگوهای خاصی برای بروز پیدا کردن پیروی می کند یا خیر. به مواردی مانند:
  • رفتار معمولا کجا اتفاق می افتد؟
  • چه زمانی از روز؟
  • وقتی این اتفاق می افتد چه احساسی دارید؟
  • آیا افراد دیگری درگیر هستند؟
  • آیا بلافاصله بعد از چیز دیگری اتفاق می افتد؟
فرض کنید می خواهید بعد از نیمه شب بیدار نمانید. پس از چند روز ردیابی رفتار خود متوجه می شوید که اگر بعد از شام شروع به تماشای تلویزیون یا گپ زدن با دوستان کنید، تمایل دارید بیشتر بیدار بمانید. برای آشنایی با نحوه شکل گیری عادت در مغز کلیک کنید. اما اگر مطالعه کنید یا قدم بزنید زودتر به رختخواب می روید. سپس تصمیم می گیرید تلویزیون تماشا نکنید و گوشی خود را بعد از ساعت نه شب خاموش کنید. در شب های هفته حذف محرک - تماشای تلویزیون یا صحبت با دوستان - انجام روتین تا دیر وقت بیدار ماندن را دشوارتر می کند.

2-کشف علت تغییر عادات

چرا می خواهید عادت خاصی را ترک کنید یا تغییر دهید؟ تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد هر اندازه تغییری که سعی در انجام آن دارید برای بهزیستی و بهروزی شخصی در زندگی ارزشمند یا مفیدتر باشد تغییر رفتار آسان‌تر خواهد بود. چند دقیقه وقت بگذارید و به این فکر کنید که چرا می خواهید این عادت را ترک کنید و مزایایی که در نتیجه تغییر مشاهده خواهید کرد را ارزیابی کنید. برای آشنایی با اینکه چگونه عادت جدید بسازیم کلیک کنید. فهرست کردن این دلایل به شما کمک می کند به چند موردی فکر کنید که هنوز به ذهن شما خطور نکرده است. برای انگیزه بیشتر، دلایل خود را روی یک تکه کاغذ بنویسید و آن را روی یخچال، آینه حمام یا مکان دیگری که به طور مرتب آن را می‌بینید نگه دارید. مشاهده مداوم لیست می تواند تغییری را که می خواهید ایجاد کنید را در ذهن شما زنده نگه دارد. هربار که دوباره به عادت ها برگردید لیست شما به شما یادآوری می کند که چرا می خواهید به تلاش خود ادامه دهید.

3-قانون بالن | درخواست حمایت اجتماعی

اگر شما و یک دوست یا شریک زندگی هر دو می خواهید یک عادت ناخواسته را ترک کنید سعی کنید با هم این کار را انجام دهید. بطور مثال هر دوی شما می خواهید ترک سیگار را شروع کنید. مقابله با وسوسه های این چنینی به تنهایی می تواند سخت باشد. ترک کردن همراه با یک دوست، وسوسه را از بین نمی برد اما ممکن است با همراهی شخص دیگر هنگام رویارویی با امیال، راحت‌تر با آن ها کنار بیایید. تشویق موفقیت های یکدیگر و حمایت اجتماعی و عاطفی هنگام شکست ها را هدف قرار دهید. یک دوست حتی اگر عادتی نداشته باشد که بخواهد تغییر دهد همچنان می‌تواند از شما حمایت کند. در نظر داشته باشید که به یک دوست مورد اعتماد در مورد عاداتی که سعی در ترک آن دارید صحبت کنید. آن ها می توانند در مواقع شک و تردید شما را تشویق کنند و اگر متوجه شوند که شما به عادات قبلی برگشته اید به آرامی اهداف را به شما یادآوری کنند.

4-قانون بالن | تمرین ذهن آگاهی

ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند تا در مورد افکار، احساسات و اعمال خود آگاهی پیدا کنید. این تمرین به سادگی شامل مشاهده تکانه هایی است که به عادت شما مربوط می شود بدون اینکه آن ها را قضاوت کنید یا به آن ها واکنش نشان دهید. همانطور که از این رفتارهای معمول و محرک هایی که منجر به آن ها می شود آگاه تر می شوید در نظر گرفتن گزینه های دیگر مانند اجتناب از نشانه های یادآوری یا عمل نکردن به خواسته ها برای شما راحت تر می شود. تمرین تمرکز حواس و افزایش مهارت تمرکز شما کمک بسیار موثری است تا به روش‌هایی که عادت‌ ها بر زندگی روزمره‌ شما تأثیر می‌گذارد توجه کنید. همانطور که شروع به تشخیص و شناسایی این اثرات می کنید برای تغییر عادت ها نیز تمایل بیشتری پیدا خواهید کرد.
قانون بالن

5-پیدا کردن جایگزین مناسب برای عادت

اگر رفتار ناخواسته را با یک رفتار جدید جایگزین کنید به جای اینکه صرفاً سعی کنید رفتار ناخواسته را متوقف کنید ترک عادت ها را راحت‌تر به انجام می رسانید. بگویید می خواهید وقتی در محل کار گرسنه هستید دست از خوردن مواد قندی بردارید. اگر صرفا سعی کنید از خوردن آب نبات دوری کنید ممکن است زمانی که نمی توانید در برابر گرسنگی مقاومت کنید دوباره به این عادت خود بازگردید. اما همراه داشتن ظروف میوه خشک و آجیل برای نگهداری روی میز محل کار یا در خانه، خودبخود گزینه دیگری برای میان وعده به شما پیشنهاد می دهد. با تکرار رفتار جدید انگیزه پیروی از روال جدید ایجاد می شود. در نهایت پس از مشاهده پاداش های عادت جدید - انرژی بیشتر و کاهش کمتر قند خون - میل به ادامه دادن این رفتار بر تمایل به دنبال کردن عادت قدیمی غلبه می کند. برای آشنایی با روش ترک عادت در 21 روز کلیک کنید. جایگزینی عادات مضر مانند سوء مصرف مواد، با عادات مثبت می تواند فواید زیادی داشته باشد. اما مهم است که به یاد داشته باشید عادات خوب مانند ورزش کردن، دوری از افرادی که نشانه های رفتار سمی دارند و مانع رشد شما در زندگی می شوند، اهمیت به سلامتی جسمی و روحی همچنان رو به افزایش خواهد بود و بیش از پیش روتین خواهد شود. حتی سبک زندگی سالم مانند رژیم غذایی شما مبدل به یک رفتار انگیزه بخش برای دیگران می شود. توجه داشته باشید هرکار مثبتی حتی شکل دادن عادت های جدید در صورت افراط می تواند اثرات منفی داشته باشد. بنابراین انعطاف پذیری را مد نظر قرار دهید.

6-مراقبت از خود

اگر در حال حاضر با چالش‌هایی مانند استرس کاری، مشکلات ارتباطی یا مشکلات سلامتی دست و پنجه نرم می‌کنید، تلاش برای ترک عادت می‌تواند بیشتر از روال عادت رایج منجر به ناراحتی شود. هنگام ترک یک عادت، مهم است که سلامتی خود را در اولویت قرار دهید. این نه تنها شانس موفقیت شما را افزایش می دهد بلکه به شما کمک می کند در مواجهه با چالش ها عملکرد خود را حفظ کرده و بهبود ببخشید. از این نکات می توانید به عنوان موارد مراقبت از خود استفاده کنید.
  1. زمانی را برای خواب راحت اختصاص دهید.
  2. وعده های غذایی منظم و مغذی بخورید.
  3. برای هر گونه نگرانی طولانی مدت به مراقبت های بهداشت روان متوسل شوید.
  4. سعی کنید بیشتر روزها از نظر بدنی فعال باشید.
  5. حداقل هر روز زمان کمی را به فعالیت در سرگرمی های آرامش بخش شخصی یا چیزهای دیگری که خلق و خوی شما را بهبود می بخشد اختصاص دهید.
  6. با پاداش برای موفقیت به خود انگیزه بدهید.
 

سخن آخر

عادت کردن به یک تجربه جدید شباهت هایی با ایجاد تغییرات شخصی دارد اما کاملاً یکسان نیست. ترک عادت مستلزم تلاش مداوم و آگاهانه است. از سوی دیگر شکل دادن عادت ها شامل منطبق شدن با چیزی است که قبلاً روی آن ها کار کرده‌اید مانند ویژگی‌های فیزیکی‌ یا چیزی که نمی‌توانید کنترل کنید مانند از دست دادن یک عضو. مردم اغلب به این موارد خیلی سریع تر عادت می کنند زیرا بابت آن کار زیادی نمی توانند انجام دهند. عادت ها می توانند خودکار شوند اما به طور کلی همیشه مقداری انتخاب وجود دارد. برای کسب آگاهی بیشتر درباره عادت ها از مشاوره روانشناسی مشورت بگیرید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*